Oracle nejspíš chystá vlastní PaaS, riskuje?

Albert Ryba | 30.09.2011 | Cloud, Software | Žádné komentáře

Podle analytiků společnost Oracle příští týden na konferenci OpenWorld v San Franciscu představí vlastní platformu jako službu (PaaS, platform-as-a-service).

Oracle by se tímto krokem přidal po bok Microsoftu, který nabízí již tři roky svoji platformu Azure, či Salesforce.com, jež má aplikační platformu jako službu s názvem Heroku. Současně zde také existuje řada řešení od menších firem.

Analytici tento plánovaný, ale zatím nepotvrzený krok, komentují slovy, že by sice ze strany Oraclu šlo o určité riziko, nicméně tato nabídka by byla logická. George Hamilton, analytik Yankee Group, tvrdí, že Oracle vidí zájem firem o hostované služby a jejich nabídka mu přináší vidinu většího zisku, než když prodává softwarové  produkty poskytovatelům služeb, tj. třetím stranám. Je proto zřejmé, že Oracle se bude snažit poskytovatele vytěsnit a navázat přímý vztah s firemními zákazníky. Pikantní ovšem je, že ještě před dvěma roky se zakladatel Oraclu a jeho CEO Larry Ellison vyjadřoval o cloudových službách velmi pohrdavě a cloud computing označil za nesmysl. Ale trh se mění a firmy začínají požadovat nové služby.

Uvedení platformy jako služby Oraclem by bylo smysluplné v dlouhodobé perspektivě, ovšem z krátkodobého hlediska může být takto krok poměrně riskantní, protože Oracle bude vlastně konkurovat sám sobě a produktům, jež zákazníkům prodává a které jsou zdrojem jeho příjmu. Yefim Natis, viceprezident Gartneru, si ale myslí, že podniková sféra má velký zájem o cloudové služby od osvědčených poskytovatelů, zatímco u těch méně renomovaných mají jisté obavy. Natis v této souvislosti předpovídá, že do konce roku ohlásí řada dalších významných hráčů svoji cloudovou strategii, včetně takového giganta, jako je IBM. Nedávno pak o spuštění vlastních cloudových služeb nabízejících infrastrukturu jako službu (IaaS) informovalo HP. Řada firem čeká s nasazením cloudových služeb až se stanou mainsteramem a právě jejich dostupnost od velkých hráčů může být pro jejich hodnocení vyspělosti cloudové nabídky klíčová.

Analytik Forresteru John Rymer, k tomu ale dodává, že velcí hráči se k hostovanému modelu nabídky softwaru stavěli dosud poměrně laxně, protože je pro ně v mnoha ohledech nevypočitatelný a dotýká se celého jejich primárního byznysu. Firmy jako Oracle  či IBM vydělávají prodejem serverových licencí podle procesorových jader a cloudový model přináší potřebu zcela jiné prodejní strategie. Příkladem je podle Rymera Microsoft, který byl přinucen udělat ve svém cenovém modelu od spuštění platformy Windows Azure v roce 2008 již řadu změn.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


pět − = nula

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz