Proč byl Steve Jobs výjimečným manažerem?

Markéta Pastuchová | 08.10.2011 | Analýzy | 21 komentářů

Smrt Steva Jobse v uplynulém týdnu přitáhla pozornost k jeho předchozí kariéře a k úspěchům, kterých se mu podařilo dosáhnout.

Jobs byl mnohými milován i nenáviděn, právě pro jeho specifický styl řízení lidí. Mnoho zaměstnanců jej vidělo jako tyrana, který byl schopný perzekuovat je za drobné chyby, což bylo dáno Jobsovou perfekcionistickou povahou. Současně ale dokázal lidi okouzlit, předat jim svoji vizi a nadchnout je pro svoji věc. Podívejme se na to, jaké manažerské dovednosti dokázaly udělat z Jobse jednoho z nejvýznamnějších CEO na světě a zaručit úspěch produktů Applu.

Důraz na jednoduchost – ve stále komplikovanějším technologickém světě je jednoduchost vyhledávanou vlastností. Ta je i jedním z typických rysů posledních generací produktů Applu, jako je smartphone iPhone či tablet iPad. Steve Jobs trval na tom, že přístroje musí být jednoduché k použití, uživatelé se je musí naučit snadno ovládat a věnovat jejich ovládnutí minimum námahy. Řada sofistikovaných a pokročilých řešení neměla na trhu úspěch mnohdy jen proto, že bylo příliš obtížné naučit se s nimi pracovat. Jobs dokázal přijít s kombinací jednoduchosti a technologické vyspělosti, která se stala pro mnoho uživatelů doslova magnetem a preferovali pak produkty Applu před jakýmikoliv ostatními. Jobs byl také schopný poznat, kdy dozrál čas na uvedení určité myšlenky a dokázal pozdržet některé projekty pro chvíli, kdy pro ně bude vhodná doba.

Význam designu – i když řada lidí v oblasti IT považuje design stále za podřadnou záležitost, příklad produktů Applu, od vzhledu OS X až po jeho kamenné obchody, ukazují na výraznou společnou signaturu. Ta sama komunikuje s uživateli a byl to právě Steve Jobs, který poukázal na to, že design hraje při úspěchu důležitou roli. Praxe pak potvrdila, že za specifický design uživatelé neváhají si připlatit, protože exkluzivní přístroj jim dává pocit výjimečnosti.

Uživatelská zkušenost od samého začátku – je známým faktem, že poslední generace produktů Applu jsou dodávané ve velmi luxusním balení. Cílem bylo podle Steva Jobse uživatele nadchnout na první pohled, odlišit se  od zbytku konkurence a získat si uživatele od první vteřiny, kdy začne nový přístroj značky Apple rozbalovat. Uživatelská zkušenost se stala dnes klíčovou pro téměř jakoukoliv firmu a stojí za to ji rozvíjet od prvních okamžiků.

Schopnost vycítit potřeby lidí – Steve Jobs nebyl jen technologický vizionář, ale dokázal výborně pochopit potřeby lidí. O Jobsově schopnosti vycítit potřeby trhu byly napsány celé knihy a přístroje iPad a iPhone byly podle komentátorů úspěšné z jediného důvodu – nezaměřovaly se na technické specifikace, kterým řada uživatelů nerozuměla nebo na speciální efekty, ale jednoduše nabídly uživatelům pokrytí jejich základních potřeb, dosažení toho, co potřebovali.

Být srdcem firmy – mnozí tvrdí, že Steve Jobs na sebe rád strhával pozornost a chtěl být centrem všeho. To se projevilo i v jeho práci výkonného ředitele (CEO) Applu, kdy struktura firmy získala podobu kola, jehož centrem byl Jobs a manažeři nebo oddělení společnosti jeho jednotlivé paprsky. Steve Jobs chtěl být součástí všeho a aktivně se zabýval každým elementem, jenž chtěl mít pod kontrolou, což není pro CEO takových firem rozhodně běžná role. Právě i z toho důvodu analytici hovořili o klíčovém významu Steva Jobse pro Apple, který se nedá srovnávat se situací v jiných firmách podobné velikosti.

Inspirace lidí kolem sebe – Steve Jobs dokázal již v době prvních Maců inspirovat tým, který pracoval na vývoji, k neuvěřitelným výkonům. Ti pak byli ochotni – rádi a s nadšením – pracovat více než 90 hodin týdně, aby dokázali docílit jím požadovaných výsledků.

Inovace, které změnily svět – jedna z nejzajímavějších věcí na Stevu Jobsovi je ta, že dokázal přijít opakovaně s inovacemi, které zcela proměnily svět a jež se staly inspirací pro další hráče v odvětví. Tento trend lze sledovat od prvních počítačů Lisa a následně Mac s grafickým rozhraním a ovládáním pomocí myši, což následně převzal Microsoft ve svých Windows, přes MP3 přehrávače určené pro široké masy až po nové způsoby distribuce mediálního obsahu přes internet pomocí iTunes a aplikací přes App Store. To se následně také pokusila napodobit většina významných hráčů na trhu a snaží se často kopírovat i název úspěšného internetového obchodu Applu. Steve Jobs byl také tím, kdo stál za prvním komerčně úspěšným smartphonem ovládaným gesty a kdo dokázal z do té doby zcela okrajových tabletů díky iPadu udělat mainstreamovou záležitost, gigantický trend, který dusí dokonce prodeje samotných PC.

21 komentářů u článku “Proč byl Steve Jobs výjimečným manažerem?”

  1. Pavel Málek napsal:

    Zřejmě to autorka neví, ale grafické rozhraní a ovládání pomocí myši Apple „převzal“ od firmy Xerox – de facto úplně stejně, jak jej později „převzal“ Microsoft ve svých Windows …

    • Markéta Pastuchová napsal:

      Autorka to ví, Xerox s GUI sice přišel, ale nedokázal to moc úspěšně prosadit do masové podoby jako právě Apple. Jinak to taky ještě přebraly firmy Commodore do Amiga OS nebo Atari do TOSu, ale ani ty to nedokázaly moc úspěšně prorazit a skončily na smetišti dějin. Do detailu vzato asi u většiny technologií Applu by se dalo vysledovat, že už je někdo někdy použil předtím, ale právě oni je dokázali zpopularizovat, nabídnout je v takové formě, aby byla zajímavé pro širokou veřejnost, prostě z nich udělat ÚSPĚŠNÝ trend. Viz třeba tablety…

      • Jan Hanák napsal:

        Souhlas, třeba myš byla vynalezená už na konci 60. let Douglasem Engelbartem, ale dokud s ní v půlce 80. let nepřišel Apple ke svým kompům, neštěkl po ní ani pes. To spíš Microsoft pak všechno akorát sprostě okopíroval a nebýt úspěchu Applu, možná do teď žijeme s příkazovou řádkou a C:, protože Microsofťáky by nic lepšího nenapadlo. 640Kb paměti by přece mělo stačit každému, ne? :-)

        • w napsal:

          > žijeme s příkazovou řádkou a C

          Co je na tom špatného? Aspoň by nebyla práce s nekompetentními jedinci. A textové ovládání může být výjimečně efektivní.

          • Jiří S. napsal:

            Ano zejména při přehrávání médií, práci s textovými soubory, při pracování s tabulkami…
            Práce s řádkou je efektivní, sám pracuji na Fedoře víceméně jen ze řádky, pokud to jde. Ale vše nelze na řádce realizovat resp. 95% práce na počítači nelze z řádky realizovat efektivně.
            Počítač je pro lidi (od BFU -> High Advanced -> PC GURU), takže nelze mluvit o nekompetentnosti. Doba, kdy počítač měli jen „Geekové“ už je dávno pryč, a myslím, že se Apple se svým GUI hodně v tomto směru přičinil.

          • Erm, pro přehrávání multimedií je příkazová řádka ovládaná klávesnicí skvělá (v kombinaci s nějakou grafickou zobrazovací plochou pro video, samozřejmě).

            Pro práci s textovými soubory je příkazová řádka v kombinaci s celoobrazovkovým textovým rozhraním dostačující (editor vim a různé
            nástroje pro automatické zpracování textu).

            95% mé práce je v řádce. Zbytek můžou být maily, které by možná byly v některém z textových mailových programů efektivnější díky propracovanějšímu ovládní klávesnicí, web, kde by většina věcí šla taky zvládnout v linksu, pokud by s tím tvůrci počítali (což nepočítají), a sem tam nějaké zobrazování, ale na to GUI není potřeba, na to by stačila zobrazovací plocha a ovládání klávesnicí.

      • Petr napsal:

        To srovnání s Atari a Commodore Amigou jste trochu přehnala :) Tyto počítače byly velmi úspěšné v západní evropě od poloviny 80tých let do devadesátých let, kdy tyto firmy položily šílené marketingové chyby (materiálu se o tom dá najít dost). Atari ST používali hudebníci, Amigu zase televizní a filmová studia. Také je používalo spousta hráčů, protože v 80tých nic lepšího nebylo. Ono byl taky dost rozdíl americký trh, západoevropský trh, a třeba japonský, kde po Macintoshi neštěkl ani pes.
        Mimochodem jste také taktně zamlčela okolnosti Jobsova výstupu z Apple, a jeho vstupu v roce 1997. Kdyby Bill Gates Jobsovi tenkrát nepodal pomocnou ruku, Apple by nejspíš na smetišti dějin skončilo taktéž.

  2. Pavel Málek napsal:

    OK, uznávám, jen nemám rád zjednodušování, proto jsem se ozval …

  3. Mr. Smith napsal:

    Podle mě nebyl Steve „Dirty“ Jobs nic jiného, než prolhaný vyčůránek, který uměl lidem prodat šmejd za nehorázný prachy!

    • Jiří S. napsal:

      Sám jste neměl zařízení od Apple v životě v ruce a používáte takto silná slova…Vycházím z toho, že pokud jste někdy nějaké Apple zařízení měl, tak byste ho takhle nehanil. Je pravda, že dnešní uživatel si nepotřebuje nastavit i to, jak velký má být fyzicky Node na HDD. Stačí mu základní nastavení, které ale musí být jasné a snadno dostupné a v tom Apple se svým iOS a Mac OS X dominuje. Další věc je design produktů dotažený téměř k naprosté dokonalosti.

      Neříkám, že Steve byl svatý, ale to manažer asi nikdy být nemůže.

      • Mr. Smith napsal:

        Máte pravdu, přístroje Applu jsem měl v ruce párkrát a stačilo mi to k tomu, abych si je rozhodně nekoupil. Inovativní nebyl Apple, ale třeba Palm, který stál u zrodu celé této kategorie zařízení. Co se týká Jobse, stačí si vzpomenout na jeho lži o „plnohodnotném multitaskingu“ v iOS 4 nebo na řeči o větší odolnosti iPhone 4, který ovšem ve skutečnosti vydrží díky pitomým skleněným komponentám mnohem míň, než iPhone 3. Dál taky Jobs lhal o sledování uživatelů iPhonů („to my neděláme, ale Google ano!“) nebo o tom, jak anténa u iPhone 4 prý funguje skvěle (a naopak že problémy má BlackBerry). Mám pokračovat? Prostě jen lži, lži a lži.

        • Alex napsal:

          A kde je Palm ted?…asi tak by jste mel pristupovat ke vsemu v clanku a komentarich je dany dost na jevo ze vse uz je tak nejak okopirovany ale Apple (SJ) to dokazali prosadit a to je podstata obchodu tim padem on/oni vyhrali na plne care.

          • Mr. Smith napsal:

            Uznávám, že Palm je v háji. Ale možná právě proto, že nikdy nelhali o svých produktech a nelákali lidi na něco, co ve skutečnosti ty přístroje nejsou, jak to dělal právě Jobs. Takže je pak logické, že tupé davy skákali po nedokvašených iPhonech (místo po kvalitních Palmech) a až když si je koupili, zjistili, že je to odpad.

          • lukas.x napsal:

            zjistili ze iPhone je odpad a proto si dále koupili iPhone 3G, 3GS, 4 a uz setri na 4G ze?

          • lukas.x napsal:

            *4S

          • Mr. Smith napsal:

            Je to tak, lidi jsou prostě blbí :-)

  4. Mr. Jones napsal:

    Vycuranek je nekdo, kdo dokaze napsat takovej komentar o cloveku, ktery neco dokazal. Co jste dokazal vy, pane Smith?

  5. Glademist napsal:

    Zajimavy je i jeho vliv na detaily. V jednom clanku jsem cetl, ze primo Jobs volal designerovi 3rd party dodavatele softwaru, tedy napriklad Google, ze zluta barva pismenka „a“v jeho logu napriklad „Gmail“je nevyrazna a jestli by ji nemohl upravit, aby vypadala na IPS displeji lepe. A stalo se. Ten clovek mel opravdu zajem o uceleny dojem uzivatele. Sam vlastnim iPad, iPhone a macbook Pro, koupene v tomto poradi a jsem naprosto spokojeny uzivatel. Dnes jsem orpavoval notebook s W7 vyrabeny pro Vista kolegovi z prace a musel jsem se v duchu smat, jakym problemum jsem se doposud vyhnul a snad do budoucna tez.

  6. kovář napsal:

    plody nafouknuté až klamavé reklamy, zbytečně luxusního dezainu a obalu si vyžereme i s pocitem vyjímečnosti. amen

  7. WW napsal:

    Pan Smith se jeví jako naprostý kretén, zaujatý proti Applu…

    • Mr. Smith napsal:

      Já jsem jen zaujatý proti všem šmejdským a předraženým produktům, které se snaží hrát na lidskou blbost :-)

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


pět − tři =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz