Práce z domova slibuje firmám značné úspory

Albert Ryba | 22.02.2012 | Analýzy, Mobilita | Žádné komentáře

Možnost práce zaměstnanců z domova (tzv. home office) je podle řady expertů dalším krokem v tom, jak využít současné technologie k tomu, aby se byznys stal nejen efektivnějším, ale také přátelštějším k životnímu prostředí.

Je proto pomalu na čase začít i ve vaší firmě připravovat plány, jak umožnit plnohodnotnou práci zaměstnanců z jejich domovů a jak připravit firemní informační systémy i celé podnikové procesy na tuto změnu. Jen dobrá příprava totiž přinese očekávané přínosy a nezvládnutí tohoto přechodu naopak může být spojené s výrazným poklesem produktivity.

Úspory jsou tahounem
Žádná „zelená“ iniciativa se ale v praxi nedokáže dostatečně prosadit pokud také neslibuje finanční úspory. Práce na dálku tento potenciál obsahuje a navíc může zvýšit i spokojenost zaměstnanců.

Například ve Velké Británii proběhl na začátku února v rámci tzv. operace Stepchange velký test, kdy zaměstnanci státních úřadů byli požádáni, aby si vyzkoušeli během jednoho týdne svoji schopnost pracovat z domova. Také mobilní operátor O2 ve stejném týdnu zavřel na jeden den svoje londýnské sídlo a nechal asi 3 000 zaměstnanců pracovat z domova s tím, že chtěl vyhodnotit výsledek v rámci příprav na olympiádu, kdy počítá s potenciální problémy s dopravou. Zjištění chce O2 ovšem aplikovat i v případě dalších 125 000 svých zaměstnanců.

Obě tyto iniciativy lze chápat jako způsob, jak si vyzkoušet možnost budoucí podoby práce, případně fungování firmy i v případě dopravních kolapsů, nejrůznějších epidemií a podobně. Odhaduje se, že například zaměstnanci státních úřadů z domova pracují nejen levněji, ale i mnohem flexibilněji. Otevírá se tím také prostor k mobilitě a k rozostření hranic mezi pracovní dobou a volným časem, kdy zaměstnanec řeší pracovní problémy v okamžiku, kdy je to právě potřeba a ne jen během pevně stanovené pracovní doby. Případná úspora zaměstnanců za dopravu a čas může být firmou také nabízena jako alternativa místo zvýšení platu. Pro uchazeče o zaměstnání pak může být možnost práce z domova důvodem, proč se rozhodnout právě pro vaši společnost.

Další pokus v této oblasti nastane začátkem března, konkrétně v týdnu od 5. do 9.3., kdy proběhne za podpory společnosti Cisco takzvaný TeleworkWeek. Loni se této akce zúčastnilo zhruba 40 000 lidí a celkově bylo podle dostupných propočtů během ní uspořeno 2,7 milionu dolarů na nákladech, 3,7 milionu naježděných mil a 1 818 tun emisí. Cílem této akce je ukázat, že práce z domova neznamená pokles efektivity, ale právě její nárůst.

Hledání optimální cesty
Je pravdou, že návratnost investice do práce z domova je jen obtížně vyčíslitelná. V každém případě méně lidí v kancelářích znamená úsporu prostoru, vytápění, osvětlení nebo třeba za úklid a údržbu. Ovšem tato úspora je spojena primárně s celkovým přepracováním pracovních prostor a jednorázové akce ve stylu britské O2 pravděpodobně nebudou mít takový efekt jako v případě, kdy firma již přímo optimalizuje kanceláře tak, že s prací zaměstnanců z domova přímo počítá.

Pokud ovšem vaše organizace staví novou pobočku či plánuje předělávat existující kanceláře, stojí za to s tímto trendem kalkulovat a zkusit zvážit, jaké úspory jí práce zaměstnanců z jejich domovů může přinést.

Důležitou otázkou je pracovní morálka zaměstnanců, kteří mají home office, protože tradiční systém dohledu ze strany kolegů v tomto případě nefunguje a společným úkolem ze strany manažerů a pracovníků IT oddělení je nastavit způsob odměňování na základě výkonu a mít možnost o odpracovaných hodinách zaměstnance na svém domácím počítači či na mobilním zařízení. Pokud se vám ale povede strategii pro práci na dálku dobře nastavit, můžete očekávat, že se vám tato investice a snaha bohatě vrátí.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


osm + = sedmnáct

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz