Klíčové dovednosti pro rozvoj kariéry v IT

Václav Petřík | 10.02.2012 | Analýzy, Ostatní | 4 komentáře

V oblasti IT nastal výrazný posun a dnešní IT profesionálové ve firmách už dnes nemohou být jen „lidé od počítačů“, od kterých se ani nepožaduje nic jiného než technické znalosti. Aby dokázali uspět, musí rozvinout i řadu dalších schopností, které se týkají jak vztahů s ostatními, tak i oblasti byznysu.

I když tento fakt není asi žádnou novinkou, málokdo už přesně ví, jaké dovednosti to mají být a které jsou důležité a které nikoliv. Problémem je samozřejmě nedostatek času a vytíženost zaměstnanců v IT odděleních firem i kdekoliv jinde. Ve skutečnosti není obvykle potřeba, aby byli současně i dobrými účetními, obchodními reprezentanty či třeba copywritery, protože to je pro ně obvykle ztráta času. Dovednost totiž nemusí znamenat absolvování řady školení či kurzů, ale mnohdy jednoduše zájem o věc. Velmi často jsou klíčové dovednosti i sociálního charakteru, které umožní IT profesionálům lépe fungovat v celém „organismu“ firmy a mohou jejich kariéru posunout výrazně kupředu.

1. Dělat vždy dobře svoji práci
Základem pro jakýkoliv další kariérní posun nejsou ani tak dodatečné dovednosti jako schopnost být skutečně dobrý v tom, co děláte. Protože bez toho si vás nikdo nebude příliš vážit, poslouchat vás či nabízet vám lepší pozici. Být dobrý ve svojí práci je absolutním základem pro další úspěch, pro vybudování si pověsti ve firmě i mimo ni a být žádaný, respektovaný a oceňovaný.

2. Schopnost naslouchat ostatním
Pokud byste si měli vybrat jen jedinou další schopnost, kterou si osvojit nebo rozvíjet, měla by to být právě tato. I když jde spíše o sociální dovednost než o cokoliv jiného, je klíčem pro jakýkoliv další úspěch. Dnešní svět byznysu je o pochopení druhých a o schopnosti jim nejen naslouchat, ale i skutečně porozumět, co vám chtějí říct. I když s lidmi nesouhlasíte, měli by jste rozumět jejich stanovisku. Budete pak mít lepší pozici při vyjednávání, získáte lepší přehled o tom, co se děje kolem vás a můžete tak vybudovat vztahy, které se v budoucnu mohou ukázat jako velmi důležité.

3. Týmová spolupráce
Více než kdy předtím se dnes ukazuje význam týmové spolupráce. Schopnost kooperovat v týmu – často velmi proměnlivém – přináší výsledky, kterých samotný jednotlivec obvykle ani nemůže dosáhnout. Důležitá je i schopnost přizpůsobovat se v rámci spolupráce pružně všem změnám a nebýt „brzdou“. Kdo není týmový hráč, je dnes prakticky odsouzen k neúspěchu.

4. Vyjednávání
Zatímco spolupráce se zaměřuje na kooperaci s lidmi pracujícími na stejném projektu jako vy, vyjednávání je obvykle spojeno s interakcemi s těmi, kdo řeší zcela jiné problémy a projekty nebo jsou i vašimi konkurenty. Bez schopnosti konstruktivně vyjednávat se zaměstnanci často dostávají v takových situacích do slepé uličky, z níž nedokáží najít východisko uspokojivé pro obě strany. Naopak dobrá schopnost vyjednávat může pomoci vyřešit i často neschůdně vypadající problémy.

5. Pochopení základních finančních vztahů
IT profesionálové nemusí rozumět kompletním finančním aspektům fungování podniku, ale některé základy znát musí. Zejména ty, které se týkají profitability a ztrátovosti, které jim řeknou, jak si firma i jejich oddělení vede a jak plní svoje plány. Nejen pro vyšší manažery, ale stále více i pro běžné IT odborníky, je důležité dokázat si spočítat míru návratnosti investice (ROI), která jim dá i určité vodítko v tom, jaké projekty jsou prioritní a důležité pro efektivní běh firmy a jaké nikoliv.

6. Schopnost rozumět obchodnímu modelu firmy
Byznys model je zkrácený termín pro to, jak vlastně funguje celý byznys firmy a jaké procesy jsou s ním spojené. Zahrnuje akce, které firma musí udělat pro to, aby si zákazníci koupili její zboží a služby, aby na nich měla zisk a byla schopna profitovat. Tento model je pak součástí celé obchodní strategie firmy.

IT profesionálové by měli chápat zejména roli IT v plnění obchodních cílů firmy a být schopni nabídnout způsob, jak jejich dosažení zefektivnit. Pokud budou vidět celkový obraz a vědět, která „kolečka“ do sebe zapadají, mohou nabídnout mnohem lepší řešení, než v případě, že jim tento pohled chybí.

7. Pochopení fungování firmy samotné
Byznys model se omezuje na to, jak firma se svými produkty a službami dokáže obstát na trhu. Model fungování společnosti pak přidává další úroveň pohledu a vysvětluje, jak je celá společnost pospojována a které procesy v ní probíhají jako v celku. Porozumění tomuto modelu pak dá zaměstnancům podobné výhody, jako v předchozím případě, neboť budou schopni chápat kontext svého jednání a vidět reálný efekt i mimo oblast svojí kompentence.

8. Zmapování rozhodovacích pravomocí a sil ve firmě
Pro kariéru každého IT profesionála je důležité vědět, kdo má skutečné rozhodovací pravomoci a kdo je jen loutkou. V téměř každé firmě dochází k určitému konkurenčnímu boji mezi zaměstnanci a je potřeba vědět, kdo jsou spojenci koho, komu lze věřit a na koho si dát pozor. Pochopení této sítě vztahů ve firmě může být pro vaši další kariéru klíčovým faktorem. Pokud chcete mít úspěch, staňte se pravou rukou těch, kteří rozhodují a mají obvykle poslední slovo.

4 komentáře u článku “Klíčové dovednosti pro rozvoj kariéry v IT”

  1. Dumdum napsal:

    Pěkně „diplomaticky“ je to na konci řečeno – řiťolezectví je v Česku základem úspěšné kariéry víc než cokoliv jiného. A taky mít pěkně ostré lokty, to taky funguje.

    • Gott napsal:

      Přesně tak, znalosti jsou až na posledním místě, všechno je to o známostech. Třeba u nás je marketingovou ředitelkou holka, která nikdy předtím nic podobného nedělala a ani tomu vůbec nerozumí. Nicméně umí to zjevně dobře s chlapama, takže to je ta klíčová dovednost její kariéry a nic dalšího k tomu nepotřebuje.

  2. emik napsal:

    Proc mi to pripomina clanek nebo tema na (mozna) dzone?

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


tři − jedna =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz