Ultrabooky nepřinášejí nic nového, tvrdí experti

Albert Ryba | 19.02.2012 | Analýzy, Hardware | 5 komentářů

I když Intel se snaží označovat ultrabooky za nový evoluční stupeň přenosných počítačů, existují i kritici, kteří tvrdí, že tento koncept nepřináší nic nového a že jde jen o reklamní bublinu. Mezi ně patří i bývalý CTO počítačové divize společnosti Hewlett-Packard Phil McKinney, který je velkým odpůrcem konceptu ultrabooků.

Problémem ultrabooků je zejména jejich vysoká cena, která brání jejich většímu rozšíření. Někteří analytici si sice myslí, že ultrabooky se mohou prosadit hlavně ve firmách a zbrzdit zde nástup tabletů, protože jejich zařazení do stávající IT infrastruktury podniku, údržba a správa je výrazně snazší než je tomu u tabletů (více viz článek Ultrabooky mají zbrzdit invazi tabletů do firem).

Nicméně i pro ně je cena klíčovým faktorem a firmy jsou ochotny připlatit jen v případě, že uvidí u ultrabooku nějakou přidanou hodnotu.

Příplatek prakticky za nic

S konceptem ultrabooku přišel Intel v minulém roce ve snaze obrátit pozornost na přenosné počítače a oživit zájem o ně a současně nabídnout životaschopnou alternativu k MacBooku Air od Applu (a aby tak posílil kategorii počítačů, v níž lze počítat se solidními maržemi). Od té doby uvedli na trh svoje ultrabooky všichni velcí výrobci PC, jako HP, Dell, Lenovo, Samsung, Acer a další. Kromě ultratenkého profilu, rychlejším startem, delší výdrže a přenositelnosti disponují tyto počítače mnohdy některými dalšími vlastnostmi, jako je šasi z uhlíkových vláken, displej s ochranným sklem Gorilla Glass s vysokou tvrdostí a podobně. V budoucnosti by se měly stát v kategorii ultrabooků standardem i dotykové displeje.

HP Voodoo Envy 133 - "ultrabook" z roku 2008

HP Voodoo Envy 133 - "ultrabook" z roku 2008

Za všechny tyto vlastnosti si ale kupující výrazně připlatí, přičemž celková funkcionalita se od běžných notebooků v důsledku až tak příliš neodlišuje. Phil McKinney, který ohlásil odchod ze společnosti HP koncem loňského října, tvrdí, že podobné modely existovaly za příplatek na trhu již dávno. Například společnost HP již v roce 2008 uvedla notebook Voodoo Envy 133, který měl 13,3“ displej a vážil 1,53 kg. Také Toshiba Portégé R500 s váhou od 760 gramů a s 12“ displejem byla již před pěti lety mnohem ultrapřenosnější, než dnešní ultrabooky. Podobných příkladů by se dala najít celá řada, jako třeba Dell Adamo ohlášený v roce 2009 nebo i levnější Dell Vostro V13 z roku 2010 a další.

McKinney je proto v hodnocení ultrabooků nekompromisní a jen podle jeho slov o extrémně nafouknutou bublinu, která neskrývá nic jiného, než klasické notebooky s procesory Intelu a s Windows v novém kabátě. Navíc podobně jako v případě netbooků je i diverzita na poli ultrabooků poměrně nízká a podle McKinneye jsou si všechny uvedené modely po hardwarové stránce velmi podobné, takže ani nedávají uživatelům příliš prostoru pro výběr. To je dáno i skutečností, že podobně jako v případě netbooků i u ultrabooků stanovil Intel konkrétní kritéria, jaké počítač musí splňovat, aby mohl nést toto označení. I když je tím tedy zajištěno, aby uživatel pod označením „ultrabook“ získal skutečně stroj, který si toto označení zaslouží, současně tím byly výrobcům poměrně hodně svázány ruce.

Cena ultrabooků musí klesnout

Analytici předpokládají, že do konce letošního roku se ceny ultrabooků sníží zhruba o 10 % a přinesou také nové 22nm mobilní čipy Ivy Bridge, přičemž hned na začátek mají být uvedeny dva modely s extrémně nízkou spotřebou určené přímo pro ultrabooky (má jít o modely Core i7-3667U a Core i5 3427U). Nicméně tento cenový pokles pravděpodobně k přilákání většího zájmu nebude stačit. Také AMD chystá svojí vlastní platformu pro „ultratenké notebooky“ (označení ultrabook má totiž registrované Intel a AMD jej tedy nemůže používat) s APU procesory Trinity. Tyto ultratenké notebooky mají být navíc k dispozici za cenu od 500 dolarů, což je výrazně méně, než v případě platformy Intelu.

Současně lze očekávat, že segment ultratenkých počítačů si nenechá ujít ani ARM a jeho zbraní bude opět nejspíš nízká cena. Intel tak možná jen rozpracoval koncept, který otevírá dveře k úspěchu jeho konkurentům.

Také analytik Ken Vollmer je přesvědčený, že aby ultrabooky uspěly, musí nabídnout něco exkluzivního, což jim zatím zoufale chybí. Intenzivní marketing výrobců ultrabooků sice láká, ale je podle něj de facto bezzubý, protože neexistuje pádný argument, proč zaplatit dvojnásobnou cenu za o něco tenčí notebook s trochu delší výdrží (viz například video pod článkem, které se snaží uživatele nalákat, ale otázkou je na co). Ultrabook je podle něj pohrobkem post-PC éry, který se snaží vytěžit maximum ze stávajících architektur, ale nedokáže přinést nic revolučního. I proto je v současné podobě odsouzen k neúspěchu.

Původní představa Intelu, že do konce letošního roku bude 40 % ze všech prodaných notebooků spadat právě do kategorie ultrabook, je proto pravděpodobně přehnaně optimistická, což potvrzuje i Deron Kershaw, analytik společnosti Gap Intelligence.

Podle něj by byl úspěchem i 20% podíl, ale podle některých analytiků nehrozí ani to, dokud ceny ultrabooků neklesnou na přijatelnou úroveň a nestanou se de facto mainstreamem. Až poté by jimi mohly firmy začít vybavovat svoje zaměstnance místo běžných notebooků. Právě masová výroba je to, co může ultrabooky spasit a pokud nemohou zaujmout novými funkcemi, musí to udělat cenou. Nicméně současná cenová politika Intelu a hlavních výrobců zatím nenasvědčuje, že by k tomuto posunu mělo v dohledné době dojít.

5 komentářů u článku “Ultrabooky nepřinášejí nic nového, tvrdí experti”

  1. Bob napsal:

    Přesně tak, ultrabook je drahá zbytečnost dobrá jen pro ty, kdo chtějí „marchrovat“ – mám Samsung Q330, který má prakticky stejné parametry jako dnešní ultrabooky, ale stál mě polovinu.

  2. anywh napsal:

    jj, ultrabook=drahý notebook, takže proč vymýšlet nová slova….

  3. Novinky napsal:

    Chci něco mobilního a právě ultrabook se mě moc zamlouvá. Jen vybrat ten správný…

    • Sandy napsal:

      Myslím, že u první generace ultrabooků není až tak moc z čeho vybírat, určitě bych počkal alespoň na tu druhou s Ivy Bridge (měly by mít lepší spotřebu a výkonnější grafiku) a nebo na ty verze od AMD. Měla by to být otázka pár měsíců. Ale je fakt, že prostě všechny reklamy na ultrabooky hrají na „city“, o faktech se moc nemluví…

  4. Mrzout napsal:

    Mně štvou hlavně ty dnešní širokoúhlé displeje 16:9 u notebooků, které jsou pro běžnou práci naprosto nevhodné. A člověk nemá vůbec na výběr, přitom nabídnout notebook s poměrem 16:10 nebo 4:3 by pro výrobce byla obrovská konkurenční výhoda. Nebo jsem sám, kdo po něčem takovém touží?

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


sedm + devět =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz