Metriky a KPI základem efektivního IT, ale ne cílem

Jan Křečík | 03.09.2012 | Podniková infrastruktura | Žádné komentáře

Řada organizací spoléhá v oblasti IT na metriky a klíčové ukazatele výkonnosti (KPI), aby pomocí nich vyhodnotily jeho fungování a motivovaly zaměstnance k dosažení konkrétních cílů. I když používání metrik má bezesporu řadu výhod, mohou vést také ke krátkozrakému chování v oblasti inovací či k dosažení skutečné obchodní hodnoty.

Metriky se obvykle používají v oblastech, jako jsou měření výkonu infrastruktury a operací, měření parametrů aplikací, lidské zdroje, ve finančním managementu a podobně. Tyto metriky jsou souborem tradičních standardů, které mají zajistit, že se výkon pohybuje v žádaném rozmezí a že procesy fungují jak mají. Výkyvy jsou pak indikátorem různých problémů, které je potřeba řešit. Obvykle se v IT pracuje s takovými metrikami, jako třeba počet incidentů v rámci infrastruktury, maximální doba výpadku, doba odpovědi aplikace, počet chyb, úspory dané zlepšením atd.

Bez metrik a KPI to nejde

Z pohledu IT dávají zmíněné metriky samozřejmě smysl a jejich nasazení je logické. Slouží ke hlídání a sjednocení výkonu a podporují konzistentnost. Ne nadarmo se říká, že co nejde měřit, nejde ani řídit. Metriky také často hrají politickou roli. A to tím, že pomáhají IT oddělení prokázat svoji hodnotu ve firmě a dokázat, že dělá důležitou práci. Kromě toho se jedná o čísla, která umožňují netechnicky orientovanému managementu hodnotit jak ve firmě funguje IT.

Ale nic není dokonalé a i přes pohodlí a užitek, které tradiční metriky přinášejí, jsou spojeny i s určitými problémy. Mezi největší nedostatky tradičních metrik patří to, že berou IT služby jen z jejich technické stránky a nedokáží zohlednit jejich strategický přínos pro organizaci. Přesto, že údaj jako třeba doba běhu serveru bez výpadku, je důležitý, nevede automaticky k tomu, aby povzbuzoval IT oddělení, aby podporovalo samotný byznys firmy a také k tomu, aby přicházelo se zásadními inovacemi. V důsledku tak může dojít k úplnému znehodnocení vlivu IT na podnikání a na omezení se jen na jeho technickou stránku.

Nezůstaňte v zajetí metrik

Jak to tedy udělat, aby firma nemusela svoje metriky opustit a současně aby bylo IT oddělení motivováno k tomu být strategickým partnerem pro inovace? Postupujte podle následujících třech kroků:

1. Metriky ano, ale ne jako jediný faktor. Provozní dokonalost by měla být samozřejmostí, ale ne definitivním cílem. Mělo by jít jen o první krok k celkovému zlepšení vnímání IT jako strategického partnera pro byznys. Je samozřejmé, že vás IT tým musí ovládat vše potřebné, dokázat dokončit projekty včas, nepřekročit plánovaný rozpočet a uspokojit uživatele. Ale to je jen základ, nikoliv vrchol toho, jak IT může přispět k lepšímu byznysu firmy.

2. Naslouchejte byznysu a učte se od něj. IT oddělení, kterému se daří dosahovat bezproblémového provozu informační infrastruktury, si obvykle získává respekt ze strany byznysu. Dalším krokem ale musí být snaha zapojit se do samotného byznysu, vědět jaké jsou jeho cíle a strategie, stát se přítelem a partnerem obchodních oddělení a rozumět jejich bolestem a vítězstvím. Pokud si IT oddělení hraje stále jen na vlastním písečku a dodržuje stanovené metriky, ale nic víc, je pro firmu jako celek prohrou.

3. Nabízejte byznysu nová řešení. Nejvyšším stupněm je pak přímé zapojení IT do zlepšení byznysu. Pokud IT oddělení prokáže, že umí dobře fungovat a vytvořilo partnerský vztah s lidmi z obchodních oddělení, pak by mělo začít i aktivně navrhovat co zlepšit a co změnit. Má pomoci byznysu snáze dosáhnout stanovených cílů a odstranění problémů. Nesmí čekat, až za ním někdo přijde, ale samo vyhledávat, co by bylo možné zlepšit.

Co z toho tedy vyplývá? Metriky nejsou určitě špatné a využívejte je jako základu pro dosažení provozní dokonalosti, ale nikdy nezapomínejte na to, že skutečným cílem vaší firmy je zlepšení jejího byznysu. Nenechte se ukolébat tím, že podle metrik funguje IT jak má a hledejte především inovace, které mohou posunout celou firmu o stupeň výše.

Autor je školitelem v oblasti manažerských dovedností a zlepšování byznysu.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


+ jedna = devět

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz