Realita cloud computingu: Kdo je ideálním zákazníkem?

Richard Guga | 07.06.2012 | Cloud | Žádné komentáře

Cloud computing je termín, který rezonuje napříč IT světem – od velkých zákazníků přes dodavatele až po koncové uživatele. Jak daleko se však reálně dostalo využívání cloudů? Skutečné užívání a nasazení v praxi zatím ještě často zůstává v oblacích. Podívejme se cloud computingu pod pokličku a sami můžete posoudit, jak na tom vlastně jsme a k čemu budeme směřovat v průběhu nejbližších let.

Nejčastěji se cloud computing přebírá na odborných konferencích a workshopech, kterých se účastní hlavně dodavatelé a velcí zákazníci. V současnosti přitom tato skupina nemusí být nutně nejvhodnějším kandidátem na využívání služeb cloud computingu.

Kdo je ideálním zákazníkem pro cloud computing?

Základem myšlenky cloud computingu je poskytování služby (ne produktu) za nižší cenu, než jsou interní náklady zákazníka. K takové zjednodušené definici můžeme přidat i další informace. Poměrně často se diskutuje o elasticitě, ale aby mohly být služby levné, musí být většinou unifikované a potřeba úprav na straně cílového zákazníka musí být minimální. V opačném případě by už spíše šlo o hosting.

Většina velkých firem se setkává s problémem přijímání takových služeb a mezi požadavky klade nejen úpravy finálního prostředí, ale zároveň je zajímá, na jaké platformě jsou poskytovány. Velmi odlišná situace je u malých a středních firmách, mezi jejichž hlavní priority patří cena, za kterou služby získají.

Cíloví zákazníci služeb cloud computingu

Technologičtí konzultanti, kteří se denně pohybují mezi uživateli virtualizovaných desktopů, serverů a cloudových služeb, tvrdí, že mezi ideálních zákazníky cloud computingu patří právě zmíněné menší a střední společnosti. V praxi lze pozorovat trend, že malé a střední firmy objednávají primárně řešení SaaS (Software-as-a-Service) a DaaS (Data-as-a-Service) a velké společnosti se zajímají v první řadě o IaaS (Infrastructure-as-a-Service). Podívejme se na jeden příklad, který není vzdálen od reality.

Podnikatel se rozhodne založit vlastní společnost s několika zaměstnanci. S IT má minimální (pokud ne nulové) zkušenosti a termíny jako Active Directory, DNS, IPSec a jiné jsou mu zcela cizí. Jeho cíl je jednoduchý. Chce vybudovat funkční IT, které splní firemní potřeby a přitom ho bude stát co nejméně. Tento podnikatel navštíví portál nějakého service providera a zaregistruje zde vzniklou firmu. Z nabídky si vybere potřebné aplikace, vytvoří profily svých zaměstnanců a každému přidá do „košíku“ aplikace, které bude potřebovat. Rozhodne se maximálně využít služby společnosti a rovnou si zvolí i doménu. Z dalších možností si vybere, že chce od stejného dodavatele i zaregistrovat a vytvořit doménu Exchange. Celou objednávku zaplatí kreditní kartou a všichni jeho zaměstnanci dostanou e-mail s jednoduchým linkem. Jeho otevřením se automaticky připojí na svůj firemní desktop, kde mají k dispozici všechny aplikace, které jim majitel společnosti objednal.

Z pohledu poskytovatelů víme, že doplňkové služby jsou velmi důležité. Umožňují prodávat zákazníkům jen základní balíček služeb, které mohou být průběžně a individuálně rozšiřovány. Ideálním providerem takových služeb by neměla být typická technologická firma, ale spíše mobilní operátoři nebo ISP. Otevírají se tak další zajímavé možnosti, jako například leasing tenkých klientů ve stejné formě, jako se dnes půjčují třeba modemy.

Další příklad je i program CSP společnosti Citrix, který začal před dvěma lety. Umožňuje poskytovat standardní desktopy Windows nebo aplikace z cloudu a je primárně orientovaný na malé a střední firmy. Dnes už má tento program tisíce partnerů, kteří tyto služby nabízejí.

Jak je to s IaaS

Jak jsme již uvedli, při diskusi na téma cloud computingu se musí brát ohled na cílového zákazníka. Zatímco SaaS a DaaS jsou zajímavé hlavně pro malé a střední firmy, velké firmy se zajímají především o služby IaaS. Tento rozdíl vychází z toho, že velké firmy chtějí rozšiřovat infrastrukturu a je pro ně zajímavý model hybridního cloudu. Poskytovatelé IaaS jsou na trhu již mnoho let, vzpomeňme alespoň ty největší, jako je Amazon nebo Rackspace.

Z pohledu providerů cloudu není IaaS až takový zajímavý, protože trh je poměrně vyspělý, velcí hráči si vydobyli svou pozici, marže jsou poměrně nízké, a proto není mnoho prostoru pro nováčky. Velké zákazníky nezajímá jen cena (jako je tomu v SMB), ale i důvěra, kterou mají v daného providera. Tu vzbuzuje určitě spíše ten, kdo už má za sebou několik let působení na trhu, než ten, kdo na trh teprve přichází.

Při porovnávání IaaS a SaaS / DaaS z pohledu atraktivity pro providera se můžeme zaměřit na jednotku výkonu – například z hlediska jednoho virtuálního stroje (nemusí však jít nutně jen o virtuální stroje). V případě IaaS můžeme počítat s teoretickým příjmem 80 – 100 USD z jednoho stroje za měsíc, při poskytování DaaS může jít o několikanásobně vyšší částku (například při hostování XenApp serveru s nízkou zátěží jde přibližně o 2000 USD za jeden stroj za měsíc). Poskytovatelé IaaS mají tedy bezpochyby důležité místo na trhu, přestože jde o poměrně uzavřený okruh dodavatelských firem s vysokými vstupními investicemi a nízkou marží.

Jak je to tedy s cloudy pro velké zákazníky?

Jak již bylo řečeno, velké zákazníky primárně zajímá IaaS v hybridním módu. Pokud se podíváme na reálnou situaci na trhu IaaS pohledem service providerů, je zřetelné, že si většina zákazníků představuje datové centrum velkého providera jako standardní datové centrum.

To je však daleko od skutečnosti. Průzkumem používané architektury zjistíme, že cloudová datová centra jsou vybavena hypervizory, ve většině případů se používají lokální storage místo centrální storage a používání virtualizace není podmínkou. (V mnoha případech se používají fyzické servery.)

Dva správcovské modely IaaS

U poskytovatelů IaaS rozlišujeme dva modely správy – první příklad jsou normální firmy, které chtějí virtuálně rozšířit svou infrastrukturu. Druhý (zajímavější) příklad jsou společnosti, které přemýšlejí trochu jinak a platformu IaaS berou jako úplně jinou kategorii. Jde o tzv. workloads – objem toho, co chce společnost umístit do cloudu.

Dovolím si opět použít jeden příklad z praxe – společnost Zynga a její zCloud. Ať už zná někdo Zynga nebo ne, stačí vědět, že jde o společnost, která se primárně zabývá vývojem internetových her (mezi její díla patří třeba oblíbený Farmville z Facebooku). Zynga se může pyšnit 200 miliony aktivních hráčů měsíčně a v současnosti patří mezi nejlepší příklady využití cloud computingu.

V průběhu roku 2011 spustila Zynga projekt zCloud – v podstatě je to privátní cloud Zynga, který je napojen na veřejný cloud Amazonu. Velmi zajímavá je architektura tohoto řešení. Zynga měla v plánu vytvořit jeden velký hybridní cloud a své datové centrum navrhovala podle architektury velkých IaaS providerů. Základem zCloudu jsou technologie, které nejsou zatím v typických datových centrech příliš známé – například hypervizor XenServer, nástroje managementu Cloud.com a Richtscale (a open source technologie, jako je například Apache, MySQL, Memcache, Couchbase nebo Nagions). Takto navržené prostředí bylo průběžně schopné růst podle potřeb. Důkazem je nárůst počtu uživatelů aplikace CityVille během 51 dní po spuštění na 61 milionů.

Pokud se vrátíme opět k firmám, zůstává na každé z nich závažné a podstatné rozhodnutí o tom, kterou část svého IT vlastně chtějí přesunout do cloudu. Od tohoto nejdůležitějšího rozhodnutí se bude odvíjet i úspěch nebo neúspěch migrace do cloudu.

Autor pracuje ako Regional Director Eastern Europe ve společnosti Citrix Systems.

Zdroj: Infoware.sk

Článek je součástí tématu Ušetřete s cloudovými a hostingovými službami. Partnery tématu jsou:

 

 

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


čtyři − dva =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz