Apple stále žije spíše z idejí Steve Jobse než z inovací

Albert Ryba | 09.10.2012 | Analýzy | 2 komentáře

Minulý týden uplynul rok od smrti spoluzakladatele a CEO společnosti Apple Steva Jobse. Ačkoliv trh se bál, že Apple nebude schopný bez této postavy pokračovat nastoleným směrem a čeká jej úpadek, zdá se, že opak je pravdou. Dnes je sice Apple v řadě rysů jiný (zejména z hlediska vystupování na kapitálových trzích), ale podle analytiků je i výrazně silnější než byl před rokem.

Důkazem toho je i cena akcií, která se aktuálně pohybuje okolo 640 dolarů, což je o více než dvě třetiny více, než před rokem. Také obrat za druhé čtvrtletí letošního roku byl 35 miliard dolarů, což je o 23 % více než loni a Apple se již zabydlel mezi společnostmi s ročním obratem přes 100 miliard. Také počty prodaných iPadů jsou rekordní.

Právě s tablety přišel Steve Jobs jako s poslední novou produktovou řadou za svého vedení Applu a i když jsou současné objemy prodejů pravděpodobně důsledkem jím nastoleného směru a nikoliv rozhodnutí nového vedení, je vidět, že Apple se nastavené pozice drží jak může a těží z ní maximum. To však nebude možné věčně.

Bude dál Apple udávat směr?

Dany Gaspar, ředitel pro digitální strategii v komunikační firmě Levick, je přesvědčený, že Apple je nyní jiný a čelí i jiným výzvám než dříve. S tím, jak se stal světově nejhodnotnější společností, jsou spojeny i výzvy a požadavky na organizovaný růst, které musí Apple zvládnout. Naopak Carolina Milanesiová, viceprezidentka Gartneru, si není jistá, zda ke změně došlo až tak v Applu samotném a zda změnou spíše neprošel svět kolem. Navíc Apple podle ní dělá chyby, jako je třeba náhrada Google Maps vlastními mapami v iOS 6. Jednu nebo dvě chybky dokáží příznivci této značky jistě přehlédnout (ostatně jde o maličkost ve srovnání s vadnými anténami u iPhonu 4), ale dlouhodobé chybování může přinést Applu na vysoce konkurenčním mobilním trhu ztrátu jeho pozic.

Analytici také upozorňují na fakt, že v praxi se zatím nepřítomnost Jobse nemohla projevit naplno, protože Apple má poměrně dlouhé vývojové cykly a všechny existující produkty mají pravděpodobně kořeny stále ještě u Jobse a těží z jeho idejí. Až s dalšími generacemi přístrojů pak bude možné vidět, jakým směrem se Apple skutečně vydal. Stejně tak se Apple stále drží strategie vysokých cen, kdy se snaží působit se svými produkty dojmem luxusního zboží. Nicméně nadšenci si za ně rádi připlatí, což jetaké  stále Jobsův trik, který se mu osvědčil v minulosti.

Dokonce i velmi kritizované mapy v iOS 6 mají svoje počátky v době Steva Jobse, protože už za jeho vedení intenzivně sháněl Apple odborníky na tuto oblast. Sice výsledné provedení je možná jiné, než by bylo pod jeho dohledem, protože je známo, že Jobs chtěl osobně schválit každou uváděnou novinku, ale samotný nápad má jasně stále ještě jeho podpis.

Realizace nápadů od Jobse bez vlastních inovací?

Analytici jsou navíc přesvědčeni, že Apple má od Jobse nápady na roky, odhadem možná i na celé desetiletí a z tohoto odkazu bude moci dlouhodobě těžit. Díky tomu pravděpodobně nelze očekávat žádnou výraznou změnu směru či vybočení z dosavadního kurzu. Nicméně trh se rychle mění a Apple bude přinucen reagovat a ne jen implementovat již připravené nápady. Právě to pak podle analytiků ukáže, jak dokáže být nový CEO firmy Tim Cook kreativní a zda není jen dobrým realizátorem již připraveného.

Dany Gaspar proto dodává, že jeden rok je zatím příliš krátké doba, za kterou by bylo možné zhodnotit fungování Applu bez Steva Jobse a určitě nelze pochybovat o tom, že Cook zatím pracuje ve stínu svého předchůdce a sám s ničím neobyčejným rozhodně nepřišel. Přesto silná pozice na trhu, kterou Jobs vybudoval, je něčím, co má nepopiratelnou hodnotu. Ta pak Applu dává mnohem větší šance prorazit s novými produkty než v době, kdy byl na okraji IT světa.

Někteří pozorovatelé ale již začínají hovořit o tom, že Apple potřebuje více inovací a i když je v současnosti konkurenceschopnější než kdy dříve, je otázkou, zda dokáže ještě někdy znovu nastolit zcela nový směr, jako v případě smartphonů a tabletů, a nebo zda se jen bude držet v již vytyčeném koridoru. Právě v tom se totiž ukáže, zda je Apple schopný se bez Steva Jobse obejít či nikoliv.

2 komentáře u článku “Apple stále žije spíše z idejí Steve Jobse než z inovací”

  1. anywherehome napsal:

    proč z toho Jobse děláte takovýho „génia“? vždyť si jeho produkty kupovali jen uměle zfanatizovaní lidé, díky čemuž celý svět mylně uvěřil, že jde o něco výjimečného, přestože to umí sotva půlku, co umí konkurence

    jediný, v čem Jobs uspěl, je přesvědčení méně nezávislých lidí, že Apple prodává skvělé produkty, přestože jsou velmi velmi špatně v zabezpeční, univerzalitě atd. atd.

    jediné umění, které předvedl je, že přesvědčil lidi, že nic takového předtím neexistovalo…..prostě je to celé omyl méně informovaných lidí

    až lidi zjistí, že je iPhone či iPad naprost podřadný produkt oproti konkurenci, akcie znovu spadnou na půlku

  2. Fotosběrna napsal:

    Jobs asi nebyl génius, ale to jeho umění, aby si lidi koupili předraženou shitku a byli z ní ještě nadšení, se musí rozhodně ocenit :-)

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


tři + = devět

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz