IBM: Spolupráce se stane základním principem pro řízení firem

Martin Noska | 12.07.2012 | Aktuality, Analýzy | Žádné komentáře

Z nejnovější studie IBM CEO Study prováděné mezi generálními řediteli, vyplývá, že ti v poslední době výrazně mění charakter své práce, přidávají k ní výrazné prvky otevřenosti a transparentnosti a posilují pozici zaměstnanců. Mění tak dosavadní étos řízení a vedení, který převládal u moderních korporací více než sto let.

Společnosti, které překonávají své konkurenty, budou podle studie IBM CEO Study o 30 % pravděpodobněji považovat za klíčový princip svého fungování otevřenost. O ní často svědčí používání sociálních médií jako nepostradatelného prostředku spolupráce a inovací. Firmy, jež přijímají nové modely fungování, těží z kolektivní inteligence a interních sociálních sítí, což jim umožňuje formulovat nové myšlenky a řešení na zvýšení ziskovosti a růstu.

Aby generální ředitelé v budoucnu navázali užší vazby se zákazníky, partnery a s novou generací zaměstnanců, přestanou využívat e-mail a telefon jako primární způsob komunikace a přeorientují se na sociální sítě. V současnosti používá pouhých 16 % generálních ředitelů social business platformy pro kontakt se zákazníky, ale v následujících třech až pěti letech se toto číslo vyšplhá na 57 %. Zatímco v dnešní době jsou sociální média ze všech metod pro interakci se zákazníky nejméně používaná, v následujících pěti letech se stanou druhou nejvýznamnější interakční metodou hned za osobním kontaktem.

Po desítkách let „řízení shora“ má tento posun podstatné dopady nejen na samotné generální ředitele, ale i na jejich organizace, manažery a zaměstnance. Stejně tak se týká univerzit, obchodních škol nebo dodavatelů informačních technologií. Podle výzkumu IBM hodlá více než polovina generálních ředitelů (53 %) využít technologie na prohloubení partnerství a spolupráce s externími subjekty a 52 % se chce zaměřit na podporu intenzivní interní spolupráce.

Větší otevřenost však není bez rizika. Zaměstnanci se proto pro efektivní chod organizací v tomto prostředí musejí ztotožnit s podnikovými hodnotami a posláním a přijmout je za své. K tomu je zapotřebí dát zaměstnancům k dispozici soubor principů, podle nichž se mohou řídit při každodenním rozhodování.

Generální ředitelé si cení následujících mezilidských dovedností: spolupráce (75 %), komunikace (67 %), kreativity (61 %) a flexibility (61 %) a považují je za klíčové faktory úspěšné práce zaměstnanců v komplexnějším a provázanějším prostředí.

K zajištění další generace pracovní síly musejí organizace aktivně přijímat ty, kteří vynikají při práci v otevřeném a týmovém prostředí. Vedení musí zároveň vypracovávat a podporovat postupy, které pomáhají zaměstnancům se zlepšovat, například podněcovat vývoj nekonvenčních týmů, prosazovat metody zážitkového učení a upevňovat neformální zaměstnanecké sítě a neformální skupiny přinášející vysokou přidanou hodnotou.

Trend větší spolupráce se netýká jen samotných korporací, ale má i přesah do vztahů s externími partnery. Partnerství má nyní nejvyšší prioritu. O partnerství uvažovala v roce 2008 více než polovina generálních ředitelů dotázaných v rámci průzkumu IBM. V současnosti jsou to už více než dvě třetiny.

Ze studie IBM dále vyplývá, že většina (71 %) generálních ředitelů pokládá technologie za nejdůležitější faktor při vývoji své organizace v následujících třech letech. Řadí je tak vůbec poprvé v historii CEO Study na žebříčku významných vlivů na změnu výše, než střídání hospodářských a tržních podmínek.

Ve všech aspektech organizace, od finanční stránky přes konkurenci až po její provoz, se generální ředitelé nejvíce zaměřují na získání hlubších poznatků o zákaznících. Na tento účel, tedy do schopnosti organizace extrahovat významné informace o zákaznících z dostupných dat, vyhrazuje sedm z deseti generálních ředitelů značné investice.

Tváří v tvář datové explozi si generální ředitelé uvědomují potřebu sofistikovanější podnikové analýzy, která podchytí data sledovaná online, na mobilních telefonech a sociálních médiích. Tradičně se pro lepší porozumění zákazníkům používaly konsolidace a analýza transakcí a aktivit z celé organizace. Pokud ale chtějí zůstat generální ředitelé v obraze, musejí si utvořit holistickou představu o zákazníkovi, která vychází z toho, jaké interakce mají s okolním světem, nejen s jejich organizací. Schopnost rozvíjet hodnotu na základě dat silně koreluje s výkonností organizace. Při získávání informací a vyvozování závěrů z dat jsou nadprůměrné organizace dvakrát lepší než podprůměrné. Navíc dokáží o 84 % lépe uplatnit tyto poznatky v praxi.

IBM CEO Study zahrnuje odpovědi od více než 1 700 generálních ředitelů z 64 zemí a 18 odvětví.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


šest − pět =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz