Vlastní vývoj softwaru nebo koupě hotového balíčku?

Martin Noska | 10.09.2012 | Software | Žádné komentáře

Společnosti, zejména ty rychle rostoucí, se dnes obvykle rozhodují pro již hotové softwarové balíčky, místo toho, aby si vytvářely vlastní software.

Důvodem je obvykle fakt, že předpřipravené balíčky se za poslední dobu již staly natolik kustomizovatelné, že poměrně dobře vyhovují potřebám většiny organizací. Je také k dispozici široký výběr a většina situací je již pokryta hotovými a propracovanými řešeními, takže není příliš logické vyvíjet to samé od nuly. Samozřejmě ale existují výjimky, kdy naopak interní vývoj vlastního softwaru dává smysl.

Cena je důležitým faktorem

Daphne Chungová z agentury IDC k situaci říká, že rozhodnutí firem koupit již hotový software nebo vyvíjet si vlastní obvykle záleží na více faktorech, ale potvrzuje, že vidí výrazný posun k již hotovým softwarovým balíčkům s možností přizpůsobení.

Jedním z důležitých faktorů pro rozhodování firem je samozřejmě cena a nákup již hotového produktu je obvykle výrazně levnější než jeho vývoj, testování a udržování, vysvětluje Chungová. Nicméně cena bývá – zejména při výběru z více produktů – ještě podřízena tomu, zda software opravdu perfektně vyhovuje potřebě firmy, a pokud nikoliv, ani nižší cena už v takovém případě nepomůže.

Například Google, který se vyznačuje tím, že si rád vytváří vše po svém, si podle softwarového inženýra Justina McWilliamse vytváří většinu interně používaného softwaru sám a nasazení proprietárních aplikací považuje vždy až za poslední možnost. V případě Googlu to ale dává smysl, protože podle McWilliamse je jeho infrastruktura tak úzce propojena, že jednotlivé aplikace musí naprosto hladce spolupracovat. A toho by s univerzálními softwarovými balíčky šlo jen obtížně. Také vlastní vývoj je pro Google prý levnější, že udržování kontraktu s externími dodavateli.

Kdy se vyplatí vlastní vývoj softwaru

James Loo, který působí na pozici CIO ve firmě NCS zabývající se systémovou integrací, je přesvědčený, že kromě ceny jsou pro organizace při jejich rozhodování důležité i další skutečnosti. Jednou z nich je dostupnost interních zdrojů a schopnost poradit si s takovým úkolem, jako je právě vývoj vlastního softwaru (tato schopnost je například u zmíněného Googlu zjevně vysoká). Firmy také často zvažují, jestli software vyvinutý pro interní potřebu mohou dále nabídnout na trhu a prodávat jej i dalším společnostem. Toto je například model, který zvolila společnost Kerio Technologies u řešení pro týmovou spolupráci Workspace.

Daphne Chungová souhlasí, že firmy potřebují pro vývoj vlastního softwaru opravdu zkušené programátory a většina organizací, zvlášť pokud pro ně není ICT jejich hlavním byznysem, si naopak udržuje v IT oddělení jen nejnutnější personál. Pak víceméně ani nemají na výběr.

Nicméně běžně dostupné softwarové balíčky sice mohou splnit svůj účel, ale nelze od nich očekávat, že firmě přinesou nějakou nečekanou konkurenční výhodu na trhu. To je další důležitý moment, protože pokud se společnost potřebuje odlišit a využívat funkce, které nejsou v běžných aplikacích dostupné, opět jí nezbude než si vytvořit vlastní, dodává Chungová z IDC.

Open source řešení pro dobrý pocit

Zejména z hlediska možnosti vlastních úprav roste v podnicích zájem o open source řešení, která si případně mohou libovolně uzpůsobit. K tomuto kroku se často odhodlávají zejména organizace, které v minulosti udělaly špatnou zkušenost s proprietárním řešením a byly s ním nespokojeny.

Nicméně tato nespokojenost často pramení ze špatné implementace nebo z analýzy situace, pro kterou byl software zvolen a nemusí vůbec znamenat, že by zvolené řešení bylo samo o sobě špatné. Nicméně open source v tomto případě působí efektem placeba a firma má pocit, že si jej může v každé situaci přizpůsobit a že se nedostane do slepé uličky či do stavu závislosti na dodavateli.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


− šest = jedna

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz