Komunikace základem plánu pro kontinuitu činnosti

Martin Noska | 16.04.2012 | Analýzy, Bezpečnost | Žádné komentáře

Podle Stephanie Balaourasové, analytičky společnosti Forrester Research, by měly být komunikace a koordinace základními kameny každého plánu pro kontinuitu činnosti firmy (Business Continuity).

Kontinuita činností organizace je obvykle chápána jako strategická a taktická způsobilost organizace být připraven a reagovat na incidenty a narušení činností a dokázat pokračovat na předem stanovené přijatelné úrovni.

To se neobejde bez pečlivě připravených plánů, které by měly identifikovat možné dopady ztrát a jehož cílem je vytvořit takové postupy a prostředí, které umožní zajistit kontinuitu a obnovu klíčových procesů a činností organizace.

Nedostatky v plánech kontinuity

Průzkum agentury Forrester zaměřený na připravenost organizací z hlediska kontinuity činnosti, poukázal na skutečnost, že celých 37 % dotázaných organizací ve svých plánech nevěnovalo odpovídající pozornost komunikaci. Ta ke přitom základem pro schopnost rychlé reakce. Příčin je hned několik:

- Celá řada organizací nedokáže ocenit význam efektivní komunikace. Plány pro kontinuitu činnosti takových společnosti jsou zaměřeny na cíle a detaily procesů obnovy, ale prakticky vůbec neřeší to, jak bude probíhat komunikace a koordinace mezi týmy zodpovědnými za rychlou reakci, zaměstnanci, partnery či zákazníky. Pokud nelze efektivně komunikovat, těžko se tak dá na cokoliv reagovat.

- Firmy příliš spoléhají na manuální procedury jako obvolávání zaměstnanců podle seznamů či rozesílání jednotlivých e-mailů. Nicméně tyto postupy jsou pomalé a nespolehlivé a jsou použitelné nanejvýš v organizaci s několika desítkami zaměstnanců, ale v případě velkých společností dojde k situaci, kdy většina zaměstnanců nebude mít k dispozici relevantní informace.

- Podcenění obtížnosti efektivní komunikace ve stresové situaci. Když už dojde k incidentu, který má vliv na kontinuitu činnosti firmy, není čas začít hledat způsoby efektivní komunikace nebo teprve zjišťovat, jaké alternativy jsou k dispozici, když vypadnou pevné linky a firemní síť. To je již beznadějně pozdě.

Příkladem dobře zvládnutého systému pro kontinuitu činnosti může být nedávná situace v americkém Dallasu. Zde při hrozbě tornád byli lidé příslušnými orgány natolik dobře varováni, že nedošlo k žádným obětem na životech. Kromě klasických sirén byly využity i dostupné mobilní technologie a sociální sítě. Lide tak byli upozorňováni například prostřednictvím Twitteru či Facebooku.

Podle Balaourasové jsou v případě podobných situací důležité zejména automatizované komunikační služby, využití osvědčených postupů a také sociálních prvků.

Následující tabulka pak zachycuje, jaké potíže byly při incidentu pro společnosti nejpalčivější a které byly v přípravách a v plánech pro kontinuitu činnosti podceněny:

Článek je součástí tématu Bohatší komunikace nejen v rámci podniku. Partnery tématu jsou firmy:

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


sedm + jedna =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz