Dell mění směr, už nechce být výrobcem PC

Albert Ryba | 20.07.2012 | Internet a služby, Podniková infrastruktura | Žádné komentáře

I když v uplynulých letech byla výroba PC považována za velmi perspektivní oblast podnikání, během několika krátkých let se s nástupem cloud computingu a mobilních zařízení začali tradiční hráči dostávat do potíží a poohlížejí se stále častěji po jiném zdroji příjmů. Nejinak je na tom i Dell.

Zatímco společnost IBM začala se svojí transformací již v polovině minulé dekády tehdy pro mnohé nepochopitelným odprodejem PC divize čínskému Lenovu a od té doby již výrazně pokročila ve svojí orientaci na služby, analytiku a podniková řešení, další velcí hráči teprve stojí před tímto krokem. V případě společnosti HP ovšem pokus o změnu v softwarovou společnost a o odpojení a případný prodej divize vyrábějící PC skončil neslavně. Také Dell v poslední době intenzivně rozšiřuje svoje aktivity v oblasti podnikového softwaru a Michael Dell, CEO a zakladatel této společnosti, nyní na konferenci sponzorované časopisem Fortune dokonce přímo prohlásil, že „nový Dell“ se už orientuje zcela jinam, než na výrobu PC.

Segment koncových zařízení přestává být pro tradiční hráče zajímavý

Například analytička Forresteru Sarah Rotman Eppsová tvrdí, že Dell je v současnosti na podobné křižovatce, na které bylo IBM v roce 2004 a je jasné, že dřívější směr je pro něj neudržitelný, protože na jeho pozice intenzivně pronikají takoví „tygři“ jako Samsung či Lenovo. Dell jim nemůže konkurovat ani cenami, ani stylem, takže se musí vydat směrem, kde nemá takovou konkurenci. A tou jsou právě podnikové služby.

Michael Dell je přesvědčen, že výroba PC už pro jeho firmu není příliš atraktivní.

Michael Dell je přesvědčen, že výroba PC už pro jeho firmu není příliš atraktivní.

I když Dell stále patří do pětice největších výrobců počítačů na světě a působil v této sféře uplynulých 28 let, je jeho zakladateli jasné, že nastal čas změny. Ta by ale měla nastat méně násilnou cestou než jak plánovalo například HP, protože Dell se postupně již několik let stále více orientuje na klientský byznys, mobilitu a virtualizaci. V současnosti již více než polovina hrubé marže Dellu údajně nepochází z výroby a prodeje PC. To je výrazný posun oproti době před pěti lety a znamená dobrý směr ve snaze Dellu osvobodit se od image výrobce počítačů.

Dell mění svoji tvář

Analytici se shodují v tom, že Dell za poslední roky ušel velký kus cesty, ale řada důležitých změn ho ještě čeká. V každém případě trh s PC již neslibuje příliš velké zisky, poptávka klesá a marže jsou malé, takže změna zaměření byznysu firmy je poměrně logickým krokem. Vzhledem k tomu, že v oblasti mobilních zařízení slavil Dell jen omezené úspěchy, je pro něj jasným směrem orientace na větší spektrum podnikových služeb a produktů.

Analytici se shodují v tom, že Dell dokázal změnu na trhu identifikovat poměrně včas a díky tomu se pravděpodobně vyhne řadě nepříjemných důsledků daných turbulencemi na trhu s PC. I když tato oblast podnikání stále může být pro výrobce zajímavá, musí měnit svoje strategie, zaměřovat se na dříve opomíjené trhy, co nejvíce redukovat výrobní náklady a rozšiřovat svoje portfolio o produkty s vysokými maržemi.

Nicméně ani na nové cestě nemá Dell automaticky vyhráno, protože i na trhu se službami mu také poroste konkurence. Nicméně jen málokterý z hráčů bude schopný nabídnout komplexní řešení, která dokáží pokrýt veškeré potřeby firmy a právě tato šíře portfolia může být rozhodující pro úspěch. Pro firmy už přestává být důležité, od koho mají svoje počítače či servery, ale mnohem více jim záleží na kvalitě softwaru, služeb a celých řešení. A zde má Dell se svojí značkou a tradicí stále co nabídnout.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


+ šest = třináct

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz