Webový server: Je lepší hosting nebo provoz in-house?

Peter Murár | 30.07.2012 | Cloud, Podniková infrastruktura | Žádné komentáře

Jakákoliv on-line služba potřebuje pro svůj chod server. Není ale potřeba hned do firmy kupovat nové a drahé železo. Stačí se zorientovat v různých serverových řešeních a vybrat to, které vám za přijatelnou cenu poskytne odpovídající technické zázemí. A to od sdíleného hostingu přes virtuální a dedikované servery až po cloudové řešení.

Konto na freemailu nemá v podnikání místo. I webová stránka s adresou www.mojefirma.neějakýexotickýserver.com bude vypadat řádně podezřele. Pokud chce firma působit důvěryhodně, bez vlastní domény se nepohne. A to je jen začátek. Můžete chtít sdílet dokumenty mezi kolegy, využívat backendové aplikace, mít aplikace pro klienty nebo třeba telefonovat přes internet. Na provoz všech těchto služeb potřebujete servery – hardwarová zařízení, kde budou služby běžet. Možností je několik: využít služeb webhostingové společnosti, datového centra nebo provozovat vlastní server přímo ve firmě. To však bývá zpravidla nejnáročnější.

Standardem je webhosting

V minulosti bylo trendem provoz internetových služeb oddělit. Mnoho firem provozovalo vlastní mailový server, na kterém běžely e-mailové služby, ale webovou stránku měly umístěnou jinde. Časem se od toho upustilo. Je totiž mnohem jednodušší a efektivnější mít všechny služby u jednoho poskytovatele a na jednom místě.

Hlavní důvod spočívá v tom, že malé nebo středně velké firmě se nevyplatí pořídit si vlastní server jen na to, aby na něm provozovala elektronickou poštu. Provoz vlastního serveru je poměrně náročná věc. Aby serverové zařízení spolehlivě fungovalo, mělo by být na místě, kde je stabilní teplota i elektrická síť a také internetové připojení s dostatečným zabezpečením proti výpadkům. Standardem je tzv. sdílení hosting. Za relativně nízký měsíční poplatek firma získá prostor na webu a e-mailové schránky. S jejich údržbou nemá žádné starosti. Pokud nastanou problémy nebo potřebuje poradit, může zavolat nebo napsat na technickou podporu.

Virtuální servery pro větší projekty

Jiná je situace, kdy chce firma více než jen web a e-maily. Tiskárny a grafická studia například často umožňují klientům nahrávat podklady nebo soubory už kompletně připravené do tisku na FTP server. Nejednou na nich bývají desítky gigabajtů dat, což přesahuje možnosti běžného hostingu.

Podobně jsou na tom i studia webového designu či freelanceři. Na server umísťují desítky až stovky webů svých klientů. Kromě dostatečně velkého prostoru potřebují navíc i dostatek výkonu, o který se nebudou dělit s jinými uživateli, jak to je v případě běžného (tzv. sdíleného) hostingu. Do této kategorie patří i internetové obchody. Středně velký e-shop s několika stovkami kusů zboží dokáže sdílený hosting výrazně vytěžit, což se odráží například v jeho rychlosti. Pro takové projekty představují vhodné řešení virtuální servery. Uživatel dostane k dispozici určitou poměrnou část prostoru, paměti a výkonu serverového zařízení a má je jen pro sebe.

Velké plány, velké nároky

I když jsou virtuální servery poměrně výkonné, nemusí vždy stačit. Využíváním webů s vysokou návštěvností, jako jsou nejrůznější portály nebo velké e-shopy, se měsíčně přenese obrovské množství dat. To vyžaduje přiměřeně výkonný hardware. Když firma něco takového plánuje, měla by vážně uvažovat o vlastním serveru. Některé organizace si tuto možnost vybírají i proto, že na server potřebují nasadit svůj backendový systém nebo klientskou aplikaci a chtějí je mít stoprocentně ve svých rukou. Velkým firmám s desítkami až stovkami tisíc klientů to často přímo diktují směrnice.

Serverové zařízení se dá koupit, ale často je výhodnější si ho pronajmout od webhostingové společnosti jako dedikovaný server. Odpadají problémy s výběrem vhodného typu a umístěním v datovém centru. Tyto věci řeší webhostingové firmy.

Výkon podle potřeby

Velmi často se dnes skloňuje slovní spojení cloud computing. Cloudové řešení je takové, při kterém si klient pronajímá jen tolik kapacity a celkového výkonu zařízení, kolik aktuálně potřebuje. U nových e-shopů, zpravodajských webů nebo portálů je někdy těžké předpokládat, kolik výkonu budou potřebovat na svůj chod. Velmi to ovlivňuje návštěvnost a množství zboží. Provozovatelé proto často objednávají relativně slabou konfiguraci, např. 1 GB místa na disku a 512 MB operační paměti. Když se e-shop rozjede a začne vyžadovat stále více výkonu, lze u cloudového řešení snadno doobjednat další místo, paměť a výkon serveru.

Kromě sdíleného hostingu, který se dá využívat hned po objednání bez jakýchkoliv příprav, vyžadují všechna serverová řešení určitou péči. Jako každý nový počítač je potřeba i server nejdříve nainstalovat, jinak je to jen kus železa. Bezproblémové fungování serverů vyžaduje pravidelnou údržbu. Tyto služby se dají objednat u poskytovatele webhostingu, případně je může firma outsourcovat.

Šetřit se musí umět

Před výběrem vhodného serveru je nutné v první řadě zohlednit nároky na výkon a podle toho zvolit možnost s nejlepším poměrem cena / kvalita. Je potřeba na rovinu říci, že kupovat vlastní server na firemní web je naprosté mrhání penězi. Většinu firem by to měsíčně stálo více než roční provoz sdíleného webhostingu. Na druhé straně je třeba šetřit efektivně. Provozování e-shopu nebo velkého webu na sdíleném hostingu jen proto, aby firma ušetřila, se může odrazit v pomalém načítání webové stránky a problémech s jejím fungováním.

Autor pracuje jako Social media manager ve společnosti WebSupport.

Zdroj: Infoware.sk

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


+ devět = deset

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz