Jaká je budoucnost sociální sítě Google Plus?

Markéta Pastuchová | 18.10.2011 | Analýzy, Internet a služby | 3 komentáře

Vliv nové sociální sítě Google Plus by se měl podle posledních plánů Larryho Page rozrůstat jak na vyhledávač Google, tak třeba i systém reklam. Spekuluje se i o jejím významu pro SEO. Klíčový je ale budoucí úspěch této nové sítě, který nyní už řada komentátorů nevidí tak růžově jako během léta. Podívejme se proto na perspektivy Google Plus také s ohledem na firemní využití, zda je již na čase se na její vliv ve strategických plánech připravovat či zatím nikoliv.

Sociální síť Google Plus (resp. Google+), která v testovacím režimu odstartovala letos na konci června, se zpočátku zdála jako konečně životaschopná konkurence pro Facebook a počáteční zájem byl překvapením snad pro všechny zúčastněné strany. Nyní má Google Plus sice již přes 40 milionů členů (což je asi dvacetina členské základy Facebooku), ale potýká se s výrazným poklesem jejich aktivity. Oproti červenci propadl počet nových postů o 40 % a organizace Chitika Insights také nedávno informovala, že síť Google Plus v poslední době ztratila kolem 60 % aktivních členů a po velkém náporu po 20. září, kdy se otevřela veřejnosti, následoval propad. A to je špatné, protože jakmile uživatel na sociální síti nenajde toho, s kým chce komunikovat, začíná okamžitě hledat jinde. Pád Google Plus tak může nastat stejně rychle, jako vzestup. Toto svědčí o možném scénáři, před kterým varovali někteří analytici – totiž že počáteční zájem byl dán jen zvědavostí a nově vzniklá komunita nemá takovou stálost, jako uživatelská základna Facebooku. A kdo si chtěl Google Plus vyzkoušet, už tak učinil a pro další uživatele zde chybí cokoliv, co by je přitáhlo. Přesto společnost Google dále ve svých plánech se svojí novou sociální sítí po řadě neúspěchů (komunikační platforma Wave, sociální vyhledávač Aardvark, služba Jaiku podobná Twitteru či messagingový nástroj Buzz) počítá a CEO firmy Larry Page je přesvědčen, že Google+ ovlivní i další služby jeho firmy.

Larry Page má za cíl změnit celkovou „zkušenost s Googlem“ a klást důraz na propojenost a sdílení identity napříč všemi službami, na níž chce Page stavět vztah s uživateli. Sdílení na webu má pak být podobné sdílení reálných věcí v životě lidí. Uživatel by také měl díky tomu, že jej Google lépe pozná, dostávat i relevantnější výsledky vyhledávání a samozřejmě na něj pak budou moci útočit i personalizovanější (a tím pádem účinnější) reklamy.

Síť Google+ by tedy podle této vize měla výrazným způsobem změnit klíčové služby Googlu, které patří mezi základ byznysu tohoto webového giganta.

I když analytici předpokládali podobný směr vývoje již od chvíle, kdy byla síť Google Plus představena, poslední komentář Larryho Page nenechává nikoho na pochybnosti, jak důležitá pro něj tato sociální síť je. Google Plus by podle něj neměla být „něco navíc“, jak možná evokuje název, ale integrální součást celého Googlu, jeho pojítkem.

Nicméně nyní čeká Google poměrně těžká práce. I když se zdálo, že Facebook má dobu své největší slávy již za sebou a kritika jeho služeb i zabezpečení byla ještě nedávno na pořadu dne, stále intenzivně roste a v poslední době zaujal zejména agresivním nasazováním nových funkcí. Pro koncové uživatele i firmy se tak stal prostředím, kde mohou spolehlivě oslovit požadovanou cílovou skupinu či najít uživatele, které potřebují, což se o Google+ říct zatím nedá. Zájem firem Google také zchladil tím, že zatím nepovolil možnost firemních profilů s tím, že tato funkcionalita přibude v Google Plus ke konci roku. Možná to ale nebyl úplně chytrý tah, protože řada organizací, která měla o profil v Google+ zájem, se na tuto síť možná už nevrátí.

Analytici tvrdí, že síť Google Plus potřebuje nabídnout zajímavé a unikátní funkce, které jí výrazně odliší od Facebooku a udělají z ní preferované sociální médium pro stovky milionů lidí. Protože pokud se tak nestane a ztratí svoji dynamiku (což se už děje), může snadno a rychle skončit na smetišti dějin jako výše zmíněné sociální projekty Googlu. Druhá šance je totiž málo pravděpodobná. Pokud Google+ nebude reprezentovat dostatečně velký vzorek populace, nemá smysl o ni hovořit ani ve smyslu marketingových kampaní a komunikace se zákazníky, protože nebude schopna plnit cíle, ve kterých se Facebook již osvědčil.

S firemní využitím tedy analytici radí spíše vyčkávat, až jak se situace vyvine. Při současném stavu, kdy celá řada firem (zejména těch tuzemských) zatím stále nezvládá ani svoji prezentaci na Facebooku a firemní stránky zde mají často jen několik desítek formálních příznivců a nikoho, kdo by s těmito příznivci komunikoval, není nejaktuálnější začít uvažovat o využití Google Plus pro marketingové účely. Alespoň ne masově. Pokud ale patříte mezi inovátory a rádi zkoušíte něco nového, mohou se v budoucnu experimenty se sítí Google Plus zúročit a přinést výhodu před konkurencí, která se v případě úspěchu Google Plus také bude chtít v této síti prezentovat.

3 komentáře u článku “Jaká je budoucnost sociální sítě Google Plus?”

  1. Albert Ryba napsal:

    Google Plus se stalo chvilkovou módní záležitostí, ale při existenci tak velkého konkurenta, jako je Facebook, se kterým je většina lidí spokojená (a ne že ne) je šance na prosazení jakékoliv alternativy na trhu podle mě dost nízká.

  2. Zdeněk Hejl napsal:

    Už na začátku prázdnin jsem psal, že neexistují reálné důvody, proč by lidé měli masově přecházet z Facebooku na Google Plus, viz článek.

  3. Láďa napsal:

    Je brzy takto předvídat,G+ je zatím pořád novorozeně a myslím že k světu se má.FB asi v počtu nedožene,ale důležitější jsou finanční reklamní zisky,a tam si myslím že G+ bude finančně úspěšnější.Rozhodně si nemyslím že G+ je pouze modní záležitost,oproti FB má velkou výhodu v komplexnosti integrace všech Google služeb.FB je jen FB,Google je kompletní portfolium služeb.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


+ tři = pět

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz