BYOD: Poraďte si s vlastními přístroji zaměstnanců

Jiří Novák | 02.01.2012 | Mobilita, Podniková infrastruktura | 1 komentář

Jedním z velmi živě se rozvíjejících trendů v IT je BYOD (Bring Your Own Device), tedy práce ve firmách na vlastních přístrojích zaměstnanců. Tento trend se začal objevovat v českých podmínkách předloni a v loňském roce již nabral na intenzitě. Zatímco ze začátku si firmy s prací zaměstnanců na vlastních zařízeních nevěděly rady a buď jí ignorovaly nebo zakazovaly, dnes je to prakticky již běžná záležitost s během pouhých dvou let se BYOD stal de facto standardem. Nicméně zkušenosti ze západních zemí a predikce analytiků naznačují, že zatím jsme stále jen na začátku používání vlastních mobilních přístrojů ve firmách a v letošním roce dojde v této oblasti k další akceleraci.

Řada firem již přijala přístroje zaměstnanců jakou součást svojí IT infrastruktury a zaměřuje se na to, jak smartphony a tablety mohou sloužit ke zvyšování produktivity a snížení jejích vlastních nákladů. BYOD totiž nejen zvyšuje produktivitu a mobilitu zaměstnanců, ale ti ještě nesou veškeré náklady za toto privilegium sami na sobě.

Za rozvojem fenoménu BYOD stojí zejména Apple, kterému se podařilo udělat z iPhonů nejpopulárnější podnikové smartphony a z iPadů byznys tablety číslo jedna. Právě iPadu se podařilo uspět u mnoha firem, které vzdorovaly průniku iPhonů a například analytická skupina Aberdeen Group tvrdí, že 96 % firem má alespoň jeden iPad a společnost Good Technology, zabývající se zabezpečením mobilních zařízení, tvrdí, že 96 % tabletů jejích klientů jsou právě iPady. Protože iPad ale používá stejný operační systém jako iPhone, otevřely se tím pro smartphony Applu dveře v mnoha firmách, pro něž pak není problém tyto přístroje podporovat a spravovat společně. Co se týká Androidu, tam je situace mnohem komplikovanější díky existenci více verzí, což klade větší nároky jak na správu, tak na dostatečné zabezpečení přístrojů s tímto open source operačním systémem.

I přes silné přijetí fenoménu BYOD lze ve firmách vidět z vlastních přístrojů zaměstnanců ale stále určité obavy a rozpaky. Většina firem totiž stále ještě nepoužívá nástroje pro správu mobilních přístrojů, což komplikuje i poměrně velká heterogenita těchto zařízení a experti jsou přesvědčeni, že v roce 2012 se tyto nástroje stanou již nutností a také jediným způsobem, jak se se záplavou smartphonů a tabletů v organizaci vypořádat. Zvýší se proto také poptávka po expertech a konzultantech, kteří mají s tímto fenoménem dostatečné zkušenosti (využití jejich služeb v důsledku vyjde firmu obvykle levněji, než když bude experimentovat sama a projde si všemi začátečnickými chybami). V této souvislosti se ale pravděpodobně objeví i záplava „pseudodborníků“, kteří s BYOD nebudou mít žádné praktické nebo relevantní zkušenosti a firmy by si měly v případě kontraktu s externí společností či konzultantem v oblasti BYOD ověřit zejména následující skutečnosti:

Mají dostatek zkušenosti se situacemi podobným té vaší? Zjistěte si reference z předchozích implementací správy mobilních přístrojů, zejména co se týká rozsahu a typů mobilních platforem, kterých se tyto zkušenosti týkali. Je sice pěkné, pokud má firma bohaté zkušenosti se správou Windows Mobile, ale pokud nikdy neřešila hybridní prostředí s iOS a přístroji s Androidem, není zrovna ideální, když se to bude učit u vás ve firmě.

Pozor na to, za co zaplatíte. Řada konzultantů a firem působících v oblasti BYOD se snaží těžit z neznalosti zákazníků a budou se vám snažit prodat například nástroje pro správu zcela základních Exchange ActiveSynch (EAS) politik, které jsou ale již součástí Exchange, stejně tak jako korporátních verzí Gmailu a také třeba IBM či Novell nabízí EAS jako součást svých e-mailových serverů. Dejte si tedy pozor, abyste znovu neplatili za něco, co již máte.

Neomezte příliš produktivitu svých zaměstnanců. Při nastavování mobilní politiky zvažte, co zaměstnancům na mobilních přístrojích dovolit a co nikoliv. Například zákaz přeposílání e-mailů, možnost kopírování nebo instalace vlastních aplikací zaměstnanců sice zvýší bezpečnost, ale na druhou stranu téměř pohřbí veškerou produktivitu, která je s využitím mobilních přístrojů spojená. Najděte přijatelnou míru rizika, v čemž by vám konzultantská firma měla umět pomoci. Nenechte se vlákat do politiky striktních zákazů, která by zaměstnance v používání vlastních přístrojů odradila a celá investice do BYOD by tak byla promarněná.

1 komentář u článku “BYOD: Poraďte si s vlastními přístroji zaměstnanců”

  1. PAVEL napsal:

    nějak nechápu, o co jde. nepředpokládám totiž, že by zaměstnanci disponovali kvalitnější technikou, než má zaměstnavatel, alespoň zaměstnavatel určité úrovně. Pakliže dnes mnozí, zejména mladí, drahé mobily, noťasy apod. mají, pak dost dobře nechápu, proč by přístroje, jejichž pořízení i provoz si sami platí, měli opotřebovávat v práci a nevyužívat raději zařízení firmy, která jsou zadarmo a to téměř všude i pro soukromé účely (nemyslím teď nějaké šílené japonské nebo jaké firmy, které nejen že kontrolují lidem elektronickou poštu a blokují telefony, ale nutí je dokonce k rozcvičkám nebo hromadnému vyvolávání pokřiků či firemních hesel před začátkem pracovní doby).

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


− sedm = dva

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz