Jak využít Skype v podnikovém prostředí?

Tim Greene / Markéta Pastuchová | 13.02.2012 | Internet a služby, Software | Žádné komentáře

Skype stále častěji nasazují korporace v Česku i ve světě, které pomocí něj chtějí ušetřit náklady za hovory či videopřenosy a považují jej za alternativu ke stále ještě relativně drahým speciálním videokonferenčním řešením. I když oproti profesionálním videokonferenčním řešením je stále hmatatelný výrazný rozdíl v kvalitě, pro základní využití obvykle Skype běžným zaměstnancům postačuje.

Již několik let je k dispozici i speciální verze s názvem Skype pro firmy (Skype for Business), která má být vhodná pro všechny typy organizací. V poslední době se navíc objevily informace o chystané interoperabilitě řešení Lync Online se Skype, což opět zvýší možnosti využití Skypu v korporátním prostředí.

Analytici potvrzují, že Skype umožňuje významně snížit náklady na dálkové hovory. Kdokoliv ze stovek milionů uživatelů služby Skype může zcela zdarma volat firmám a zákazníkům využívajícím tuto technologii, což pomáhá řídit náklady na kontaktní centra a vzdálených firemních zaměstnanců. Služba také dokáže sestavit hovory s čísly veřejné telefonní sítě tak, že použije internet jako páteřový komunikační kanál na velkou vzdálenost a potom hovor směřuje k cílovému číslu přes místní telefonní ústřednu.

Právě široká uživatelská základna otevírá Skypu nejrůznější možnosti využití a podle posledních informací jej měsíčně používá zhruba 200 000 000 uživatelů. Díky nativní integraci Skypu s IP ústřednami je celý proces nasazení ve firmách relativně jednoduchý a existuje i řada hardwaru pro komfortnější „skypování“, včetně nejrůznějších náhlavních souprav určených speciálně pro Skype. Tyto faktory zaručují, že investice firmy do Skypu se obvykle nejen vyplatí, ale má garantovanou i dlouhodobou budoucnost.

Integrace s telefonními ústřednami
Technologie Skype je podporována množstvím dodavatelů produktů a služeb typu transport hlasu přes IP linky (VoIP) nebo IP videopřenosy, které zákazníkům usnadňují integraci služby Skype se svými obchodními nabídkami. Jsou mezi nimi například společnosti Cisco, Shorty, SIP Foundry nebo LifeSize. Od odkoupení Skypu Microsoftem v loňském roce pak probíhají intenzivní práce na zařazení podpory Skypu do stávajících řešení Microsoftu.

Důležitá je certifikace pro Skype, která znamená, že zákazníci těchto dodavatelů mohou přijímat a odesílat hovory Skype přes příslušné certifikované produkty. Příchozí hovory Skype jsou vždy zdarma a firmy si mohou dokoupit minuty na realizované odchozí hovory z telefonů připojených k certifikovaným serverům zprostředkujícím tyto IP volání. Hovory jsou přenášeny mezi místním bodem připojení sítě Skype volajícího a přípojným bodem Skype blízko místa volaného, čímž se pomocí služby Skype for SIP eliminují poplatky za dálkové spojení.

Skype for Asterisk je separátní program, který podporuje stejné funkce prostřednictvím open source telefonních IP ústředen Asterisk a přidává schopnost volat uživatele Skypu i přímo prostřednictvím PBX. Skype má také certifikované hraniční řadiče relací (SBC, Session Border Controller) od firmy Acme Packet, které usnadňují interoperabilitu IP ústředen se sítí Skype.

Určitou nevýhodou je, že Skype nemá garantovanou úroveň služeb, takže se může stát, že hovor je přerušen. Stává se to asi v jednom z padesáti případů, ale vzhledem k tomu, že služba je poskytována zdarma, lze okamžitě zavolat znovu a situace se příliš neliší od výpadků hovorů při využití mobilních telefonů.

Služba Skype Connect (dříve Skype for SIP)
Všechny firmy, které mají korporátní systém VoIP, mohou použít přenosovou službu Connect od Skypu jako cestu ke snížení nákladů za podnikové telefonní hovory.

Služba Skype Connect nabízí následující možnosti:
-využití tlačítek Zavolej kliknutím na webových serverech,
-příjem hovorů od uživatelů s klientem Skypu bez dalších nákladů,
-nastavení přímého interního vytáčení telefonních čísel Skypu, které spojí počítače přes telefonní IP ústředny,
-sestavování odchozích hovorů přes IP ústředny pomocí doplňkové služby Skype Out.

Aby mohli zákazníci komunikovat se zařízeními SIP v síti Skype, musí mít zprovozněné širokopásmové připojení k internetu a nakonfigurovat nastavení SIP na svých telefonních IP ústřednách.

Pro Skype jsou k dispozici certifikované telefonní IP ústředny od společností Cisco Systems, Shorty a SIPfoundry a další desítky jich k tomuto procesu směřuje. Zmíněná certifikace dokladuje, že technologie příslušného výrobce a Skypu navzájem spolupracují; Skype též k certifikovaným zařízením nabízí dokumentaci, aby bylo možné spolupráci co nejlépe nastavit.

Neověřené zařízení kompatibilní s protokolem SIP lze se službou Skype Connect také zprovoznit, ale uživatelé je budou muset nakonfigurovat bez pomoci podpůrného návodu, specifického pro daný produkt, uvádí Skype.

Cena za službu Skype Connect je 6,95 eur měsíčně za každý souběžný kanál umožňující jeden hovor. Skype plánuje sledovat aktuální využití služby Skype Connect v kombinaci se službou Skype Out, aby zjistil obvyklé modely volání, které mohou ovlivnit nové ceny služeb. Část služby se tedy například může stát bezplatným bonusem nad rámec počtu jednotlivých hovorových kanálů smluvně objednaných zákazníkem, takže nedojde ke ztrátě hovorů například během silnější provozu v organizaci, dodává. Další možnost je třeba přímé propojení hovorů mezi dvěma místy s nainstalovanou podporou pro službu Skype Connect.

K dispozici je pak i webová služby Skype Manager, která nahradila dřívější Skype Business Control Panel. Ta nabízí organizacím řídit využití služby Skype, centralizovat fakturaci a reporting nebo přiřazovat kredit Skype, případně telefonní čísla spojené se Skypem. Rovněž je umožněna správa účtů Skype interních zaměstnanců firmy.

Příklady možného využití ve firmách
Společnosti mohou umístit tlačítko hovoru Skype na své webové stránky, takže uživatelé mající účet v Skype a prohlížející takové weby něj kliknou a hned jsou s firmou spojení prostřednictvím bezplatného hovoru. Například jedna francouzská pojišťovací společnost prý přijímá až 10 % zákaznických hovorů realizovaných právě přes tlačítko na svém webu.

Třeba hotely by mohly používat službu Skype Connect k propojování potenciálních zákazníků ze svých internetových stránek přímo na konkrétních pracovníků zabezpečujících rezervaci. Jen co ji zákazníci provedou, mohou dát přátelům a kolegům název účtu Skype příslušného hotelu a ti pak mohou zdarma realizovat hovory s hosty během jejich tamního pobytu.

Některé společnosti navíc používaly běžné účty a klientská zařízení Skypu pro podnikatelské účely ještě předtím, než byla uvedena služba Skype pro firmy.

Například americká společnost Maxim Integrated Products, vyrábějící polovodičové součástky, ušetřila během jediného roku 90 tisíc dolarů díky neformálnímu využití programu Skype. Tato firma si koupila službu Skype pro odchozí volání do USA a Kanady, a to za 30 dolarů pro každého ze svých dvou tisíců uživatelů. Společnost nainstalovala klienta Skypu do každého počítače a své pracovníky vybavila klasickou nebo USB náhlavní soupravou. Přestože využívání této technologie nebylo povinné, náklady za rok u poplatků za vzdálené hovory přesto klesly o 150 tisíc dolarů a čistá úspora činila 90 tisíc dolarů.

Společnost Maxim si dohodla zvětšení šířky pásma u některých svých připojeních k internetu tak, aby bylo zajištěno, že kvalita hovorů Skype nebude ovlivněna úzkým datovým hrdlem, ale díky snižujícím se cenám to náklady v konečném důsledku nijak nezvýšilo.

Primární telefonní systém Maximu byl tvořen tradičními ústřednami pocházejícími ještě od společnosti Nortel, přičemž technologie Skype je zde použita především jako doplněk pro přidání videa a rychlých zpráv do počítačů, aby se tak rozšířily celkové možnosti komunikace. Tato firma již používá i videokonferenční vybavení od společnosti Polycom, to však vyžaduje použití místností, jejichž obsazení se musí předem naplánovat. Pro zvýšení dostupnosti videokonferencí firma vybavila počítače zaměstnanců webovými kamerami a díky tomu realizuje videokonference právě přes síť Skype.

Zdroj: Infoware.sk, Skype.com

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


devět + čtyři =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz