Unified messaging: Principy, výhody a omezení

Peter Sakala | 31.12.2011 | Internet a služby, Mobilita | Žádné komentáře

Podstatou každé komunikační technologie je odstranění bariér. Telefonní systémy například odstranily překážku v podobě vzdálenosti mezi lidmi, stejně jako časové bariéry, takže lidé mohou komunikovat hlasem v reálném nebo skoro reálném čase, i když jsou na velmi vzdálených místech. Jak se však vyvíjejí technologie a naše vnímání světa, vynořují se stále nové bariéry, které bychom rádi překonali. Přišly nové formy komunikace, jako e-mail, hlasové zprávy, faxovací zařízení a pagery, populární zejména v USA, které však zpravidla vždy vyžadovaly použití různých typů zařízení. Unified messaging (UM, v češtině sjednocené nebo jednotné zasílání zpráv) přichází na pomoc s jediným cílem – odstranit tuto nově vzniklou bariéru v podobě spleti rozdílných a vzájemně nespolupracujících technologií.

Cílem je eliminovat potřebu využívat různé terminály (zařízení) a různá média tak, aby lidé mohli pomocí jediného přístroje komunikovat s kýmkoliv, kdykoliv a kdekoliv. Unified messaging tedy představuje integraci různých komunikačních médií, aby uživatel mohl přijmout a podobně i odeslat hlasové, e-mailové a faxové zprávy z jediného rozhraní, ať už je jím pevná linka, bezdrátový / mobilní telefon a nebo klasické PC.

Vývoj unified messagingu

Samotná idea jednotného zasílání zpráv má mnohé do sebe. Ale jak čas plynul a technologie byla implementovaná, původní myšlenka se začala trochu vytrácet. Někteří výrobci vyvíjeli produkty, které byly tak striktně orientované na unified messaging (ve smyslu jejich závislosti na aplikacích messagingových systémů třetích stran), že jejich existence byla kompletně závislá na messagingových systémech, se kterými se měli integrovat a to včetně úložiště zpráv (mailbox store) a adresářů. Vysoká dostupnost a schopnost přijímat hlasové zprávy při výpadku messagingového systému proto byly pro takovéto implementace vážným problémem.

Jiní výrobci operovali na úplně opačném konci pomyslného spektra unified messagingu a přišli s řešeními, které se dnes často označují jako integrated messaging (v češtině integrované zasílání zpráv). Princip integrated messagingu spočívá v tom, že klientské aplikace (e-mailový klient) nasazená na desktopu uživatele sjednocuje, tj. unifikuje zprávy ze dvou rozdílných systémů – hlasového a e-mailového. Mnoho firem pokládalo takovéto řešení za smysluplné, ale jakmile do rovnice přidáme fax, máme najednou celou řadu možných implementací, které se mohou z pohledu funkcionality a nabízených vlastností navzájem zásadně lišit.

Příklad integrovaného přehrávače a nahrávače hlasových zpráv v e-mailovém klientu.

Příklad integrovaného přehrávače a nahrávače hlasových zpráv v e-mailovém klientu.

Principiální dělení messagingových řešení na unified messaging (UM) a integrated messaging (IM) je platné dodnes. Je však potřeba poznamenat, že v minulosti byly mezi nimi z pohledu funkcionality více markantnější rozdíly, které dnes už nejsou tak zřejmé. I integrated messaging může mít totiž svoje výhody, jako například pokračování provozu systému hlasových zpráv při výpadku e-mailových serverů, což se někdy označuje jako architektura dual-message store, kdy dochází k replikaci mezi dvěma úložišti.

Praktické fungování sjednoceného zasílání zpráv

Kdybychom chtěli poskytnout typická a jednoduchý popis toho, co je unified messaging, mohl by znít asi takto: Použitím jednotného úložiště zpráv pro hlasové, e-mailové a faxové zprávy dokážou řešení unified messagingu poskytnout uživatelům přístup k těmto zprávám použitím minimálně dvou typů rozhraní – TUI a GUI – a to konzistentním způsobem.

TUI je zkratka z anglického Telephony User Interface a znamená, že zařízením, ze kterého uživatele přistupuje ke zprávám, je telefon. Přitom může jít o firemní IP telefon na stole, ze kterého si uživatel dokáže vyposlechnout hlasové zprávy zanechané během jeho nepřítomnosti. Stejně však může použít například mobilní telefon a během cesty do práce si vyposlechnout nové e-maily a pomocí tohoto telefonu v nich „navigovat“. V našich končinách ale nejsou všechny tyto pokročilé funkce k dispozici, protože vyžadují, aby software dokázal rozpoznávat mluvené slovo, respektive dokázal číst česky psaný text. Druhý typ rozhraní je GUI, jde tedy o grafickou formu přístupu, kterou se zpravidla myslí e-mailový klient se schopností přijímat hlasové zprávy (hlasovou poštu) například formou přílohy do e-mailu, často s integrovaným vyhledávačem těchto záznamů a nebo i dedikované prostředí webového GUI v systémech UM a také nadstavbové aplikace GUI běžící a IP telefonech.

GUI (ať už GUI e-mailového klienta, webové GUI systému unified messagingu, a nebo GUI IP telefonu) je možné kromě přehrávání použít i k záznamu nové zprávy, kterou chceme například jako odkaz poslat zítra kolegovi a nebo celé skupině kolegů. Messagingové systémy a nebo všeobecně Voice Mail se v našem regionu netěší velké oblibě. Můžeme polemizovat, co je příčinou, ale všichni asi známe situaci, kdy se člověk, který se vás snaží zastihnout, bude volat stále dokola nebo vám pošle SMS, abyste se mu ozvali, ale málokdy se stane, že vám nechá hlasovou zprávu. Přitom je to pro ně mnohem pohodlnější než psaní SMS, případně „nahánění oběti“ zmeškanými hovory, jejichž počtem se pokouší indikovat urgenci zpětného kontaktu.

Příklad aplikace na IP telefonu (vlevo) a smartphonu (vpravo) umožňující posílání hlasových zpráv prostřednictvím GUI.

Příklad aplikace na IP telefonu (vlevo) a smartphonu (vpravo) umožňující posílání hlasových zpráv prostřednictvím GUI.

I když to u nás není tak populární forma komunikace, existují firmy, kde se důležitá oznámení pro zaměstnance (například o plánovaných odstávkách) komunikují i formou hromadné hlasové zprávy pro všechny pracovníky. Ti hlasovou zprávu další den najdou ve svých telefonech (u IP telefonu se obvykle používá světelná notifikace), případně jí kromě toho dostanou ještě jako hromadný e-mail s hlasovou přílohou, kterou si mohou přehrát přímo v e-mailovém klientu přes integrovaný přehrávač.

Aby unified messaging byl využitý smysluplně, musí pak být součástí většího systému, zazývaného unified communications (UM, v češtině sjednocená komunikace), případně unified collaboration (UC, v češtině sjednocená spolupráce). Tomuto tématu se dále věnujeme v článku Sjednocená komunikace: Nejde o úspory, ale o produktivitu.

Autor pracuje jako systémový inženýr ve společnosti Cisco.

Zdroj: Infoware.sk

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


pět − dva =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz