Jak usnadnit ředitelům zotavení po ztrátě počítače?

Ľuboslav Lacko | 21.08.2012 | Bezpečnost, Hardware, Software | Žádné komentáře

Vlastní nastavení a konfigurace počítačů zaměstnanců je tématem, o které se toho už hodně napsalo. Úzce souvisí s bezpečnostní politikou, centrální správou systémů a se správou aplikací. V mnoha hlavně menších firmách si zaměstnanci konfigurují počítače sami, velké firmy ve většině případů vsadily na osvědčenou uniformitu.

Ale co počítače vrcholového managementu? Mají se ve všem podřídit firemním politikám nebo vzhledem k specifickým požadavkům a nejvyšší míře autonomie může být ředitel výjimkou potvrzující pravidlo?

Obzvlášť u nejrůznějších manažerů a ředitelů je potřeba, aby byli třeba v případě ztráty nebo poškození svého pracovního počítače schopni co nejrychleji začít opět pracovat způsobem, který je nijak neomezí v jejich činnostech. Nejde v tomto případě jen o samotné nastavení nového počítače, ale i o zajištění citlivých údajů či o  postup „zotavení“ po případné ztrátě nebo krádeži. A když jsme u citlivých údajích, mohou vůbec být na přenosném počítači, a pokud ano, jak je chránit?

Optimální řešení naznačených otázek může být tvrdý oříšek i pro IT firmy, nemluvě o firmách s předmětem podnikání mimo IT. Podobný problém budou řešit i špičkoví právníci, lékaři a jiná podobná povolání. Proto přinášíme několik příkladů.

Inspirujte se lídry v IT

Ve velkých (globálních) firmách mají manažeři typicky možnost výběru z několika modelů manažerských notebooků se standardní konfigurací. Zpravidla jeden výkonnější s větší úhlopříčkou a druhý menší a lehčí. Na každý zaměstnanecký notebook se překopíruje standardní image OS, používaný v konkrétní firmě a počítač je zašifrovaný. Výjimku z firemní politiky obyčejně nemá ani CEO.

V některých firmách navíc nainstalují updatovací program, který na pozadí neustále dělá aktualizace všech oficiálních aplikací. Nabízené manažerské notebooky mají v drtivé většině případů mnohem větší výkon, než je potřeba na běh používaných aplikací, proto nejsou nutné uživatelské úpravy konfigurace. Výjimkou bývá rozšíření kapacity paměti nebo disku v případě potřeby. Postupně si manažer svůj počítač přizpůsobí tak, aby vyhovoval jeho požadavkům a potřebám.

V případě ztráty nebo krádeže notebooku má manažer stále přístup ke své agendě přes smartphone. Pokud se například na zahraniční cestě bez počítače neobejde, na novém notebooku aktivuje obnovu svých souborů, které má na serveru v cloudu nebo na externím zařízení. Následně se přihlásí na mailový server a natáhne zpět všechny maily. Tímto krokem dochází k úplnému zotavení po naznačené události a CEO může bez problémů pokračovat v práci při zachování původního nastavení.

Test zdatnosti „pokusného ředitele“

Abychom v praxi ověřili schopnost manažera nakonfigurovat si nový notebook, nasimulovali jsme scénář krádeže na zahraniční služební cestě ve Španělsku, což je podle našich zkušeností dost pravděpodobná situace. Po krádeži nezbývá v časové tísni nic jiného než si koupit nový PC a co nejrychleji ho nakonfigurovat.

CEO středně velké slovenské firmy (věk 54 let) dostal k dispozici nový notebook Samsung 700Z s předinstalovaným anglickým operačním systémem Windows 7. Vybrali jsme tento model úmyslně – ani ne proto, že svým výkonem a tenkým designem je přímo předurčen pro manažery, ale s trochou škodolibosti jsme chtěli vědět, jak se náš „tester“ vyrovná s tím, že podobně jako u platformy Mac pod touchpadem nejsou obvyklá tlačítka.

Sledovali jsme, jak si naše „oběť“ s nasimulovanou situací poradí. Samozřejmě, že CEO měl možnost využít žolík „zavolej odborníkovi ze své firmy“. Nebudeme vás už dále napínat, test dopadl žalostně. Manažer skončil na první metě, kterou byla instalace Office. Aby byla simulace co nejvěrnější, poskytli jsme mu i instalační médium španělského Office, které by mohl koupit v místním obchodě. Slovenskou či anglickou instalaci Office se manažerovi v zahraničí nepodařilo získat a práci bez aplikací tohoto kancelářského balíku si neuměl představit. Španělskou verzi nedokázal používat, o nakonfigurování Outlooku pro přístup k firemnímu mailu ani nemluvě, a tak asi po hodině pokusů a telefonování hodil ručník do ringu.

Praktický příklad v cloudové éře

Druhý test jsme na stejném přístroji udělali sami. Tentokrát jsme využili „cloudové“ Office 365 (podobně fungují Office Web Apps, Dokumenty Google či Google Apps for Business). K elektronické poště a dokumentům v cloudu jsme měli přístup po třech minutách, stačilo otevřít prohlížeč a zadat přihlašovací údaje.

Manažer zmiňovaný v předchozí stati se na to díval jako Alenka v říši divů a přiznal, že o kancelářských balících v cloudu sice už slyšel, ale netušil, jaké signifikantní výhody poskytují a jak jednoduše se s nimi pracuje. Náš test a neskrývaný údiv manažera pokračovaly po připojení se k virtuálnímu počítači v cloudu. Pro jednoduchost jsme použili službu Amazon EC2, a abychom demonstrovali, že jde o univerzální použitelnou záležitost, dostupnou na různých platformách, následně jsme se připojili k virtuálnímu počítači (přesněji serveru) ve službě Windows Azure.

Nevíme sice, nakolik byl náš test schopnosti zprovoznění nového počítače ředitelem reprezentativní, ale dá se předpokládat se, že to nebyla výjimka a mnozí manažeři firem podnikajících mimo IT si neuvědomují možnosti, které poskytují nové trendy IT, hlavně cloud a virtualizace. Je to zároveň námět k zamyšlení pro CIO, jak by v naší simulaci uspěl jeho šéf.

Zdroj: Infoware.sk

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


pět − = tři

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz