Jsou dnešní firmy připravené na digitální generaci?

Jiří Plátek | 09.06.2012 | Analýzy | 1 komentář

Jaké potřeby pro své vzdělávání má dnešní generace a jak jejich výuka probíhá? Jak významně se digitální generace uplatní v budoucnu ve firmách? Bude digitální generaci vyhovovat současné pracovní prostředí a způsoby aktuálně nastavených komunikačních procesů? Pojďme se nad těmito a ostatními otázkami detailněji zamyslet.

Digitální generace

Digitální generace se narodila do on-line světa všemocného internetu, ve kterém je obklopena technologiemi doslova na každém kroku. Díky svým rodičům mají tyto děti velice blízký vztah s chytrými telefony, tablety a osobními počítači. Od velmi nízkého věku si pěstují schopnost „multitasking“ umějí soustředit svou pozornost na více věcí. Své úkoly vytvářejí na počítačích a zároveň vyhledávají na internetu potřebné zdroje informací. Současně komunikují a diskutují přes sociální sítě, poslouchají hlasitou hudbu a snadno reagují na vyzvánějící mobilní telefon. Udržují svou pozornost napříč několika sděleními mnohem snadněji než starší generace.

Digitální generace čte papírové knihy a časopisy jen velmi málo. Kromě „povinných“ učebnic ve škole je vlastně ani nevyužívá jako zdroj důležitých informací. Potřebné podklady čerpají v otevřených internetových encyklopediích, jako je Wikipedia, ale nezpracovávají je do hloubky, sdílejí své myšlenky a názory napříč mnoha komunikačními kanály. Na prvních příčkách se k nim řadí sociální sítě, např. Facebook, YouTube, ICQ, Skype nebo Twitter. Samotný text pro svou abstraktnost není pro tuto generaci atraktivní. Komunikují převážně obrazem, který je lépe zapamatovatelný a dá se s ním lépe pracovat než se samotným textem. Fotografiemi a videi sdílejí s kamarády své zážitky z míst, která navštívili, a vzájemně se tak nevědomky neustále vzdělávají.

Další odlišností je jejich velká samostatnost a smysl pro týmovou spolupráci, která je zařazena nejvýše na hodnotovém žebříčku. Tento fenomén je patrný např. v open-source světě, kde každý z tohoto světa je ochoten bez poplatku informace navzájem sdílet a předávat si zkušenosti, poznatky a zdokonalovat jeden společný cíl. Digitální generace se rodí starším matkám a z toho sociologové vyvozují, že by její příslušníci nemuseli mít potíže s autoritami a s adaptabilitou. Rodí se do menších rodin, a proto mají vyšší míru kooperace. Lze předpokládat, že tato generace se bude chtít více zapojovat a komunikovat při řešení týmových projektů.

Budoucnost přeje připraveným

Mnohé školy v České republice reagují na potřebu změny ve vzdělávání digitální generace a přizpůsobují tomu školní prostředí, které je postupné vybavováno moderními interaktivními technologiemi – nástroji, které tyto děti obklopují v jejich každodenním životě. Stejnou cestou se vydal pilotní projekt Vzdělání 21, který hledá efektivní cesty zapojení technologií do výuky. Díky tomuto projektu je možné si transparentně ověřit, jak nové technologie ovlivňují výuku na základních školách. Ve vybraných třídách mají žáci a učitelé k dispozici multimediální učebnice, interaktivní tabule a netbooky. Klíčovým cílem je zjišťování a operování smysluplného využití vybraných moderních informačních technologií ve třídách na základních školách v průběhu čtyř let. Jednotlivé výsledky jsou postupné vyhodnocovány a porovnávány s třídami, které se vzdělávají bez těchto technologií.

Je chybou se domnívat, že nám automaticky vyroste generace počítačové gramotných žáku sama o sobe, jen díky všudypřítomnosti moderních technologií v domácím a školním prostředí. Převážně na učitelích a školskému systému bude záviset úspěšný proces vzdělávání v českém prostředí. Jde to však v novém moderním digitalizovaném světě s pomocí tradičních analogových nástrojů? Samozřejmě jde, ale bude taková výuka pro žáky využitelná v jejich budoucí praxi? Aktivní využívání nových moderních technologií bude tuto digitální generaci provázet ze školních lavic do praktického života a umožní jim snáze konkurovat v dravém prostředí firem, které se již dnes bez moderních komunikačních technologií neobejdou

Podle průzkumu Google pro oblast EMEA až 57 procent lidí komunikuje pres internet častěji než v reálném živote a tato křivka se neustále posouvá nahoru, potvrzuje IanCarrington, ředitel mobilního marketingu Google. To má za následek měnící se způsob distribuce a sdílení informací. Pro byznys sektor je a bude důležité umožnit propojení sociálních médií s firemními procesy.

Nové technologie mění svět kolem nás. Kvalitní vzdělávání výrazně zvýší příležitosti na pozdější úspěšné uplatnění dětí v praxi. Práce s moderními technologiemi jsou podmínkou pro to, abychom uspěli, ať už jako jednotlivci na trhu práce nebo jako celá ekonomika, v současném globalizovaném a konkurenčním prostředí, uvádí Pavel Kubu, manažer divize Intel Digital Health Group

Úspěch digitální generace v pracovním procesu

Základním předpokladem vzniku mýtu je nevědomost, a proto logickým krokem k eliminaci mýtu stávajících a vzniku mýtu nových je vzdělanost. Ta Samozřejmě souvisí s pronikáním IT a AV technologií do výuky nejenom ve formě využívání moderních technologií při výuce, ale především s pronikáním těchto technologií do samotného života. Právě tyto technologie automaticky vytvářejí propastné rozdíly v komunikaci mezi jednotlivými generacemi, které jsou následnými hybateli té či oné firmy bez rozdílu, zda se jedná o velkou nadnárodní korporaci, nebo malou lokální společnost.

Po nedávné recesi, která bude mít pravděpodobně další dopady a v nejhorším možném scénáři i případnou tendenci se vrátit s větší razancí zpět, musejí firmy pečlivě zvažovat, jak efektivně inovovat firemní procesy a činnosti s pomocí moderních technologií.

ČTYŘI KLÍČOVÉ TRENDY VE VZDĚLÁVÁNÍ
-    Interaktivní způsoby vyučování
-    On-line přednášky odkudkoliv a kdykoliv
-    Sociální sítě
-    Naučné videohry

ČTYŘI KLÍČOVÉ POŽADAVKY FIREM
-    Komunikační schopnosti
-    Samostatnost
-    Zběhlost v používání IT techniky
-    Jazyková vybavenost

Autor pracuje jako marketingový manažer ve společnosti AV MEDIA, a.s.

1 komentář u článku “Jsou dnešní firmy připravené na digitální generaci?”

  1. David napsal:

    NE!!!!!!!!!!!!!!
    Ať se vrátí ke způsobu naších rodičů i prarodičů.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


devět − = čtyři

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz