Stanou se cloudy nedobytnou pastí pro vaše data?

Martin Noska | 03.07.2012 | Analýzy, Cloud | Žádné komentáře

Rozvíjející se fenomén cloud computingu vzbuzuje řadu otázek. Obvykle se hovoří o problémech bezpečnosti, o možné závislosti na dodavateli a o svázání s jeho technologiemi. Nezávislý výzkumník Dave McCrory přichází se svéráznou teorií datové gravitace, která podle něj upozorňuje na daleko závažnější problém – že se cloudy mohou stát doslova pastmi pro uložená data.

McCrory založil web http://datagravity.org/ kde svoji teorii detailně vysvětluje. Jeho cílem je upozornit firmy před klíčovými rozhodnutími, které mohou v budoucnu způsobit, že ztratí nad svými daty v cloudu kontrolu a nebudou je moci získat zpět.

Podle McCroryho teorie nejsou cloudy adaptabilní systémy, jak se tvrdí, ale spíše něco jako imaginární planety s vlastní gravitací. Ty přitahují stále nová a nová data, která pak velmi nerady uvolňují ze své moci. Jednoduše řešeno – čím více dat je v cloudu uloženo, tím obtížnější bude dostat je v případě potřeby všechna zpět.

Firmy si obvykle uvědomují jen část rizik

Je zajímavé, že pro firmy je obvykle klíčovou otázkou, kde budou jejich data uložena a případně jak budou zabezpečena. Nicméně málokdy už řeší i situaci, jak by případně data mohla získat kompletně zpět a obvykle jim stačí ujišení, že je to možné. Ze začátku se to nezdá jako problém, protože objem dat uložených jednorázově do cloudu není obvykle nijak nezvládnutelný. Ale jak tato data časem přibývají a přibývají (což odpovídá právě teorii gravitace), vzniká v něm obrovská masa dat a bude stále obtížnější dostat je z cloudu všechna ven. To je dáno omezeními, jako je latence a přenosová kapacita a někteří poskytovatelé služeb dokonce i úmyslně omezují rychlosti i objemy dat stahovaných z jejich cloudů. Jak budou cloudy v budoucnu bujet a narůstat, což je v souladu i s vizemi dalších analytiků, kteří hovoří o raketovém růstu tohoto trhu, bude i popsaný problém logicky eskalovat.

Příkladem může být třeba Amazon, který vám dovolí nahrát data do cloudu zadarmo, ale za přenos zpět z cloudu musí uživatel platit.

Přemýšlejte o možných důsledcích

Při výběru cloudové služby je podle McCroryho pohled na to, jak je možné získat svoje data zpět, zcela klíčový. Firma si musí uvědomit, jak se mohou její data během měsíců či let rozrůst a mít připravený plán, jakým způsobem je v případě nutnosti z cloudu dostat rychle a levně zpět. Tento problém se obvykle neukazuje jako akutní do té chvíle, než skutečně nastane a firma žije v představě, že její data jsou všechna někde bezpečně uložena a že k nim má stále přístup. Přesto pro ni mohou být ale jako celek jen velmi obtížně dostupná. Teorie datové gravitace by se tak měla podle něj stát základem pro cloudovou strategii firem.

Pohled na cloudové služby jako na planety s vysokou gravitací Dave McCrory rozšiřuje i o vizi spojenou s akvizicemi. Velcí hráči nakupují menší, kteří se k nim připojují právě jako asteroidy, jež se dostaly do gravitačního pole planet. Vznikají tak stále větší tělesa, která přitahují další a další data. Jedná se tedy o efekt sněhové koule, který nekončí, ale naopak stále více akceleruje. Jakmile se tento koloběh již jednou roztočil, je obtížné jej zastavit a jediná možnost je naučit firmy chápat nebezpečí spojené s tím, že jejich data v cloudových službách pro ně časem mohou být nedobytná a že se tak mohou stát doslova rukojmím poskytovatelů.

McCrory uznává, že jeho teorie datové gravitace není ještě zcela dokončená, ale přesto je natolik důležitá, že ji nelze ignorovat. Výzkumník tvrdí, že bude rád za každý nápad a podnět, který v této souvislosti dostane, a pokud jeho myšlenky dopadnou na úrodnou půdu alespoň v některých případech, nebude jeho snaha o osvětu tohoto problému zbytečná.

Článek je součástí tématu Ušetřete s cloudovými a hostingovými službami. Partnery tématu jsou:

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


šest + = jedenáct

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz