Jak eliminovat zdravotní potíže při práci s PC?

Jiří Novák | 30.10.2011 | Analýzy, Bezpečnost, Ostatní | Žádné komentáře

Většina moderních zaměstnanců stráví značnou část pracovní doby u počítače. Dlouhodobé sezení, statická poloha těla, pozorování obrazovky a celkově charakter této činnosti ovšem často vedou k různým zdravotním komplikacím. Zatěžována je především krční a bederní páteř a také oblast zápěstí, ruky, popřípadě ramene. Důležitou prevenci zdravotních obtíží představují nejrůznější pohybové aktivity, pravidelné přestávky v práci a také kvalitní ergonomické pomůcky.

Ergonomie
je věda, která zkoumá podmínky, za jakých jsou pracovní úkony prospěšné zdraví. Vyhledat optimální pomůcky obvykle vyžaduje dlouhodobý výzkum a testování. Naštěstí si stále více lidí uvědomuje, že jde o skutečně palčivý problém. Podle některých studií (např. od společnosti Microsoft) jsou v současnosti zdravotní potíže spojené s práci s počítači na historických maximech a podle zdravotnických statistik vyvolává jednostranné zatížení pohybového aparátu při práci vsedě bolesti zad u 60 až 80 % lidí.  Navíc téměř 75 % osob pracujících s počítačem přiznává i problémy se zrakem.

Běžný člověk obvykle posoudí nezávadnost pracovního prostředí jednoduše podle toho, zda se v něm cítí pohodlně či nikoliv. Ale ani pocity nemusí být z dlouhodobého hlediska rozhodující. Důležité je poradit se v případě nejasností s odborníkem a vybírat skutečně kvalitní pomůcky.

Jaké potíže hrozí?
Jedním z nejčastějších zdravotních problémů způsobených špatnou ergonomií při práci s PC je syndrom karpálního tunelu. Ten je způsoben nevhodnou prací na PC se vstupními zařízeními – obecně však při jakékoliv práci v nepřirozené poloze a chybným postavením zápěstního kloubu. Tento syndrom je vyvolán útlakem středového nervu v oblasti zápěstí. V zápěstním prostoru totiž existuje takzvaný karpální tunel, kterým prochází jak šlachy ohýbačů prstů, tak i středový nerv a nepřirozeným tlakem může dojít k jeho zánětu a poškozování.

Syndrom karpálního tunelu se začíná rozvíjet v okamžiku, kdy dochází k dlouhodobému zvýšení tlaku v uvedeném prostoru a to vyvolává takové příznaky, jako jsou bolesti prstů vystřelující až k předloktí, pokles jejich citlivosti, zhoršení motoriky, ranní otoky, ztuhlost a nebo mravenčení nutící k častému protřepávání ruky. Výraznější bolesti se objevují spíše v noci než přes den. V pokročilém stavu pak dochází až k neschopnosti uchopovat předměty prsty s dostatečnou silou a jak již bylo řečeno, ztráta citlivosti se může stát trvalou. Středový nerv ovládá palec, ukazováček, prostředníček a část prsteníčku, které jsou proto postiženy nejvýrazněji.

V lehčích případech lze tuto situaci řešit kromě používání uvedených pomůcek i léčbou sestávající z úkonů pro utlumení zánětu. V těžších případech je však nutná operace vedoucí ke zvětšení prostoru karpálního tunelu – toho se docílí protnutím karpálního vazu, pod kterým je středový nerv umístěn, ale pokud byl tento nerv již výrazně postižen, ani po tomto zákroku už nedojde k návratu plné funkce a citlivosti ruky. I v případě úspěchu však uživatele čeká několikaměsíční rekonvalescence a nutnost procvičování ruky k nabytí původních schopností a po tuto dobu tedy i limitovaná schopnost vykonávat svoji práci.

Psaní na miniaturních klávesnicích přenosných zařízení jedním prstem pak přináší nežádoucí jev, označovaný jako „Blackberry prst“, kdy je jeden z prstů omačkáván nepřirozeným způsobem a při dlouhodobém vystavení tomuto nepřirozenému pohybu je projevuje bolestí.

Další potíže jsou spojeny s nevhodným sezením. Před započetím každé práce u PC je vhodné udělat si čas na to najít případné nedostatky za účelem minimalizování nežádoucích účinků opakovaných pohybů.

Při sezení je důležité držet vzpřímenou polohu, aby uši, ramena a boky byly v jedné přímce, čemuž pomáhá snaha se jakoby vytahovat co nejvíce do výšky. Dále je vhodné střídat ruce na myši, pokud to pracovní prostor dovoluje, psát lehkými údery a také dělat přestávky, při nichž si zápěstí mohou odpočinout. Pokud uživatel nosí brýle, měl by se ujistit, že mu nekloužou po nose a nenutí jej měnit podvědomě polohu hlavy.

Velmi důležitý je také pohyb, alespoň v rámci kancelářských možností, který může částečně kompenzovat nedostatečně ergonomický hardware. Pohyb uvolňuje svaly, redukuje únavu, umožňuje protáhnout si klouby a zabraňuje celkové ztuhlosti těla. Kompletní fyzická zdatnost pak také výrazně pomáhá bojovat proti problémům způsobeným stereotypními úkony u počítače.

Pokud není možné se pohybovat na větším prostoru, je vhodné si najít alespoň několik cviků k protažení a prokrvení těla. Vědci z Michiganské univerzity doporučují rozdělit si proto práci do segmentů a každých 10 minut si udělat zhruba 10-20 sekundovou přestávku na rychlé rozcvičení. Po 30-60 minutách je pak optimální přerušit činnost na 2 až 5 minut a protáhnout se nebo se projít po kanceláři či chodbě.

Některé ergonomické pomůcky
Přenosný počítač využívá stále více lidí vzhledem k jeho praktičnosti. Nicméně pro splnění ergonomických požadavků je optimální využít nastavitelné podstavce, díky nimž budete mít obrazovku v ideální výši vzhledem k očím. Tedy tak, aby horní část textu byla nepatrně pod úrovní očí.

Dalším ergonomickým doplňkem jsou gelové předložky a podložky, jež ocení především ti, kteří tráví většinu pracovní doby nad klávesnicí počítače. Kvalitní předložky a podložky se vyrábí obvykle z netkané látky, která odvádí teplo a vlhkost. Pokud je použit i kvalitní gel, může díky němu být ovládání klávesnice  také příjemnější. Důležité jsou i kvalitní podložky pod myš. Při výběru proto dbejte důraz na protiskluzový povrch a kvalitní mikrostrukturu pro lepší práci myši, což jsou parametry, které obvykle běžné levné podložky nesplňují.

Méně časté, ale také velmi významné jsou pro ergonomickou práci u počítače podpěrky chodidel. Ty jsou konstruovány tak, aby umožnily zaujmout optimální pozici při práci a snížily napětí a únavu nohou, zad a krku. Výška a úhel sklonu opěrky se nastavují nezávisle na sobě. Velmi široká základna opěrky umožňuje velký pohyb chodidel a nohou, povrch opěrky je opatřen bezpečnostním materiálem s neklouzavou úpravou.  Investovat se také vyplatí do ergonomických židlí, které jsou sice několikanásobně dražší, než ty obyčejné, ale mohou eliminovat řadu z nežádoucích jevů daných ze špatného sezení u PC.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


− tři = jedna

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz