Selhání Google Plus ohrožuje celou budoucnost Googlu

Albert Ryba | 18.12.2011 | Analýzy, Internet a služby | 5 komentářů

Google možná stojí před naprosto klíčovým momentem svojí existence. Firma vsadila téměř vše na úspěch svojí sociální sítě Google Plus a intenzivně s ní propojuje svoje existující služby. Nicméně jak moc Google poškodí, pokud tento jeho sociální projekt selže? Podle analytiků pravděpodobně hodně.

Jak je jasně vidět, Google se snaží udělat ze sítě Google+ něco jiného, než jen samostatnou službu, jak je tomu u Facebooku či Twitteru. Možná i proto, že vidí, že samostatně nemůže příliš obstát. Logickou cestou je proto její propojování s existujícími službami. Google Plus se tak stává jakousi sociální vrstvou prolínající se skrz další služby. Tím se pro uživatele stane kontakt se sítí G+ prakticky nevyhnutelný, pokud budou chtít využívat jiné ze služeb Googlu.

Tento krok je ale podle analytiků od Googlu extrémně riskantní. Protože pokud se síť Google Plus neuchytí (a situace zatím vypadá přinejmenším nejistě) nebo co hůř, pokud vyvolá nějaký skandál, mohou tím být tvrdě postiženy právě i provázané služby. Možnost, že Google Plus selže, je navíc poměrně reálná, protože Google zatím neměl s produkty v sociální oblasti příliš úspěch. Někteří komentátoři tak hovoří o tom, že Google bojuje již předem prohranou bitvu a to, že úspěch Google Plus není v současnosti vůbec zaručen, potvrzuje i analytik Opus Research Greg Sterling. Google také až podezřele mlčí o aktuálním počtu uživatelů, což svědčí o tom, že pravděpodobně nepřibývají tak, jak se původně předpokládalo.

Během několika měsíců se Googlu povedlo svoji sociální síť na různé úrovni provázat se službami jako YouTube, Blogger, Gmail, Picasa Web, Reader či se svým internetovým vyhledávačem. Při vytváření Google Plus účtu například uživatel musí souhlasit s propojením s Picasa Webem, včetně náhrady původního uživatelského jména (které bylo v řadě případů psedonymem) za profilové jméno z Google+. Integrace se službou Reader pak přinesla nahrazení RSS kanálu pro sdílení informací a uživatel opět musí přejít na Google+ včetně změny uživatelského jména.

Google se tedy zjevně drží strategie, že aby se jeho síť dostatečně rozšířila, musí k jejímu využívání uživatele aktivně dotlačit a to je podle Sterlinga možné právě jen propojením s existujícími službami. Nicméně jak již bylo řečeno, jedná se o dvojsečnou zbraň, která se může obrátit proti Googlu.

Sterling je přesvědčený, že pokud Google bude integrovat síť Google Plus příliš agresivně, vzbudí to nevoli uživatelů, což už se v několika případech – například při nutnosti měnit stávající uživatelská jména – i stalo. Také funkce kruhů v Google+ nefunguje úplně jak se očekávalo a nemusí být až tak intuitivní – poměrně kuriózní situace například nastala, když jeden z inženýrů Googlu omylem zveřejnil kritiku sítě mimo kruh, pro který byla určená. Podle průzkumu trhu se také zdá, že síť Google Plus si nedokázala získat širší uživatelské spektrum, ale jen technicky zaměřené uživatele. To potvrzuje i Jeremiah Owyang, analytik Altimeter Group, podle něhož nelze u Google Plus mluvit o proniknutí do mainstreamu a síť prý nedokázala oslovit běžné uživatele s omezenými znalostmi internetu a fungování webu. Google také stále nevyjasnil možnost zahrnutí externích vývojářů do Google Plus, protože jejich možnosti využívat API této sociální sítě jsou relativně limitované, zatímco v případě Facebooku a Twitteru šlo pravděpodobně o prvek, který byl klíčem k jejich úspěch.

Co se týká firemních uživatelů, Google sice interně již využívá podnikové funkce této sítě pro týmovou spolupráci, ale je zatím nejasné, zda tyto funkce začnou využívat i zaměstnanci zvyklí na balíček Google Apps.

Aktivity Googlu spojené s Google+ jsou logické, ale jde o to najít kompromis mezi tím, aby se nestaly pro uživatele obtěžující. Larry Page při nástupu do pozice CEO firmy mimo jiné potvrdil, že jednou z priorit má být zlepšení pozice v oblasti sociálních sítí, protože Facebook se pro Google stává velmi nebezpečným rivalem a přerůstá svoje původní zaměření. Z této sociální sítě se totiž stává i velmi efektivní platforma pro prodej a inzerci a Facebook se stal globálně preferovaným místem pro on-line setkávání. Podařilo se mu vybudovat partnerství s řadou velkých i menších hráčů, jako je Microsoft, Amazon, eBay či Netflix a obsahuje široké spektrum informací o uživatelích, kteří zde vystupují často pod svými skutečnými jmény.

Google tedy nesmí marnit čas, protože konkurence sílí a hrozba ze strany Facebooku je opravdu reálná. Selhání Google Plus může znamenat ztrátu pomyslné půdy pod nohama a oslabení na trhu. Příští rok pravděpodobně přinese odpověď na to, zda se Google vydal správným směrem či nikoliv.

5 komentářů u článku “Selhání Google Plus ohrožuje celou budoucnost Googlu”

  1. Jouda napsal:

    Boom spojený se startem Google Plus už vyšuměl, takže šance na to, že se růst obnoví, jsou podle mě nulové. Google už to může rovnou zabalit.

  2. Mr. Smith napsal:

    Neviděl bych tu závislost celé firmy na té sociální síti až tak jednostranně. Google má řadu dalších aktivit, které jsou určitě profitabilní, jako je OS Android, prohlížeč Chrome, mobilní divize Motoroly vyrábějící smartphony a tablety atd. a může velmi dobře fungovat i bez Google Plus, jako tomu bylo dřív.

    • businessman napsal:

      Naopak podle mě se má Google čeho se bát, pokud si dobře pamatuji, tak nějakých 97 % příjmů Googlu je právě z prodeje reklamy, takže ty „ostatní projekty“ tak profitabilní nejsou. A pokud Googlu začne reklamu ukusovat Facebook, což se už asi děje, je jasné, že to pro firmu nebude mít příznivý efekt.

  3. dobreazdrave.cz napsal:

    Zvažuji pro podporu svých stránek využít G+, ale jsem na rozpacích a ani tenhle článek je nevyvrátil.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


+ dva = šest

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz