Sociální huby vrcholem vývoje podnikové komunikace

Albert Ryba | 20.04.2012 | Internet a služby, Software | Žádné komentáře

Podoba komunikace se mění spolu s technologiemi, které přicházejí na trh. Od vynálezu telefonu Alexanderem Grahamem Bellem v roce 1876 jsme ušli dlouhou cestu a cyklus změn se navíc neustále zrychluje.

Jsme obklopeni řadou různých komunikačních kanálů a přístrojů a informace v různé podobě se na nás hrnou ze všech stran.

Schopnost tuto situaci dobře zvládnout může být klíčová pro konkurenceschopnost firmy. V opačném případě totiž hrozí riziko, že se důležité informace ztratí v záplavě nedůležitých, že se nedostanou do svého cíle a že spolupráce nejen v rámci firmy, ale i s partnery a zákazníky nebude fungovat tak, jak by měla.

Sociální komunikace na vzestupu

Nástup sociálních sítí, které si rychle získaly důležitou roli v osobní interpersonální komunikaci, ovlivnil i podobu spolupráce v podnicích. Dodavatelé korporátních komunikačních řešení proto stále častěji přidávají do svých balíčků (zahrnujících hlas, e-maily či video) také sociální komunikační kanály.

Podle analytiků agentury METISfiles je budoucnost jednocené komunikace právě v této sociální vrstvě. Ta je momentálně vrcholem vývoje v této oblasti – viz následující schéma.

Analytici METISfiles definovali jednotlivé fáze (či paradigmata) komunikace a spolupráce. Ve většině velkých firem přitom v současnosti koexistuje hned několik z nich současně. Tato koexistence je ale pozůstatkem z dřívějších dob a přidělává starosti nejen ředitelům IT, ale i jednotlivým pracovníkům, protože hrozí problémem, který byl popsán hned na začátku. Tedy že důležitá informace se ztratí v záplavě nedůležitých nebo že svého adresáta nedostihne v pravý čas, často jen proto, že je poslána přes špatný kanál.

Ve stručnosti si jednotlivá paradigmata popišme:
Fáze 1 – Separátní komunikace – ta v principu odlišuje hlas od dat. Zaměstnanec používá klasický telefon (či třeba VoIP řešení) pro hlasovou komunikaci a PC s internetovým připojením pro posílání e-mailů. Jinými slovy každá komunikační aplikace vyžaduje svoje vlastní infrastrukturu.

Fáze 2 – Smíšená komunikace – na jednom přístroji se v tomto případe používá více aplikací. Například na PC uživatel provozuje e-mail, chat i hlasové řešení (například Skype). Nebo k tomu samému může použít i smartphone. Jedná se o určitý první krok k integraci komunikace, která je přesunuta na vrstvu datového provozu.

Fáze 3 – Sjednocená komunikace – v tomto případě jde již o hlubší stupeň integrace. Zaměstnanci mají k dispozici na různých přístrojích shodné nebo podobné rozhraní, přes nějž mají přístup k řadě komunikačních aplikací (kanálům). Integrace tedy není omezena jen na datovou síť, ale i na aplikační vrstvu a jediná aplikace může obsloužit různé druhy komunikačních kanálů.

Fáze 4 – Sociální komunikace a spolupráce – jedná se rozšíření předchozího stavu o další prvky, zahrnující nástroje pro týmovou a sociální spolupráci. Komunikace a spolupráce je v tomto stavu úzce propojena. Navíc je tato infrastruktura často virtualizovaná a provozovaná z cloudu, takže se k ní uživatelé mohou připojovat odkudkoliv a jakýkoliv typ přístroje pak slouží jen jako terminál.

Vrchol vývoje podnikové komunikace

Nyní je na vás zhodnotit, v jaké fázi se vaše firma nachází a kam se potřebuje posunout. Podle analytiků agentury METISfiles je jedno univerzální rozhraní, dostupné odkudkoliv, vrcholem dosavadního komunikačního vývoje a nemá smysl investovat do řešení, která jsou jen na půl cesty. Jen pomocí něj můžete zcela překlenout komunikační chaos způsobený koexistencí technologií z různých fází vývoje.

Toto rozhraní by mělo obsahovat také funkci indikující prezenci (tedy přítomnost uživatele), alertů a umožňovat samozřejmě přístup ke všem komunikačním kanálům. Mělo by také být propojitelné s podnikovými systémy, jako ERP či CRM. Samozřejmostí by měl být kalendář a seznam kontaktů a také možnost správy ze strany IT oddělení.

Dostáváme se tak k jakýmsi sociálním hubům pro komunikaci, které jsou podobné dashboardům ze sociálních služeb jako HootSuite či TweetDeck. Důležitá je také otevřenost hubu a jeho propojitelnost s partnerským ekosystémem. Pokud tedy budete takové řešení vybírat, ujistěte se vždy, tento systém není uzavřený a má API umožňující integraci s dalšími systémy.

Článek je součástí tématu Bohatší komunikace nejen v rámci podniku. Partnery tématu jsou firmy:

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


devět − sedm =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz