SOA a BPM základem pro moderní řízení podniku

Albert Ryba | 15.11.2011 | Podniková infrastruktura | Žádné komentáře

Sérii odborných seminářů o řízení procesů a servisně orientované architektuře uspořádala v průběhu podzimu společnost Galeos. Hlavními tématy byly Business Process Management a přínosy SOA pro byznys a informační technologie. Shrňme si hlavní závěry, k nimž semináře dospěly.

SOA (servisně orientovaná architektura) je přístup jak budovat, spravovat a dále rozvíjet IT architekturu, která uvažuje o softwarových prostředcích jako o službách dostupných na síti. „SOA přitom nemusí být přínosem, pokud portfolio aplikací je homogenní, není rozhodující čas zpracování, neobjevují se požadavky na změny aplikací nebo je těsné provázání aplikací naopak výhodou,“ upozorňuje Jiří Gregor, předseda představenstva společnosti Galeos.

Důvodem pro nasazení SOA je lepší propojení byznysu s IT, zvýšení akceschopnosti byznysu, standardizace aplikačních rozhraní a snadnější vzájemná komunikace a údržba i rozvoj. Mezi IT přínosy nasazení SOA u zákazníků patří zvýšení bezpečnosti dat a přístupu k nim, monitoring heterogenního prostředí v reálném čase, vizualizace všech služeb a jejich volání a v neposlední řadě vyšší dostupnost aplikací a fakt, že klíčoví lidé v IT nemusí řešit operativu. Mezi byznysové přínosy patří odstranění negativních zkušeností zákazníků a partnerů a s tím spojený úbytek zakázek, větší produktivita a spokojenost zaměstnanců, pro některé oblasti podnikání naplnění souladu s legislativou.

„Přínosy BPM pro společnosti spočívají v možnostech modelování procesů a uchovávání know-how, simulaci procesů včetně jejich verifikace a optimalizace, dále pak v jejich řízení a především rychlé reakci na změny a vysoké efektivitě,“ dodává Petr Karlach, obchodní ředitel společnosti Galeos. Mezi klíčové komponenty při managementu obchodních procesů (BPM) patří modelování, procesní úložiště, orchestrace, zpracování pravidel, integrace, správa úkolů, monitorování a analýza.

Mezi klíčové vlastnosti BPM se řadí analýzy obchodních procesů (BPA, Business Process Analyses), systém řízení obchodních procesů (BPMS, Business Process Management System) a jejich zlepšování (BPI, Business Process Improvement). Životní cyklus BPM sestává ze čtyř cyklicky opakovaných kroků – modelování, vykonávání, monitorování a vylepšování.

SOA a BPM jsou nezbytné pro moderní a efektivní řízení organizace a jejích obchodních a IT procesů. A mohou být klíčovými složkami podnikové strategie nejen v době růstu, ale především v době ekonomického oslabení, nestabilních trhů a hledání úspor.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


dva + = jedenáct

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz