Vzdálená správa databází. Proč to aspoň nevyzkoušet?

Tomáš Solař | 12.12.2011 | Internet a služby, Ostatní | Žádné komentáře

V dnešní době snad neexistuje organizace, která by pro svou podporu obchodu nevyužívala databázi. A je jedno,  jestli se jedná o globální společnost, ryze českou menší firmu nebo orgán státní správy. Všechny tyto organizace potřebují někde uchovávat svá data.

Daty se myslí informace o klientech, seznamy zboží, učetnictví, ale take podpůrné databáze pro podnikové systémy (ERP, CRM, …). Další oblastí jsou databáze známe jako datové sklady, což jsou objemné databáze sloužící převážně pro reportování a podporu managementu. Dodavatelů těchto databází je hodně, nicméně největšími hráči jsou Oracle, Microsoft, IBM a pak celá řada open source produktů.

Nasadíte-li některý systém nebo již delší dobu využíváte, musíte zákonitě řešit otázku: „Kdo se bude o dané databáze starat?“ Odpověď není jednoznačná a v podstatě existují dvě varianty. První, kdy si najmete interního zaměstnance na pozici databázového administrátora. Druhá možnost je využití externích zdrojů.

V případě, že se firma rozhodne pro interního zaměstnance, musí si uvědomit, co to s sebou přináší. Takový zaměstnanec ji bude stát mzdu, která roste úměrně s kvalifikací, praxí a znalostmi daného uchazeče. Využije ale takového zaměstnance na 100 procent? Připočte-li organizace náklady za různá pojištění, školení, kancelář, notebook, auto a dalši benefity, zjistí, že se částka pohybuje nad 100 tisíci měsíčně.

Druhá varianta může být pro firmu daleko zajímavější a to nejen po finanční stránce – vzdálená správa databází. Co to vlastně obnáší a co za své peníze firma získá?
Předně je nutné říci, že společnost po dohodě s dodavatelem těchto služeb, stanoví částku, kterou bude měsíčně platit a to v takovém rozsahu, který potřebuje/chce. Nic víc, nic míň.

Dodávka služeb je různá v závislosti na databázovém prostředí dané společnosti, nicméně jsou zde úkony, které patří mezi základ:

- Administrace
Široký pojem, který zahrnuje veškeré kroky k zajištění bezproblémového chodu databáze. Kontrola logu, předcházení a řešení vzniklých problému. Práce s uživateli, založení a nastavení uživatelských profilů, oprávnění. Práce s objekty, zakládání, mazání a přesouvání objektů (tabulek, indexů,..). Zabezpečení databáze a to jak vzhledem k uživatelům nebo i dalším systémům. Kontrola a správa volného místa. Práce s dostupnými zdroji, jako je CPU, pamět nebo diskové prostory. Zajištění zálohování a kontrola záloh. Vytváření testových prostředí na základě požadavků. Spouštění SQL skriptů, jejich kontrola a ladění. Komunikace s vývojáři a dalšími analytiky. Kdybychom zde měli vyjmenovat veškeré úkony, byl by to dlouhý seznam.

- Konzultace
Dobrý dodavatel služby by měl být k dispozici i v případě, že se klient chystá nasadit nový produkt nebo spustit nový projekt. Jako odborník na databáze by měl podat odborné stanovisko se všemi pro/proti. Tito externí DBA musí být schopni komunikovat nejen na odborné urovni, ale musí umět vysvětlit své tvrzení i vůči managementu nebo laikům.

-Školení
Školení může být bráno jako něco navíc. Nechá-li si klient spravovat plně externími zdroji, není v podstatě koho školit. Dost často je však na straně klienta člověk, který má na starosti interní projekty a chce znát souvislosti. V tomto případě by správce databází měl poskytnout a předat své know-how klientovi.

Podíváme-li se důsledně na to, co externí správce databází musí umět a znát, jednoduchým propočtem se ukazuje, že firmu by stálo hodně pěněz, času a úsilí vyškolit nebo přeškolit svého interního zaměstnance. Dodavatelé těchto služeb bývájí zpravidla certifikovaní profesionálové s deseti i a více letou praxi a zkušenostech na různých projektech. Vy toto vše máte po ruce za zlomek ceny interního DBA. Chcete se o dané službě dovědet více?

Autor pracuje jako externí DBA, Oracle ACE, OCE, OCP, OCA, Oracle Approved Instructor a napsal knihu Oracle 11g – Hotová řešení.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


− čtyři = pět

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz