Hadoop proniká do firem, odborníků je nedostatek

Markéta Pastuchová | 14.11.2011 | Analýzy, Ostatní, Software | Žádné komentáře

Hadoop je open source softwarová platforma, vyvíjená jako projekt Apache, sloužící pro práci s ukládáním a analýzou velkých objemů dat při vysoké škálovatelnosti a možnosti využít distribuované výpočty. I když ještě před nedávnem byla na okraji zájmu, v posledních měsících se stala v korporátním prostředí doslova hitem.

Hadoop původně začínal jako otevřený nástroj pro indexaci webových stránek a pomohl vyřešit například palčivé problémy firmy Yahoo s indexací stále rostoucího objemu informací na webu. Od té doby se proměnil v platformu pro ukládání a analýzu velkých objemů dat, což je i výrazným trendem v současném IT.

Zájem o Hadoop ve firemním prostředí rychle roste a s tím jsou spojeny některé problémy – například nedostatek profesionálů, kteří mají s tímto nástrojem zkušenost, resp. kteří vůbec mají zkušenosti v oblasti práce s velkými objemy dat (v angličtině se pro tuto oblast používá jednoduchý termím big data). Analytici a IT manažeři na nedávno proběhlé konferenci Hadoop World přitom poukazovali, že právě dostupnost zkušených pracovníků je jedním z klíčových faktorů pro adopci nástroje Hadoop ve firemním prostředí. Firmy se také musí připravit na kvalitní zabezpečení a na možná bezpečnostní rizika spojená s Hadoopem.

O profesionály ovládající Hadoop mají přitom zájem i takové společnosti, jako třeba eBay nebo JP Morgan Chase, které se snaží nedostatkové pracovníky přeplatit a získat na svoji stranu. Řada firem jako Cloudera, MapR, Hortonworks nebo třeba IBM také již v západních státech začíná nabízet kurzy Hadoopu a lze očekávat, že velmi rychle tento trend dorazí i do Česka. Tuzemské organizace by se proto měly na tuto skutečnost co nejlépe připravit.

James Kobielus, analytik Forrester Research, k tomu říká, že Hadoop se stává novým standardem pro datový sklad a zkušení profesionálové, kteří vědí, jak s Hadoopem pracovat, mohou firmě v jejím byznysu výrazně pomoci. Hadoop konkrétně umožňuje ukládat a spravovat mnohem větší objemy dat, než dnešní běžné systémy relačních databází. To koresponduje se současnou potřebou firem ukládat a také analyzovat petabajty dat, získaných například z webu či ze sociálních médií a získat tak lepší vhled do chování svých zákazníků a případně i do svého byznysu. „Zájem o profesionály ovládající Hadoop bude i nadále vysoký a jedná se o velmi perspektivní zaměstnání,“ dodává Kobielus.

Poptávka po profesionálech ovládající Hadoop se pak rozdělí na datové analytiky, datové inženýry a dále pak na profesionály pro správu IT dat, předpovídá Martin Hall, CEO společnosti Karmasphere, která prodává produkty pro prostředí Hadoopu. Profesionálové pro správu IT dat jsou podle Halla ti, kdo vybírají, instalují, spravují a škálují clustery Hadoopu. Jedná se o specializované IT profesionály, kteří budou rozhodovat, zda Hadoop umístit co cloudu nebo jej instalovat přímo ve firmě, dále jakého dodavatele vybrat, jakou distribuci Hadoopu zvolit, jakou nastavit velikost clusteru a podobně. Datoví inženýři pak budou zodpovědní za tvorbu distribuovaných algoritmů pro analýzu dat a využijí zkušenosti s jazyky Java a C++. Samotní datoví analytici potom využijí zkušenosti s řešeními jako SAS, SPSS a programovacími jazyky jako je R. Tito profesionálové pak jsou ti, kteří mají být schopni identifikovat trendy a nabízet porozumění z dat v rámci prostředí Hadoopu.

Vysoký zájem ve firmách ale není v současnosti jen o odborníky ovládající Hadoop, ale obecně o analytiky nejrůznějšího typu. Nedávno vydaný report společnosti Optimics například hovoří o tom, že za posledních šest let vzrostl podle portálu Indeed.com šestinásobně zájem třeba i o tzv. webové analytiky, kterých je na trhu také výrazný nedostatek. Tento trend pak podle zástupců firmy Optimics lze pozorovat už i v Česku.

Weboví analytici do hloubky pracují s daty o chování návštěvníků na firemních webech, které se v dnešní době stávají mnohdy primárními kanály pro oslovení nových zákazníků. Kromě schopnosti ovládat potřebné nástroje a efektivně pracovat s velkými objemy dat také širší přehled a určitý transdisciplinární přesah. Úkolem webových analytiků má být vytěžit z dat věcné znalosti, které mají být podkladem pro manažerské rozhodování zejména na úrovni procesů souvisejících s prodejem. Místo pouhého reportingu mají podobně jako v případě Hadoopu přinést skutečné porozumění vzorcům chování zákazníků, které povede k odpovídajícím reakcím ve strategii firmy a dále k tvorbě taktických marketingových kampaní a následně i k lepším obchodním výsledkům.

„Tito noví analytici tedy musí rozvíjet více rozměrů svých schopností a zároveň efektivně kooperovat s celým ekosystémem firmy, typicky webový analytik úzce spolupracuje nejen se zaměstnanci v oddělení marketingu a IT, ale také s dalšími uživateli,“ říká Jiří Brázda ze společnosti Optimics.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


čtyři − dva =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz