Ředitelé IT se mění v „odborníky na všechno“

Pavel Štěch | 05.01.2012 | Analýzy, Ostatní | 2 komentáře

IT manažeři, ředitelé IT oddělení a CIOs ve firmách se v současnosti stávají ze všeho nejvíc jakýmisi orchestrátory portfolia podnikových aplikací. Jejich role se tak díky nástupu modelu cloud computingu výrazně proměnila a centrem jejich snažení je zajištění IT služeb tím nejvhodnějším způsobem. Tato změna je ale současně i hrozbou.

To, že se role ředitelů IT neustále proměňují s tím, jak se mění formy computingu, svým způsobem patří do charakteristiky této pracovní pozice. Každá éra computingu – od mainframů, přes distribuovaný computing, webu až nyní po post-PC éru – přináší výrazné změny, kterým je potřeba se přizpůsobit. V pozdních 70. letech byli ve světě vedoucí a ředitelé IT oddělení vnímání zejména jako manažeři informačních systémů a tato pozice byla spíš na pomezí vědecko-technologické role a měla hodně daleko k dnešní kombinaci stratéga, který musí rozumět byznysu strategii firmy, mít dobrý přehled po dodavatelích na trhu a samozřejmě i ovládat technologii.

Přesto pro některé dlouholeté IT manažery může být tento posun zhoubný. Znamená pro ně nutnost ovládnout dovednosti, které dříve nepotřebovali, a pokud se jim to nepodaří na dostatečné úrovni, mohou očekávat, že je poměrně rychle nahradí někdo jiný a více zocelený v dnešních ICT trendech. Navíc jak to tak vypadá, spektrum činností, které zastávají CIOs ve firmách, se v současnosti velmi rozšířilo. Ředitelé IT operují na různých úrovních a na řadě často velmi odlišných projektů (počínaje výběrem hardwaru a konče třeba správou mobilních platforem jako Android, iOS či Windows Phone) a je potřeba, aby se ve všem dobře orientovali, což je zcela jiná úloha, než jakou mají vedoucí všech ostatních oddělení ve firmě.

Na základě zkušeností a rozhovorů s mnoha IT manažery ve firmách se můžeme podívat na to, k jakým změnám za poslední roky došlo – viz následující seznam posunů:

Zodpovědnost za interní zdroje -> Zodpovědnost za dodávání služeb
Dodavatel technologií -> Technologický poradce
IT operátor -> Optimalizátor byznysu
Zaměření na back-office -> Zaměření na aplikace pro byznys
Reaktivní příprava řešení -> Proaktivní příprava strategie

Jak je vidět, jedná se o poměrně široké spektrum různých činností, kterým ale chybí koherence a souvislosti. To je ovšem klíčovým faktorem, který může v důsledku vést až k eliminaci tradiční role CIO a přidělení těchto úkolů více různým pracovníkům, kteří by se specializovali vždy na nějakou část zmíněných úkonů. Postupem času by díky strategickému významu IT pro byznys měli technologiím rozumět všichni vysocí manažeři a také o nich ze svojí pozice rozhodovat. Například obchodní oddělení by si samo mělo zvolit, jaké technologie zaměstnancům-obchodníkům nejvíce vyhovují, také rozdíl mezi front-office a back-office se stírá a tím, jak ředitel IT přestává být „technologickým guru“, ale spíše stratégem a ekonomem (což je řadě dosavadních CIO poměrně hodně vzdálené), mohou jeho roli ve firmě snadno převzít jiní. Možná jste si všimli, že třeba klasický „ajťák“ ve firmě už není obvykle tím, kdo má speciální know-how a kdo je nenahraditelný, ale stal se většinou spíše jen takovým údržbářem, který už není ceněný tak jako dříve a že by se ho někdo chtěl zeptat na radu při výběru zakázky, to již prakticky nehrozí.

Pokud ředitelé IT chtějí ve firmách i nadále hrát exkluzivní roli, musí se stát někým nepostradatelným, být „mágy“ schopnými předvídat potřeby organizace a nadcházející změny. Dnes většina vedoucích zodpovědných za IT tráví většinu času tím, že se snaží snižovat náklady na provoz a prodlužovat životnost starších aplikací a systémů na maximum. Měli by se ale stát spíše lídry v zavádění nových obchodních modelů a řešení, které zefektivní byznys, aby všechna ostatní oddělení vnímala IT jako něco, co je posouvá dále a pomáhá jim to zlepšovat obchodní výsledky.

Ne nadarmo se říká, že změna přináší příležitost. Současná proměna je proto výzvou pro ředitele IT, dokázat získat ve svojí firmě nenahraditelnou roli a nebo odejít na věčnost spolu se starými výpočetními modely, které byly firmami vnímány spíše jako nákladové položky než jako nástroje pro zlepšení konkurenceschopnosti.

2 komentáře u článku “Ředitelé IT se mění v „odborníky na všechno“”

  1. Komik napsal:

    No v současné době se každý ve firmě stává odborníkem na všechno. Dřív nás v naší firmě pracovalo 30, teď je nás tam 12 a musíme zvládat to samé co předtím. Takže je jasné, že každý člověk nejen že dělá práci tří, ale musí mít i kvalifikaci za tři.

  2. uf napsal:

    Ředitelé IT už jsou odtržení od reality. Mají v hlavě jen buzzwordy názvů technologií a starají se jen o náklady.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


devět − tři =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz