Rozšířená realita cestou ke zefektivnění prodejů

Joab Jackson | 04.07.2012 | Mobilita | Žádné komentáře

Rozšířená realita je technologie, umožňující přidávat do reálného světa další informace generované počítačovými technologiemi. Zatím největšího využití se dočkala ve vojenství v podobě různých přídavných displejů vojáků, pilotů či řidičů armádních vozidel.

Společnost IBM v současnosti hledá způsoby, jak tuto technologii využít i v rámci svého programu chytřejší komerce. Prodejci by tak mohli nejen poskytovat více informací o produktech zákazníkům, ale současně také získávat informace o nakupujících.

Výsledkem má být konkurenční výhoda pro prodejce, chytré zefektivnění jeho prodejů a lepší uspokojení potřeb zákazníka, zatímco samotný zákazník by pak prostřednictvím technologie rozšířené reality měl získat zejména lepší servis.

Fungování v praxi

Výzkumná laboratoř IBM navrhla a nyní testuje prototyp mobilní aplikace, která může být použita návštěvníky obchodu k tomu, aby lépe nalezli poptávané produkty a získali o nich více informací. Má jít o možnost, jak se o produktech dozvědět více detailů, než které člověk běžně objeví například na webu a současně prodejce může poznat chování a preference zákazníka. Tomu pak může obchodník lépe nabídnout další podobné produkty a nebo dražší varianty zboží než je to, o které měl kupující původně zájem. Právě získání dat o zákaznících má umožnit jejich pochopení obchodníky a nabídku zboží podle jejich potřeb.

Technologie by pak mohla být implementována zejména do mobilních telefonů uživatelů, které by sloužily jako terminály pro příjem dodatečných informací rozšířené reality. V praxi by fungovala tak, že po vstoupení do obchodu by si zákazník stáhl aplikaci, vyplnil svůj uživatelský profil a následně již aplikaci použil pro nalezení dat o produktech, které hledá. Pomocí zabudované kamery ve smartphonu by aplikace identifikovala poptávané produkty za použití technologie podobné dnes populárním QR kódům. Právě ty by umožnily zboží jednoznačně určit.

Po nalezení shody by byla ze serveru automaticky stažena dodatečná data, jako třeba ingredience v případě potravin a další specifikace produktu jako například obsažené alergeny. Případně by mohl být k dispozici i vývoj ceny, zkušenosti jiných uživatelů a nebo možné slevy. Se svolením nakupujícího by pak aplikace mohla posílat upozornění třeba na sociální sítě jeho přátelům, aby viděli, co si jejich známý kupuje.

Pokročilé analýzy přinesou přidanou hodnotu

IBM kromě samotné mobilní aplikace plánuje poskytnout obchodníkům i nástroj, který jim umožní analyzovat informace generované používáním aplikace zákazníkem. Třeba které produkty mu přišly nejzajímavější a u kterých zvažoval, za je koupí či nikoliv. Na základě toho by prodejce mohl upravit svoji nabídku, aby byla pro kupující zajímavější a nebo poskytovat kustomizované slevové kupony. Podle zástupců IBM nemají kupující obvykle se sdílením informací o svých preferencích problém, zvlášť pokud se jedná o snahu, jak lépe uspokojit jejich potřeby.

I když není zatím jasné, zda IBM toto řešení nasadí i v praxi, jde o zajímavý pohled na možnou budoucnost nakupování. Rozhodující ovšem bude zájem obchodníků a nakupujících. Podle analýzy Forrester Research tvoří nákupy v prodejnách stále 92 % veškerého maloobchodního prodeje, takže jde rozhodně o trh, kde je velký potenciál přijít s inovacemi. V případě uvedení do reálné praxe by šlo o jednu z prvních komerčních aplikací rozšířené reality.

Zdroj: CIO.com

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


sedm − = dva

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz