Responzivní webdesign zlepší SEO mobilních webů

Martin Vinš | 12.06.2012 | Internet a služby, Mobilita | Žádné komentáře

Před nedávnem se v americkém Seattlu konala konference Search Marketing Expo Advanced. Během panelu věnujícímu se optimalizaci pro vyhledávače uvedl analytik Googlu Pierre Far návod jak optimalizovat web pro mobilní zařízení. Doporučuje použít metodu responzivního webdesignu.

Responzivní webdesign je takový způsob stylování dokumentu v HTML, při němž jsou stránky optimalizovány pro různé druhy zařízení počínaje mobily přes netbooky, notebooky až po tablety a další. Rozpoznání přístroje a přizpůsobení stránky obsahu je možné díky vlastnosti Media Queries, která je nativní součástí CSS3.

V uplynulých letech Google přicházel s poměrně různorodými radami, jakým způsobem optimalizovat weby na mobilních zařízeních, které byly často i protichůdné. Protože mu to bylo vytýkáno, vzal si zřejmě čas na rozmyšlenou a posbíral zpětnou vazbu od klíčových osob, zejména webmasterů mobilních stránek. Po vyhodnocení nyní prozrazuje oficiální návod, podle něhož lze vhodně vybudovat mobilní web použitelný jak z uživatelského hlediska, tak zároveň i takový, aby byl jej preferoval vyhledávací algoritmus.

Design mobilního webu ve třech variantách

V duchu nových doporučení a rad Google říká, že je možné pracovat se třemi základními konfiguracemi, při nichž takzvaní Googleboti (roboti na procházení webu označovaní jako „prohledávače“ nebo „pavouci“) rozpoznají mobilní web od jiných. Ze všech možností pak doporučuje právě responzivní webdesing.

Podle této filozofie má stránka stále jednu unikátní URL adresu a identický HTML kód. Web pak jen na základě CSS3 stylování a vlastnosti Media Queries rozpozná, z jakého přístroje uživatel na stránku přistupuje. Díky tomu se zobrazení obsahu přesně přizpůsobí rozměrům displeje. Při druhém způsobu jsou stránky dynamické a mají unikátní URL s odlišným HTML a CSS kódem v závislosti na tom, zdali uživatel využívá mobilní anebo stolní zařízení. Třetím řešením jsou stránky, které mají samostatnou verzi pro mobily.

Různé varianty zobrazení webové stránky za použití responzivního webdesignu. Zdroj: Wikipedia

Různé varianty zobrazení webové stránky za použití responzivního webdesignu. Zdroj: Wikipedia

Proč právě responzivní webdesign podporuje SEO?

Pokud je to možné, použijte ze zmíněných tří variant právě responzivní webdesign. Pomocí CSS3 měníte způsob zobrazení stránky. Protože je zde jen jedna URL a jeden HTML kód, má Googlebot jednodušší práci s rozpoznáním obsahu. Díky tomu snadněji přiřadí ostatní SEO faktory stránky algoritmu ke stránce, jež je indexována a tím ji zařadí do vyhledávacích výsledků. Toto má výrazný vliv na vyhledatelnost webu ve fulltextu a tím samozřejmě na SEO. Konečně to tedy Google potvrzuje.

Stále ale platí, že správný výběr technického řešení je jen součástí komplexního problému, jak optimalizovat mobilní web. Pro Google je klíčové, aby uměl dobře a přesně porozumět obsahu na stránce. Samotný obsah je tedy kriticky důležitý z hlediska SEO. I přes tato doporučení, jak by měli vývojáři uzpůsobit komunikaci s „pavouky“, směřuje vše ke starému a primárnímu pravidlu a to, že co je dobré pro návštěvníka, to je obvykle dobré pro samotný Google.

Autor pracuje jako manažer konzultantů ve společnosti Effectix.com.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


šest + osm =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz