Business intelligence v zajetí zastaralých dashboardů

Albert Ryba | 24.08.2012 | Analýzy, Software | Žádné komentáře

I když nástroje business intelligence zaznamenaly za poslední dvě dekády výrazný nástup a rozšíření na trhu, jejich dashboardy (v češtině řídící panely, i když ve skutečnosti jde spíše o panely reprezentující výsledky) se během té doby podle některých analytiků nestaly o moc inteligentnějšími.

Ač nyní na trhu působí více dodavatelů BI řešení než kdy v minulosti (kteří se často chlubí tím, že právě jejich produkt je ten nejlepší), jen málokterý dokáže přijít s nějakou skutečně výraznou inovací.

Bez dashboardů si dnes nástroje BI nedokážeme ani představit. Jsou sice obvykle pěkně graficky zpracované, k dispozici v různých podobách a konfiguracích, ale samotné funkce jsou stále podobné. Je zde nějaký prostor pro další zlepšení?

Dashboardy nástrojů business intelligence nedrží krok s dobou

Například analytik agentury Ventana Research Mark Smith se proto pustil do kritiky dashboardů a ukazuje tři hlavní oblasti, ve kterých nedošlo za uplynulých 20 let k žádnému zlepšení nebo jen k minimálnímu posunu.

1. Dashboardy se nestaly o mnoho inteligentnějšími než před 20 lety
První formy dashboardů se objevily v 80. letech spolu s nástupem grafických prvků v uživatelských rozhraních. Podle Smitha se od té doby sice změnila grafika, zvýšily se možnosti interakce s výslednými grafy a vzrostly i možnosti toho, jak nastavit různé pohledy na data. K nějakému dílčímu pokroku zde tedy určitě došlo, ale základní prezentace v podobě řady grafů na jedné obrazovce se v podstatě nezlepšila a co hůře, nezvýšila se nijak podstatně ani samotná užitečnost těchto grafů. Jejich výstupy jsou prakticky stejné jako na začátku.

2. Dashboardy BI nástrojů nedokáží prioritizovat informace
Mark Smith tvrdí, že jen samotná prezentace čísel v podobě grafů nemusí být vždy dostatečnou odpovědí na konkrétní dotaz uživatele. Někdy to může stačit, ale někdy ne. Podle Shithe by měly nástroje business intelligence dokázat prioritizovat informace, poznat co je důležité a co nikoliv a učinit z nich něco jako zprávy s výraznými titulky, jak to známe z klasických tištěných novin a nebo i z jejich elektronických verzí. Tyto titulky by pak svojí velikostí upozornily uživatele na důležitost konkrétní zprávy a na to, s jakou rychlostí je potřeba se jí věnovat, rozhodovat se a jednat.

BI Dashboardy by si proto měly vzít poučení právě z klasických novin, které dokázaly přežít po staletí právě proto, že umožnily lidem uvědomit si, co je důležité a co je jen okrajové. A to na první pohled.  Naopak pokud se podíváte na typický řídící panel ve vašem nástroji business intelligence, pravděpodobně v něm podle Smitha nebudete schopni rozpoznat podobnou strukturu, která by vám provedené analýzy umožnila snadno interpretovat.

3. Dashboardy nepomáhají uživatelům v provádění akcí na základě informací, které přináší
Většina údajů a funkcí v BI dashboardu je dnes zaměřena na to, aby dokázaly reprezentovat příčinu nastalé situace a vhled do dat. To je ale poměrně vzdálené klasickému scénáři akcí, které se běžně odehrávají v organizaci, kdy v rámci spolupráce prostřednictvím dialogu dochází k řešení problémů a k hledání příležitostí ke zlepšení. Dashboard je stále pouze v pozici asistenta, schopného provést rutinní úkony a nikoliv kolegy, který by skutečně aktivně napomáhal v jednotlivých fázích řešení problému.

Quo vadis, business intelligence?

I přes tyto nedostatky dochází ale v oblasti business inteligence určitě i k vývoji povzbudivým směrem. Počínaje webovými službami a servisně orientovanou architekturou přes Web 2.0 až k současnému trendu – cloudu. Nástroje BI reagují na tyto nové trendy a přizpůsobují se jim, nabízejí nové možnosti jak z hlediska přístupu, tak i provozu a nastavení. Zvyšuje se i schopnost netechnicky laděných jedinců vytvářet si svoje vlastní rozhraní a zobrazovat si v nich jen ty údaje, která potřebují pro svoje rozhodování.

Důležitým faktorem je také mobilita, díky níž nástroje business intelligence pronikají i do mobilních zařízení a umožňují svým uživatelům náhled na data prakticky kdekoliv a kdykoliv. Jediné, co moderní samoobslužná BI potřebuje, je to, aby i její dashboardy vstoupily do 21. století a nezůstávaly tam, kde byly při svém zrodu.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


+ šest = dvanáct

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz