Cloud computing: Vyplatí se vaší firmě cloudové služby?

Martin Noska | 30.08.2012 | Analýzy, Cloud | 1 komentář

Spolu s představením novinek na letošním VMworldu, který probíhá tento týden v San Francisku, a následně pak s cloud-centrickým operačním systémem Windows Server 2012 od Microsoftu, jen bude uvolněn již v dohledné době, se pravděpodobně výrazně zvýší potenciál firem v oblasti tvorby a nasazování cloudů.

Také velcí poskytovatelé cloudových služeb jako například Amazon pokračují ve snižování cen doslova rychlostí blesku a téměř každý měsíc uvádějí nové služby nabízející výpočetní výkon a úložný prostor v cloudu. Dozrál již proto definitivně čas na radikální přesun do cloudu?

Vyplatí se vaší firmě služby v cloudu?

Na tuto otázku hledali odpověď i analytici Forrester Research, podle nichž firmy v cloudu hledají převážně rychlost nižší cenu. Nicméně to, zda lepší výkon a úspory společnosti v cloudových službách opravdu najdou, nemusí být vždy zcela samozřejmé.

Pokud má totiž firma vyspělou virtualizovanou IT infrastrukturu, sdílí zdroje mezi obchodními jednotkami, má automatizovaný konfigurační management či používá virtuální stroje pro lepší obnovu po havárii, pak je klidně možné, že může po všech stránkách konkurovat i nejmodernějším cloudovým řešením.

Spočítejte si náklady na cloud

Aby organizace zjistila, zda pro ni přechod do cloudu dává smysl, musí začít od toho, že si nejprve spočítá, kolik jí stojí provoz její současné infrastruktury. Následně pak musí pochopit, jak fungují platby typu pay-per-use (tedy zaplať za to, co skutečně použiješ) v cloudových službách a také zvážit, zda existující podnikové aplikace tento model dokáží využít či nikoliv.

Až poté si pak lze udělat relevantní srovnání mezi tím, kolik firma platí za IT služby v současnosti a kolik může očekávat, že zaplatí za kombinaci cloudové výpočetní kapacity a úložného prostoru. Častá praxe je dnes ovšem taková, že organizace se nechá přesvědčit jednostrannými argumenty bez hlubší analýzy a výsledky jejího rozhodnutí pro ni mohou být velkým zklamáním.

Forrester rozčleňuje proces přechodu ke cloudu do čtyř hlavních fází – objevit, naplánovat, provést a optimalizovat. První fázi přitom nelze pro úspěšnou migraci do cloudu nikdy přeskočit.

Naprostým základem je totiž vždy důkladně porozumět skutečným nákladům na cloudové služby, pochopit smysl cen v cloudu a také dokázat porovnat nabídky poskytovatelů, které ač mnohdy na první pohled mohou vypadat podobně, v praxi se mohou výrazně lišit zejména v tom, jaký servis firmě provider poskytne. Zda bude dělat zálohy dvakrát denně či jen jednou týdně a nebo zda na výpadek bude reagovat do deseti minut či v řádu hodin.

Analytici agentury Forrester Research proto povzbuzují ředitele IT oddělení a manažery zodpovědné za cloudové služby, aby se při svém objevování „tajů“ cloudu neomezili jen na přečtení dostupných reportů, ale aby také použili dostupné nástroje a tabulky pro modelování cen. Díky nim se naučí, pro jaké typy zátěže jsou cloudové služby typu pay-per-use ideálním řešením a také si uvědomí, jak cenově efektivní jsou jejich dosavadní IT operace. Jakmile budou mít jasno v tom, na čem mohou ušetřit a co se jim vyplatí přesunout do cloudu, jsou už pak všechny další fáze jen pokračováním v cestě dobře nastaveným směrem.

1 komentář u článku “Cloud computing: Vyplatí se vaší firmě cloudové služby?”

  1. Anna Almáši napsal:

    Pokud jde o náklady na provoz infrastruktury firmy, je potřeba vzít v úvahu zejména:
    • Kapitálové náklady v souvislosti s pořízením serverů a storage pro chod aplikací, databází a testovacího prostředí
    • Provozní náklady na údržbu, prostory, elektřinu a chlazení
    • Kapitálové náklady na pořízení operačního systému, databáze, zabezpečení a záložního softwaru
    • Provozní náklady na podporu softwaru, aktualizace a opravy této infrastruktury
    • Administrativní náklady vynaložené na mzdu IT administrátorů systémů a databází

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


devět + = šestnáct

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz