Sjednocená komunikace: Trendy pro blízkou budoucnost

Martin Noska | 11.04.2012 | Analýzy | Žádné komentáře

Technologie sjednocené komunikace se vyvíjí tak, jak se mění potřeby firem. Analytici agentury Constallation Research proto vytvořili seznam hlavních trendů, které by měly být pro vývoj trhu sjednocené komunikace (unified communication, zkráceně UC) v letošním roce i v příštích letech klíčové.

Investice do UC zejména ve světle krátkodobé návratnosti

Podle průzkumu společnosti Constellation Research budou nasazování technologie sjednocené komunikace ve firmách stále omezovat limitované IT rozpočty. Společnosti často budou volit nasazení jen některé z komponent UC, jako je integrovaný messaging, video, funkce prezence, konference či IP telefonie, které nemusí nutně tvořit jeden propojený celek. Rozhodujícím faktorem pro nasazení bude krátkodobá návratnost této investice do jednoho nebo nejpozději do dvou let.

Zvýšené využívání tabletů v podnicích

Tablety postupně začínají plnit ve firmách úlohy, které byly dříve vyhrazeny jen pro klasická PC. V řadě oblastí podnikání se také vyžaduje mobilita pracovníků a přístup k datům odkudkoliv. Tablety se tak stávají cenově efektivním řešením pro zvýšení produktivity. Řešení pro sjednocenou komunikaci a také pro týmovou spolupráci se tedy budou stále více zaměřovat na tento typ přístrojů, i když lze očekávat omezenou funkcionalitu oproti desktopovým verzím klientských aplikací.

Integrace se smartphony

Většina dodavatelů UC nabízí i integraci funkcí sjednocené komunikace do smartphonů. Zatím se ale nejedná o oblast, která by jim generovala závratné příjmy, protože firmy obvykle nevidí potřebu této integrace a stačí jim, aby zaměstnanci ze smartphonů měli přístup k firemnímu e-mailu, adresáři či k vybraným aplikacím. Nicméně při využití funkcí, jako je zobrazení prezence, snadné směrování hovorů či instant messagingu, se mohou ze smartphonů stát nástroje významně rozšiřující možnosti sjednocené komunikace.

Virtualizace UC řešení

Na rozdíl od obecně akceptované technologie virtualizace dat se virtualizační řešení pro přenos hlasu a videa objevují na trhu jen velmi pomalu. Jedním z průkopníků v této oblasti je firma Mitel, která v loňském roce ohlásila svůj virtuální UC balíček. Ten umožňuje redukovat počet pevných linek v kanceláři a zaměstnanci místo nich používají virtuální softwarové telefony v rámci infrastruktury virtuálních desktopů (VDI). Je pravděpodobné, že další výrobci budou tento směr brzy následovat.

Integrace UC a sociálního softwaru

Firmy stále častěji nasazují pro komunikaci mezi zaměstnanci tzv. sociální software, který má být lepší alternativou k e-mailu a k dalším tradičním formám interní komunikace. Podnikový sociální software slibuje lepší spolupráci, sdílení souborů a podporu pro rychlejší rozhodování. Díky svému snadnému nasazení se pak podle analytiků tento typ softwaru stane v podnikové komunikaci dominantní. Integrace sjednocené komunikace a sociálního softwaru pak umožní dále zlepšit výměnu znalostí ve firmě, jako je dostupnost expertů, přístup k adresáři zaměstnanců či k informacím, zda jsou momentálně přítomni nebo ne (funkce prezence).

Cloudové služby sjednocené komunikace

S tím, jak se UC aplikace přesouvají do cloudu, mají firmy mnohem více možností na výběr. Již dnes cloudové služby nabízejí široké spektrum UC aplikací na bázi předplatného a slibují vysokou škálovatelnost a nízké ceny. Řada společností se podle analytiků Constallation Research rozhodne pro hybridní přístup, který bude kombinovat cloudové služby se systémem UC provozovaným v rámci firmy (on-premise). Typickým příkladem těchto hybridních nasazení jsou cloudové služby pro videokonferencing, messaging či telefonii.

Lepší funkce i spolupráce

Dlouhodobým trendem, kterým řešení sjednocené komunikace směřují, jsou vylepšení a služby pro lepší pružnost a propojení v rámci firmy. Právě přínosy UC pro podnikání společnosti se stanou hlavním měřítkem pro důležitost nových funkcí. Dodavatelé také v rámci odbourání překážek ve spolupráci svých řešení budou nuceni zlepšit podporu pro otevřenost a interoperabilitu.

Článek je součástí tématu Bohatší komunikace nejen v rámci podniku. Partnery tématu jsou firmy:

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


osm − = jedna

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz