Ultrabooky mají zbrzdit invazi tabletů do firem

Markéta Pastuchová | 08.01.2012 | Analýzy, Hardware | Žádné komentáře

I když se nová generace přenosných počítačů označovaných jako ultrabooky neprodává v masovém měřítku a řada lidí v nich nevidí nic jiného, než klasické notebooky v lehčím provedení (ale s výrazně vyšší cenou), analytici je označují za potenciálního soupeře pro tablety, které postupně pronikají do firemního prostředí.

Očekává se, že na veletrhu CES 2012, který proběhne příští týden v Las Vegas, předvedou hlavní výrobci celou záplavu nových modelů ultrabooků a pokusí se tak přilákat pozornost k tomuto segmentu počítačů, který má podle Intelu zvrátit trend poklesu zájmu o tradiční PC na úkor tabletů.

Svoji alternativu k ultrabookům by také měla v nejbližší době představit i konkurenční společnost AMD, přičemž její zástupci již slíbili „jiný přístup“ než má Intel a spekuluje se o platformě Brazos 2.0 s vylepšenou verzí APU čipů Zacate.

Analytici již dříve vyjádřili pochybnost, zda se ultrabooky za stávající ceny mohou na trhu více prosadit, nicméně jejich hlavní potenciál vidí ve firmách, kde by si rychle mohly získat oblibu. A to zejména proto, že se jedná o počítače se standardními Windows a všemi klasickými rozhraními, takže pro firmy není problém začlenit je do svého IT prostředí, spravovat je a nebo zabezpečit. To s tablety od Applu či s OS Android není vždy snadné a vyžaduje to obvykle nejen nasazení nových nástrojů pro správu a bezpečnost, ale také příslušné znalosti u IT profesionálů. Ultrabooky by také měly nabídnout výdrž baterie a snadnost ovládání tabletů, ale při možnosti používat tradiční aplikace, což může být v podnikovém prostředí výhoda. Intelu se podařilo vzít některé z klíčových vlastností tabletů a dát je do těla notebooků, které jsou pro tvorbu obsahu (tj. zejména zadávání textů) stále výrazně komfortnější než tablety.

Hlavním poznávacím znamením ultrabooků je jejich tenký profil.

Hlavním poznávacím znamením ultrabooků je jejich tenký profil.

Aby Intel zajistil, že pod ochrannou známkou ultrabook nebudou nabízeny i počítače, které nesplňují kritéria pro tento segment počítačů, stanovil několik vlastností, které musí ultrabook mít. Je to váha pod 1,4 kilogramu, tloušťka do maximálně dvou centimetrů a výdrž na baterie pět až osm (či více) hodin. Dále by je měli výrobci také vybavit SSD disky a technologií Rapid Start pro rychlé spuštění operačního systému. V dubnu by se navíc ultrabooky měly dočkat prvních 22nm procesorů Core i7-3667U a Core i5-3427U, které budou určeny přímo pro tento typ počítačů.

Ultrabooky pak mají být nejen konkurencí k tabletům, ale očekává se, že by měly přilákat i některé zájemce o výkonnější netbooky či o MacBook Air od Applu.

Analytici proto spekulují, že jakmile se ultrabooky na trhu více zabydlí, začnou jimi firmy vybavovat svoje zaměstnance místo klasických notebooků, protože tato náhrada je výrazně snazší než přechod na platformu Applu. Ultrabooky kombinují inovace s již osvědčenými technologiemi, které jsou pro většinu zaměstnanců IT oddělení ve firmách dobře známé a díky tomu mají šanci stát se novým podnikovým standardem pro mobilitu. Zejména velké firmy také obvykle nemají příliš rády velkou diverzitu v přístrojích, které se na pracovištích používají a dostupnost ultrabooků tak může zbrzdit invazi tabletů do korporátního prostředí.

Podle analytiků také Intel bude dělat pro úspěch ultrabooků co se dá, protože na ně vsadil poměrně hodně a jedná se o směr, kterým se může již delší dobu stagnující PC platforma posunout. Pro Intel pak jde o způsob, jak nově konkurovat společnosti ARM, která si se svými čipy „brousí zuby“ i na segment PC a serverů a Carolina Milanesiová, analytička Gartneru, tvrdí, že ultrabooky dávají Intelu čas i možnost najít způsob propojení mezi trhem tradičních PC na jedné straně a tabletů a smartphonů na straně druhé.

Nicméně tato sázka má i svoje stinné stránky. Pokud Intel s ultrabooky neuspěje, bude se muset vrátit opět na začátek této cesty za vymýšlet zcela novou strategii. Intel v současnosti potřebuje prorazit v oblasti mobilních zařízení, kde se mu (kromě notebooků) ale zatím příliš nedařilo. Neúspěch ultrabooků tak Intel může zbrzdit v rozkvětu a vrátit ho o kus cesty nazpět a naopak nahrát konkurenčnímu ARMu. Někteří analytici dokonce tvrdí, že případné selhání strategie s ultrabooky by mohlo mít pro celý trh s PC dalekosáhlé následky a urychlit erozi, která v něm již nyní probíhá.

Také cíl Intelu, že 40 % ze všech prodaných notebooků ke konci letošního roku budou právě ultrabooky, je podle analytiků poměrně nereálný a vše bude záležet na jejich cenách. Ty se dnes nejčastěji pohybují v hladině mezi 20 000 až 25 000 Kč, což je ale příliš jak pro běžné uživatele, tak i pro firmy, pro něž je právě cena v současnosti velmi důležitým kritériem. Také fenomén BYOD (Bring Your Own Device, tedy používání vlastních zařízení zaměstnanců na pracovištích) způsobí, že firmy chtě nechtě budou muset začít multiplatformní prostředí podporovat, čímž zmizí jeden z důležitých argumentů, proč by si ultrabooky měly pořídit spíše než tablety.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


pět − = jedna

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz