Seznam.cz poodhalil budoucnost svého vyhledávání

Markéta Pastuchová | 17.08.2012 | Internet a služby | Žádné komentáře

Po celém světě lokální vyhledávače prohrávají svůj souboj s Googlem. Výjimkou, kde Google nemá na trhu s vyhledáváním majoritní podíl, je v současnosti jen Rusko, Čína, Korea a Česká republika, kde si právě Seznam.cz drží dlouhodobě silnou pozici. Ta je dána jak historicky, tak i portfoliem nabízených služeb a celkovou strategií, kterou zvolil.

Nyní Seznam.cz oficiálně poodhalil určité trendy, kterými se chce při vyhledávání vydat a jeho zástupci nám poskytli náhled do zaváděných nebo připravovaných novinek.

Souboj na poli vyhledávání

Právě pro zvýšení konkurenceschopnosti Seznam.cz v posledních letech výrazně posiluje jak tým zodpovědný za vyhledávání, tak i používané technologie. V současnosti má robot Seznamu staženu více než miliardu dokumentů, vyhledávání probíhá na 500 strojích a za jednu sekundu typicky odpoví na 350 dotazů. Tým zodpovědný za vyhledávání pak čítá více než 70 lidí. Právě práce s jazykem je pro vyhledávání klíčová a čeština není z tohoto hlediska zrovna jednoduchá. To proto vyžaduje náročný výzkum a zvládnutí specifik daného jazyka (například synonym). Z toho je vidět, že se Seznam ze svojí původní podoby „katalogu stránek“ výrazně posunul, i když samozřejmě s řadou zpoždění a specifických potíží daných jeho lokální pozicí.

I díky této existující konkurenci ze strany Seznamu ale funguje Google pro české vyhledávání mnohem lépe než třeba pro slovenské nebo turecké prostředí, kde nemá tak silného protihráče a není nucen s jazykem pracovat tak, aby dával co nejlepší výsledky. Čeština tak paradoxně patří v Googlu mezi jedny z nejlépe zvládnutých jazyků. Podobně i Seznam.cz je tlačen ze strany Googlu ke zkvalitňování výsledků a vítězem tohoto souboje je uživatel, který pak dostává kvalitnější služby.

Seznam vs. Google – dvě různé cesty

Zástupci Seznamu pak otevřeně prohlašují, že i přes intenzivní vývoj vyhledávání se chtějí vydat poměrně odlišnou cestou než Google. Tedy ne kopírovat trendy, které Google nastavil, ale udržet odlišnost těchto vyhledávačů. To v praxi znamená i odlišnost výsledků vyhledávání, které se často projevují už dnes.

Třeba v případě dotazu s více klíčovými slovy vrací Seznam.cz jako výsledek jen stránky, které obsahují všechna tato klíčová slova (je tedy použit logický operátor AND), díky čemuž je zobrazeno méně výsledků, které by měly být relevantnější, zatímco Google pro zvýšení záběru pracuje typicky s operátorem OR.

Již delší dobu Seznam.cz také experimentuje s funkcí, kdy se na otázku snaží nabídnout přímo odpověď. To funguje poměrně dobře třeba v oblasti kultury, kde na dotaz „kam jít dnes večer v Praze“ dostane uživatel díky existující databázi akcí jako odpověď přímo konkrétní události (například koncerty). V reakci na nedávno proběhlou olympiádu zavedl Seznam.cz také rychlejší zpracování stránek na zpravodajských webech s častou aktualizací, takže kupříkladu výsledky na dotazy ohledně sportovních utkání je možné nalézt v rámci organického vyhledávání se zpožděním několika minut. Google pro podobné účely používá již delší dobu projekt Zprávy Google (Google News), kde vždy novější zpráva na stejné téma vytlačí tu starší.

Chystané změny ve vyhledávání Seznamu

Jako hlavní cíl do budoucna má podle svých zástupců Seznam.cz zlepšení relevance fulltextového vyhledávání, aby uživatel dostával kvalitní a přirozené výsledky. Ty mají být také stále více rozšiřovány o zahraniční stránky a velké pozornosti se má dostat slovenštině. Důvodem ovšem nemá být možná expanze Seznamu za hranice Česka, ale spíše přidaná hodnota pro české uživatele, pro něž mohou být slovenské stránky často relevantní. Také třeba dotazy na odkazy pro stažení je logické směrovat přímo na původní zdroje v angličtině.

Na rozdíl od Googlu Seznam tvrdí, že rozhodně nechce svoje vyhledávání přizpůsobovat jednotlivým uživatelům (tj. personalizovat jej) a ani nijak využívat personalizovaná uživatelská data. Alespoň to tak má být v případě desktopového vyhledávání, naopak mobilní vyhledávání by z principu mělo zohledňovat aktuální kontext uživatele.

Seznam.cz chce proto i do budoucna nabídnout všem stejné výsledky, aby byly transparentní a dobře čitelné. Experimenty s kustomizací prováděné dříve třeba na serveru Mapy.cz se podle zástupců Seznamu setkaly spíše s negativními reakcemi a podle nich je jednoduchost používání spojená s predikovatelností a s vypočítatelností výsledků. Nemělo by se tedy stát, že pokud uživatel přejde k jinému počítači, zobrazí se mu na prvních pozicích zcela jiné výsledky než při práci na předchozím PC. Toto má dlouhodobě zůstávat výrazným rozdílem oproti Googlu, jenž s personalizací v poslední době naopak velmi intenzivně experimentuje.

Možné dopady změny algoritmu na SEO

Seznam také nastínil, že postupně nasazované změny ve vyhledávacím algoritmu budou mít vliv i na pozice některých webů, které zneužívají určité SEO praktiky, i když přesné detaily jeho zástupci neprozradili. Seznam.cz byl mezi optimalizátory pro vyhledávače známý tím, že zde dlouhé roky fungovaly určité praktiky, které mohly webům zaručit vysoké pozice, ač jejich skutečná síla a přirozené prolinkování s jinými weby byly poměrně nízké. Typicky stačilo nový web zaregistrovat do stovek katalogů a jeho pozice ve vyhledávání Seznamu výrazně vzrostla.

Google již tyto praktiky začal ignorovat před delší dobou a intenzivně zavádí penalizace webů, které nedodržují jeho návody pro zajištění kvality (viz například spamové weby či s obsahem porušujícím autorská práva). Zdá se tedy, že nyní se tímto směrem hodlá vydat i Seznam.cz, podle jehož zástupců řada praktik, které fungovaly dlouhou dobu, pravděpodobně brzy fungovat přestane. Letošek má totiž být pro Seznam.cz rokem největších změn za poslední roky a to právě i v jeho vyhledávacím algoritmu.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


šest + pět =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz