ERP systémy v roce 2012: Vybírejte s rozmyslem

Albert Ryba | 29.12.2011 | Analýzy, Software | Žádné komentáře

Uplynulý rok byl v oblasti podnikových informačních systémů ERP (Enterprise Resource Planing) velmi rušným. Docházelo k akvizicím a konsolidacím, zvýšil se podíl neúspěšných EPR projektů a žalob s tím spojených a došlo také k dalšímu rozvoji tohoto typu podnikového softwaru. Analytici společnosti Panorama Consulting již tradičně nabízejí svůj výhled pro ERP systémy na rok 2012 shrnutý do deseti predikcí.

Připomeňme si ale nejprve několik nejvýznamnějších události v této oblasti za rok 2011:
-    Infor koupil společnost Lawson, významného dodavatele ERP systémů.
-    Žaloby, podvody a selhání ERP projektů plnily stránky zejména zahraničních médií (za zmínku stojí například organizace Lumber Liquidators, CareSource Management Group, Tesco Bank, Whaley Foodservice Repairs či dokonce město New York).
-    ERP v cloudu začají být zajímavé pro stále více firem.
-    Sociální ERP využívající technologii webu 2.0 si získávají pozornost firem.

Pokud se podle analytiků Panorama Consulting podíváme do roku 2012, lze očekávat jak pokračování některých dosavadních trendů, tak i několik nových. Za pozornost stojí zejména následující body:

1.    Pokračující konsolidace v oblasti ERP trhu. Akvizice Lawsonu Inforem byla podle analytiků Panorama Consulting zatím jen začátkem očekávané vlny spojování. Podle expertů je na trhu příliš mnoho hráčů, což zvlášť v době globální ekonomické nejistoty nemůže vést k úspěšnému růstu tolika různých dodavatelů. Výsledkem proto budou spíše fúze a akvizice menších hráčů.
2.    Výzvy pro tradiční hráče. I když velká trojka v oblasti ERP softwaru – SAP, Oracle a Microsoft – dosud ovládala tento trh bez větších potíží, budou jí v příštím roce pravděpodobně mnohem intenzivněji šlapat na paty další hráči, jako Infor, IFS, Epicor, Kinaxis nebo QAD, kteří intenzivně rostou zejména v segmentu SMB. To by mohlo způsobit rozhýbání trhu a pro největší hráče se tak stane velkou výzvou udržet se v první linii.
3.    Další neúspěšné ERP projekty. Tenčící se rozpočty na IT, chybějící know-how a málo času na kvalitní strategická rozhodnutí povedou mnoho firem k tomu, že se budou na ERP snažit ušetřit a vybírat jen podle ceny. To ale v důsledku způsobí, že takové systémy nakonec nebudou dostatečně splňovat jejich požadavky a potřeby a půjde tak o promrhanou investici.
4.    Nárůst soudních sporů. Analytici Panorama Consulting jsou přesvědčeni, že v roce 2012 budeme svědky mnoha žalob a soudních sporů spojených právě s neúspěšnými ERP projekty.
5.    Racionálnější výběr ERP. I když z bodů 3 a 4 by mohlo vyplývat, že firmy jsou nepoučitelné, podle analytiků Panarama Consulting i přesto bude současně přibývat i takových, které k nasazení ERP budou přistupovat zodpovědně a budou se snažit vyhnout chybám. Větší úsilí věnují zejména mapování svých byznys procesů ještě před nákupem ERP a nikoliv až po něm (jak bylo dříve často zvykem).
6.    Méně „udělej si sám“ ERP projektů. Vzhledem k eliminaci nežádoucích rizik se firmy budou méně pouštět do implementace ERP vlastními silami, ale budou se chtít opírat o externí poradce a odborníky více než v uplynulých letech. Navíc poradenská firma s bohatými zkušenostmi ze stovek podobných implementací dokáže společnostem většinou zařídit nasazení ERP rychleji, lépe a v důsledku i levněji, než kdyby se o to pokoušely vlastními silami.
7.    Lepší nabídka v oblasti SaaS. Hlavní dodavatelé ERP formou služby, jako Salesforce, Plex Systém, Netsuite či Kinaxis, již v minulých letech úspěšně odlákali řadu menších firem od tradičních ERP dodavatelů. V roce 2012 se pak pravděpodobně zaměří i na středně velké podniky s tím, že se jim budou snažit nabídnout specifické řešení přizpůsobené více na míru jejich požadavkům (což je obvykle u modelu SaaS problém).
8.    Konvergence CRM a sociálních médií. Průmysloví analytici o tomto trendu hovoří řadu let a vývojáři na něm usilovně pracovali, nicméně výsledky zatím příliš viditelné nebyly. Podle analytiků Panorama Consulting ale budeme v roce 2012 konečně svědky smysluplného propojení podnikového CRM na jedné straně a sociálních sítí jako Twitter, Facebook či LinkedIn na straně druhé. V CRM tak budou k dispozici informace ze sociálních sítí, které pracovníkům umožní lépe poznat zákazníka a nebudou muset spoléhat jen na vlastnoručně zadaná data. To má vést k lepší správě vztahů se zákazníky a vyšší efektivitě obchodních a marketingových aktivit.

9.    ERP podle potřeb zákazníka. Uplynulé roky ekonomických obtíží ukázaly, že firmě dokáže prospět jen takový informační systém, který odpovídá jejím obchodním potřebám. Lze proto očekávat zvýšenou poptávku po úpravách ERP tak, aby co nejlépe vyhovovaly aktuální situaci firmy, ať půjde již o kompletně nový systém nebo o snahu vytěžit maximum z toho stávajícího.
10.    Samotná technologie nestačí. Podle Panorama Consulting je práce, kterou jsou při implementaci ERP schopny odvést technologicky orientovaní dodavatelé, nedostatečná. Přílišné zaměření na software a jeho funkce je na úkor dalších důležitých prvků, jako podoba podnikových procesů, efektivní řízení projektů či řízení organizačních změn. Tradiční „technologičtí“ systémoví integrátoři se proto budou muset buď tyto věci naučit a nebo si domluvit partnerství s firmami, které se na tyto oblasti specializují.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


šest − čtyři =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz