Sociální sítě pro podporu byznysu a podnikání

Infoware | 04.10.2012 | Internet a služby | 1 komentář

Na první pohled by se mohlo zdát, že sociální sítě jsou fenoménem směřovaným primárně do osobního života.

Nicméně podle výsledků několika nezávislých průzkumů (Gartner, Renegade …) více než 85 procent manažerů a podnikatelů v současnosti využívá sociální média při realizaci obchodních rozhodnutí. To z nich dělá důležitý nástroj i pro byznys.

Bez sociálních sítí se byznys neobejde

Sociální sítě se rychle staly důležitým nástrojem podnikání, který organizace motivuje transformovat část svých podnikových operací počínaje PR, marketingem, službami zákazníkům a prodejem přes vývoj produktů až po lidské zdroje tak, aby ty mohly těžit z potenciálu součinnosti sociálních sítí.

O potenciálu růstu sociálních sítí v byznysu svědčí i skutečnost, že zatímco ve věkové skupině 45 – 54 let využívá sociální sítě „jen“ 45 % populace, ze skupiny14 – 24 let je na sociálních sítích více než 90 %. A právě tito lidé se ve velmi krátkém čase stanou ekonomicky aktivními…

Přehled obecných sociálních sítí pro byznys

LinkedIn je podle všeobecného povědomí „jednička“ v byznysových sociálních sítích. Funguje na podobném principu jako Facebook, ale primárně je tato síť zaměřena na profesionální komunitu. LinkedIn zastřešuje lidi z různých pracovních odvětví, nejen z IT sektoru. Využívají ji manažeři, obchodníci, konzultanti či personalisté na budování obchodních vztahů, hledání kvalifikovaných zaměstnanců a podobně. Výhoda sítě LinkedIn je v tom, že se v ní mohou lidé připojovat k různým skupinám, které může založit každý člen. Takto vznikají skupiny úzce zaměřené ačkoli na vývoj aplikací, softwarové platformy či metody marketingu.

Přesto, že LinkedIn je v současnosti nejpoužívanější a zároveň nejprestižnější byznysová sociální síť, lze najít i jiná řešení. Nejčastější motivací je snaha (nebo dokonce nutnost) přizpůsobit se novému zaměstnavateli, zákazníkovi či obchodnímu partnerovi, jehož pracovníci mají přes takovou síť již vybudované obchodní vztahy, přičemž vám nezbývá než nastoupit do jedoucího vlaku.

Při budování sociálního zázemí se můžete nejčastěji setkat s obecně zaměřenými sítěmi APSense (apsense.com), Focus (Focus.com), Meettheboss (Meettheboss.tv), Qapacity (qapacity.com) či Yammer (yammer.com). Některé sítě jsou zaměřeny komunitně, například sociální síť Advogato (www.advogato.org) se orientuje na open source vývojáře. Při „lovu mozků“ ve studentských komunitách se v mezinárodním rozsahu dají využít studentské sítě Academia (Academia.edu) a Ecademy (ecademy.com).

Firemní sociální sítě

Podobně jako u klasických sociálních sítích by firemním uživatelům více vyhovovala jedna síť, která by pokryla všechny potřeby, což nebývá časté. Této příležitosti se chytili další firmy (typický příklad je Google+), a tak mnozí uživatelé ve snaze být „in“ fungují paralelně na více sociálních sítích. Síť LinkedIn svými možnostmi určitě dokáže pokrýt všechny potřeby moderního byznysu, ale má svá specifika a jsou situace, pro které se příliš nehodí. Je také primárně zaměřena na komerční zisk z provozu. Vzhledem k tomu, že význam byznysových sociálních sítí neustále roste, chopily se příležitosti další velcí dodavatelé podnikového softwaru. Jejich cílem není zisk z provozu sítě, ale podpora svého primárního byznysu a podchycení komunity uživatelů svých produktů a služeb.

Typickým příkladem je Oracle Social Network. Má sdružovat komunitu okolo Oraclu, tedy zaměstnance, partnery a zákazníky. Hlavním cílem je pomoci akceleraci byznysu. Oracle Social Network je k dispozici jako samostatný nástroj, vložený do podnikových aplikací, nebo ve formě SaaS v rámci služby Oracle Public Cloud.

Byznysová sociální síť IBM je založena na technologii IBM Lotus Connections. Dynamickým budováním nových spojení mezi lidmi, jejich odbornými znalostmi a úlohami, které vykonávají, pomáhá maximalizovat využití společných znalostí ve firmě, u partnerů a u zákazníků. Síť je vybudovaná na bázi šesti integrovaných komponent: Profily, Komunity, Blogy, Aktivity a Dogear. Vysvětlení potřebuje pouze poslední z nich – umožňuje rychle vyhledávat informace, které byly dříve označeny a vyhodnoceny lidmi ve vaší síti.

Zdroj: Infoware.sk

1 komentář u článku “Sociální sítě pro podporu byznysu a podnikání”

  1. dobreazdrave.cz napsal:

    Když to takhle půjde dál, nebude třeba www stránek, na všechno budou sociální sítě. Ovšem nemám rád pocit, že všechny informace jsou uloženy u někoho cizího a on rozhoduje…

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


devět − = dva

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz