ERP formou softwaru jako služby míří do mainstreamu

Martin Noska | 02.07.2012 | Cloud, Software | Žádné komentáře

I když trh s podnikovými informačními systémy (ERP) je obvykle velmi konzervativní a jakékoliv změny v něm probíhají jen velmi pomalu, prochází nyní podle Chiny Martensové, analytičky agentury Forrester Research, výraznou proměnou.

Zatímco dosud model Software as a Service (SaaS) v případě ERP přitahoval jen omezené množství hráčů i uživatelů, dochází zde k radikálnímu posunu.

Za posledních 12 měsíců totiž celá řada dodavatelů podnikových informačních systémů vsadila na model softwaru jako služby. Této změně napomohla atraktivita cloudových služeb a i firmy, které dříve o podobném modelu ani neuvažovaly, jej postupně zařazují do svých plánů.

ERP v cloudu je stále zajímavější

V současnosti je již při výběru ERP či při konzultacích na toto téma zcela běžné, že SaaS zazní jako jasná nabídka a alternativa k tradičnímu on-premise řešení. Spíše začíná být výjimkou situace, v níž není ERP formou služby ani zmíněno.

Firmy stále častěji zvažují výhody a nevýhody cloudového ERP, hledají informace o hráčích na tomto segmentu trhu a o budoucích možnostech. Jedná se o výraznou změnu, neboť ještě před rokem o těchto otázkách prakticky neuvažovaly a ani obvykle o ERP formou SaaS neprojevovaly větší zájem.

Každý dodavatel ERP formou SaaS sází obvykle na něco trochu jiného, čímž se odlišuje od svých konkurentů a snaží se oslovit trochu jinou skupinu zákazníků. Nicméně určitá témata a snahy výrobců jsou zde podle Chiny Martensové společná:

Změna účelu existujících aplikací – někteří dodavatelé ERP začali svůj byznys v oblasti SaaS s aplikacemi určenými pro malé a střední firmy. Nyní pracují na rozšíření jejich funkcionality, aby mohli oslovit větší spektrum firem. Obecně existují dva přístupy – rozšíření funkcí a snaha o oslovení náročnějších uživatelů a nebo naopak vyčlenění funkcí z balíčku a vytvoření nové samostatné podnikové aplikace (při zachování původního produktu).

Rozšíření modelů nabídky služeb – ERP dodavatelé obvykle nezůstávají jen u nabídky aplikací formou SaaS, ale poohlížejí se i o dalších cloudových modelech, kterými by mohli svoje služby rozšířit. Může jít jako platformu jako službu (PaaS), kdy aplikace dodávají v rámci vlastní vytvořené komplexní platformy a nebo také o integraci jako službu (IaaS), kdy se snaží proniknout do oblasti integrace podnikových aplikací. Alternativně pak mohou spoléhat v těchto dvou oblastech i na spolupráci s třetími stranami.

Vytvoření ekosystému kolem aplikace – jakmile mají ERP dodavatelé k dispozici aplikaci formou služby, hledají způsob, jak okolo ní vytvořit bohatší ekosystém. Experimentují proto s on-line obchody s aplikacemi a snaží se ukázat možnosti rozšíření jejich produktu o bezplatné nebo i placené doplňky vytvořené buď jimi samotnými, třetí stranou nebo i některým ze zákazníků.

Pořizování SaaS produktů i odborných znalostí – někteří velcí dodavatelé ERP se ani nenamáhají s vývojem vlastního SaaS řešení, ale jednoduše koupí firmu, která v této oblasti do teď působila. Samotný produkt získaný akvizicí je pak jen jedním z mnoha přínosů, které získají. Důležití jsou pro ně také spolu s akvizicí získaní zaměstnanci se zkušenostmi z prodeje, marketingu či podpory SaaS produktů. Ty jsou pak základem pro úspěch dodavatele, aby docílil přijetí SaaS ERP zákazníky.

Článek je součástí tématu Ušetřete s cloudovými a hostingovými službami. Partnery tématu jsou:

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


+ čtyři = jedenáct

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz