Využijte sílu crowd computingu a crowdsourcingu

Ľuboslav Lacko | 31.03.2012 | Analýzy, Ostatní | Žádné komentáře

Možná vás při pohledu na titulek napadne, že v redakci úřadoval tiskový skřítek, a chystáte se přeskočit článek o cloud computingu s nesprávným nadpisem. Ale ujišťujeme vás, že nadpis článku je v pořádku. Zatímco pojmem cloud se zvykne označovat IT infrastruktura umístěna mimo vaší firmy, zpravidla v datových centrech, předmět zájmu crowd computingu (crowd = shromáždění lidí, dav) je situován na opačné straně – mezi židlí a klávesnicí.

I přes obrovský pokrok informačních technologií jsou stále oblasti, kde jsou schopnosti člověka nenahraditelné. Lidský úsudek je nezbytný v oblastech grafického zpracování, při hodnocení grafických nebo zvukových uměleckých děl, zkrátka tam, kde je třeba zapojit smysly, protože klasické algoritmy si s úkoly rozpoznávání obsahu a estetického hlediska multimédií neporadí. Lidská kreativita, ale hlavně dosud navázané sociální vztahy jsou také nezbytná při různých typech úkolů na zdokonalení procesů, například těch marketingových.

Crowdsourcing – využijte synergii davu
S crowd computingem souvisí i crowdsourcing. Tento pojem vznikl spojením slov crowd (dav) a outsourcing. Jde o řešení nebo provádění úloh (tradičních i netradičních) prostřednictvím otevřené výzvy. Pokud například firma nebo organizace potřebuje vyřešit problém, publikuje zadání na internetu a lidé začnou předkládat řešení. Následně se dá dav ještě využít k hlasování o nejlepším řešení. Někdy je vítězné řešení dobře honorované, například při veřejné soutěži o vytvoření loga, jindy je odměnou jen uznání komunity.

Jako typický příklad lze uvést www.oldweather.org, kde je úkolem zpracovávat údaje o počasí z lodních deníků bojových lodí z první a druhé světové války. Na základě těchto údajů se pak zpřesňují modely na předpověď počasí. Klasickou metodou by zpracování všech deníků trvalo přibližně 30 let, pomocí crowdsourcingu se to možná zvládne za necelý rok. Jiný příklad jsou hlášení o dopravní situaci. V USA se dá přes telefon s Google Maps označit zácpa a přispět tak k řešení dopravní situace.

Kromě rozpoznávání a přemýšlení lidí lze využít i sociální kontakty. Už dávno je známý způsob hromadných slev při kolektivních nákupech. Pokud získáte dostatečný počet známých a přesvědčíte je, aby si koupili stejnou věc, jak chcete vy, můžete ji získat za zlomek původní ceny. Například levný zájezd, pokud se podaří prodat všechna místa v autobuse. S tímto nápadem přišel groupon.com a od té doby byl mnohokrát okopírovaný. Pokud máte o danou věc zájem, musíte například pomocí sociální sítě přesvědčit své známé, aby si ji koupili také.

Příklady využití crowd computingu
Pod zkratkou CAPTCHA se skrývá složitý pojem Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart, v překladu automatický veřejný Turingův test k odlišení počítačů od lidí. V principu jde o test generován počítačem, který počítač vyřešit neumí, ale člověk ano. Používá se hlavně při registraci mailových adres jako ochrana proti spamům.

Typický příklad CAPTCHA z registrační stránky Hotmailu.

Typický příklad CAPTCHA z registrační stránky Hotmailu.

Dovolíme si uvést malou statistiku o tomto nejpoužívanějším spamové filtry, který většinou bezpečně rozliší spamové roboty od lidí. Denně se na internetu zadá 60 milionů těchto slov, průměrný čas na napsání správného slova je 10 sekund a součet časů mezi zobrazením a zapsáním správné odpovědi je denně 150 000 hodin.

Obrovské plýtvání lidským potenciálem v zájmu ochrany před nevyžádanou poštou? Částečně. Možná jste si všimli, že některé weby vyžadují zadání jen jednoho slova, jiné potřebují dvě. Právě ta druhá, na která asi více nadáváte, jsou užitečná. Napsáním jednoho ze dvou slov pomáháte při digitalizaci knih. Jde o úlohu nazvanou reCAPTCHA. Jedno ze slov, které přepisujete, totiž pochází z knih, které se digitalizují, takže kromě ochranné funkce zabezpečuje reCAPTCHA i přepis těch slov z knih, které nelze rozpoznat algoritmem OCR. Uživateli se zobrazují dvě slova, z nichž jedno je známé a druhé je zatím nerozpoznané. První z nich má bezpečnostní funkci, takže pokud ho uživatel správně zadá, dá se předpokládat, že správně zadal i druhé slovo z knihy. Například na našem obrázku je první slovo z digitalizované knihy a druhé bylo vygenerované počítačem.

Člověk je tvor hravý …
Oblast úkolů, které dokáží řešit pouze lidé, jsme už přibližně definovali. Softwaroví inženýři už přišli na způsob, jak využít čas a zkušenosti lidí a jejich schopnost přemýšlet. Ale jak je motivovat, aby to dělali? Aby například hromadně a zdarma opisovali texty z obrázků.

V předchozí části vystupovala v motivační roli paranoia. Lidé se snaží chránit před spamem, a proto jsou ochotni přepisovat slova. Velmi účinnou motivací může být i hra. Budeme citovat názor vynálezce CAPTCHA Luise von Ahna, guru v oblasti human-based computingu: „Každý rok lidé odehrají přibližně 9 miliard hodin hry Solitér.“ Pro zajímavost, to je tisíckrát víc človekohodin, než bylo nutné k postavení mrakodrapu Empire State Building. Nekonečné hodiny, které lidé tráví hraním, mohou využít k řešení úkolů, na které počítače nestačí. „Na lidský mozek můžeme dívat jako na velmi komplexní procesor, který můžeme zapřáhnout do našeho algoritmu a pracovat s ním jako se strojem. Zatím lidé na počítačích parazitují. Navrhuji mnohem vyrovnanější vztah, když některé problémy dnešní informatiky vyřeší počítače a některé lidé, „ zdůrazňuje Luis von Ahn ve svojí přednášce na konferenci Google Tech Talks.

Na potvrzení své teorie vytvořil hru ESP Game, která slouží k popisu obrázků z internetu. Po přihlášení do hry vás systém spáruje s jiným člověkem. Oběma se zobrazí stejný obrázek a vaším úkolem je obrázek popsat. Pokud se s partnerem shodnete, systém ví, že jste mu s vysokou pravděpodobností poskytli pravdivý popis. Tento popis si přiřadí k obrázku a odmění vás body. Hra byla velmi úspěšná, za půl roku bylo popsáno více než 15 milionů obrázků.

Princip hry ESP Game

Princip hry ESP Game

Na ESP Game navazuje hra Squigl. Hráčům, jejichž úkolem je shodnout se v ohraničení určitého objektu na obrázku, nabídne hra obrázek a pojmy získané z ESP Game. Podle míry shody ohraničení jsou hráčům přiděleny body. Hráči se dobře zabaví a systém už umí nejen to, co na obrázku je, ale i kde se to přesně nachází.

Princip hry Squigl

Princip hry Squigl

Hra Verbosity zase pomáhá počítači pochopit souvislosti z běžného života, které vnímáme jako samozřejmost, například to, že voda teče, chléb se krájí a natírá, kniha se čte … Vlastně jde o kombinaci logiky věcí se sémantikou jazyka. Ve hře figurují dvě role – popisující a hadači. Popisující popisuje pojem, který je třeba uhodnout, pomocí relací typu „používá se na …“, „je opakem …“ a pod.

Samozřejmě nic není dokonalé, a i v EPS Game se zrodilo pár perliček. Znovu citujeme autora hry Luise von Ahna: „Obrázky herce Waltera Matthaua byly často popisováno jako Saddám Husajn, obrázky bývalého amerického prezidenta George W. Bushe byly zase popisované různými nelichotivý přívlastky. „ V souvislosti s masovým rozmachem sociálních sítí se očekávají nové typy podobných her. Pokud řešíte úkoly, pro které by bylo možné zadarma „zaměstnat“ davy uživatelů na internetu, může pro vás být crowd computing tím pravým řešením.

Zdroj: Infoware.sk

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


čtyři + jedna =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz