Mobilita nutí firmy k novým výdajům i strategiím

Markéta Pastuchová | 13.03.2012 | Analýzy, Mobilita | Žádné komentáře

V letošním roce budeme pozorovat rostoucí potenciál mobility pro byznys a pro strategická rozhodnutí. Již dříve byla mobilita oceňována pro možnost zvýšení pracovní produktivity, ale nyní si firmy začínají uvědomovat, že tento trend je kritický i z hlediska jejich konkurenceschopnosti a růstu obratu. Nicméně to se neobejde bez určitých výdajů a revize dosavadních postupů.

Mobilita se stala přirozeným rozšířením lidských životů, smazala rozdíly mezi prací a volným časem a z počáteční podoby čtení e-mailů nebo třeba hledání restaurací se stala součástí našich životů. V následujících 18 měsících podle expertů ze společnosti Keynote DeviceAnywhere mobilita doslova ovládne podnikové prostředí a propojí se se všemi hlavními procesy.

Období konzumerizace IT, kterým nyní procházíme, tento trend urychluje. Stále více a více zaměstnanců přináší svoje soukromé přístroje (BYOD) podle IDC bude do této kategorie v roce 2013 spadat celá třetina celosvětové pracovní síly. Průzkum mezi 750 IT profesionály iniciovaný společnosti Dell pak ukázal, že 87 % respondentů si je vědomo toho, že zaměstnanci používají soukromé přístroje pro pracovní účely. 80 % používá smartphony a 69 % přenosné počítače. Tablety kupodivu v průzkumu nejsou zmíněny.

V každém případě platí, že pokud je zaměstnancům dovoleno, aby pracovali s technologií, která je jim blízká a která jim vyhovuje, pomůže jim v jejich práci a zvýší jejich produktivitu. To potvrzuje i průzkum Accenture, podle nějž je 43 % zaměstnanců velmi spokojeno, když může pracovat na vlastních přístrojích.

Nalezení rovnováhy

Souběžně s tím se ale ředitelé IT a ICT manažeři děsí toho, jak takové množství nefiremních přístrojů spravovat, zabezpečovat a nasazovat na ně aplikace, případně jak zaručit bezpečnost citlivých podnikových dat v případě ztráty. To se neobejde bez spolupráce se zaměstnanci a vzájemného dialogu. Důležitým krokem proto je najít rovnováhu mezi tím, jaká jsou očekávání zaměstnanců a jaké jsou požadavky firmy v oblasti mobility, což nepůjde bez vzájemného pochopení potřeb obou stran.

Zvýšení výdajů do vývoje

Protože zájem uživatelů o mobilní aplikace neustále roste, snaží se firmy vyvíjet vlastní aplikace, které by odpovídaly jejich představám. Jen v Severní Americe má trh s mobilními aplikacemi vzrůst na 6,85 miliardy dolarů v roce 2015, zatímco v roce 2010 to bylo 1,76 miliardy. Rozpočty firem proto musí počítat s tím, že v této oblasti bude pro udržení konkurenceschopnosti nutné odpovídajícím způsobem zvyšovat výdaje.

To je další významný trend pro následující roky a pokud firma na vývoj mobilních aplikací nebude mít vlastní zdroje, bude muset spoléhat na externí dodavatele. Vývoj mobilních aplikací na zakázku se tak stane velmi lukrativním byznysem.

Nárůst HTML5 aplikací

Jednou z výzev dneška pro vývoj podnikových mobilních aplikací je to, jestli mají být nativní (tedy určené jen pro konkrétní mobilní operační systém) a nebo univerzální za využití jazyka HTML5. Existují sice nástroje, které umožňují vývojářům jednou napsanou aplikaci přizpůsobit více platformám, ale HTML5 je pro svojí přirozenou multiplatformnost jasným vítězem.

Také distribuce takových aplikací může probíhat jednoduchým rozesláním URL adresy a není potřeba žádné pracné instalace. Stejné je to s aktualizacemi aplikací v HTML5 a v letošním roce se podle odborníků z Keynote DeviceAnywhere vývoj začne definitivně ubírat tímto směrem, přičemž hlavním faktorem bude nižší cena jak v oblasti tvorby, tak i údržby HTML5 aplikací.

Bez testování a monitoringu to nepůjde

Jistě si dokážete ještě vybavit nedávný debakl iOS Gmail aplikace, která sklidila po zveřejnění na App Store tvrdou kritiku od uživatelů, kteří v ní objevili řadu chyb. Jedná se o typický příklad podcenění testování na úkor snahy aplikaci co nejdříve zpřístupnit, rozšířit a následně ji monitorovat až po nasazení. Obzvlášť v podnikovém prostředí je důraz na kvalitu klíčový, protože závažná chyba může vést ke ztrátě dat, času a v důsledku i konkurenčních výhod.

Firmy si proto začínají uvědomovat význam testování a monitorování, což je další trend, který se výrazně prosadí v letošním roce spolu s rostoucím počtem aplikací. Kromě outsourcingu vývoje aplikací lze proto také očekávat nárůst zájmu o testování jako službu, která se bude snažit nahradit nedostatek interních testerů ve firmě. I když to vypadá jako investice navíc, právě včasné nalezení a odstranění chyb se může mnohonásobně firmě vrátit.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


šest + šest =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz