Pevné disky: Vysoké ceny vydrží do roku 2013

Albert Ryba | 26.01.2012 | Analýzy, Hardware | Žádné komentáře

Podle průmyslových expertů a analytiků se situace na poli pevných disků vrátí do normálu pravděpodobně až v roce 2013. Do té doby lze očekávat, že jejich vysoké ceny přetrvají a budou nyní po nedávném rychlejším pádu (způsobeným odezněním prvotní paniky) klesat už jen velmi pozvolna. Pokud tedy potřebujete pevné disky nutně nakoupit, nemá příliš smysl vyčkávat, protože situace se na trhu jen tak nezlepší.

Záplavy v Thajsku, které nastaly ke konci loňského roku, poškodily více než tisícovku nejrůznějších továren a výrazně zasáhly zejména výrobce pevných disků, kteří zde měli umístěnu velkou část svých závodů. Western Digital musel zastavit celou produkci v Thajsku a došlo k výraznému poškození řady jeho provozu a silně postižena byla i Toshiba. Seagate vyvázl ze situace nejlépe, protože jeho továrny vyrábějící pevné disky byly jen odříznuty, ale zůstaly nepoškozeny.

Nicméně obnova dodávek jde velmi pomalu, neboť mnoho ze zařízení v poškozených továrnách je zcela zničeno a například analytici IDC jsou přesvědčeni, že trh bude trpět nedostatkem během celého letošního roku, i když první měsíce roku 2012 budou nejhorší. Problémem je navíc i rostoucí poptávka po discích, která stoupá ročně zhruba o 40 až 50 % a výrobci tedy musí nejen obnovit původní stav, ale měli by být schopni i pokrýt rostoucí poptávku, což bude problém.

Dopady nedostatku pevných disků
Nedostatek pevných disků se projevil nejen na jejich cenách v obchodech, ale i na zdražení podnikových úložných systémů firem jako je Hitachi, EMC či NetApp a na horších dodávkách PC na trh, které jednoduše nebylo čím osadit, protože zásoby velkých výrobců počítačů měly jen omezené kapacity.

Podle některých expertů by pak vysoké ceny a nedostatek klasických pevných disků mohly nastartovat zájem o SSD zejména v oblasti high-endových notebooků a PC. Nicméně efekt bude jen omezení a širšímu nasazení SSD bude i nadále bránit poměrně malá kapacita, respektive poměr ceny a kapacity, jenž je stále poměrně nevýhodný.

Také v serverech pro menší a střední firmy se SSD prosazují jen velmi pomalu, protože výrazně zvyšují ceny těchto systémů, zejména v případě spolehlivějších SLC SSD (single level cell), kdy je pro uložení jednoho bitu využita vždy jedna paměťová buňka. Někteří výrobci proto přicházejí na trh s levnějšími MLC SSD (multi level cell) disky i pro podnikové využití, kdy je v stejných tranzistorech ukládáno více bitů informace. Samozřejmě to má určité nevýhody a obecně se tvrdí, že SLC disky mají až desetkrát delší životnost než MLC. Tento nedostatek mají eliminovat právě podnikové MLC verze (označované jako eMLC nebo enterprise MLC). Ty kombinují několik technik pro zvýšení spolehlivosti, jako třeba distribuci dat po celém disku a ne jejich soustředění na jedno místo, dále přidávání „neviditelného“ úložného prostoru navíc pro přemapovávání vadných buněk (jde zhruba o 20 % kapacity navíc) či vylepšenou korekcí chyb.

Právě eMLC disky mají nejlepší šanci nahradit ve firmách klasické pevné disky a je možné, že některé organizace po nich sáhnou jako po nové alternativě, i když za normálních podmínek by ji ani nezvážily.

Velké firmy nemusí mít obavy, malé ano
Z celé situace nejlépe vycházejí zejména velké podniky, které jsou pro výrobce počítačů a úložných systémů nejlukrativnější a jsou logicky upřednostňováni před jinými zákazníky. Dodavatelé tak musí při omezeném množství dodávek vybrat, koho budou mezi zákazníky preferovat a velké podniky jsou v tomto seznamu na prvním místě, právě na úkor těch menších. Sice i ony musí počítat s nárůstem cen (i když zde je to zhruba jen o 5-15 %), ale nemusí se obávat výpadků a nedostatku disků pro svoje potřeby.

Naopak menší firmy pak v případě akutní potřeby nákupu disků nebudou mít na výběr a budou je muset stejně jako koncoví spotřebitelé nakoupit za přemrštěné ceny od obchodníků.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


+ jedna = dva

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz