Ultrabooky nelákají, analytici snižují odhady prodejů

Albert Ryba | 02.10.2012 | Analýzy, Hardware | 2 komentáře

Ačkoliv Intel mluví o kategorii počítačů označovaných jako ultrabooky často jakožto o novém směru evoluce PC, podle analytiků IHS iSuppli tato evoluční větev zjevně skomírá a stále se potýká s nezájmem ze strany uživatelů. A to i přes fakt, že se na trhu objevuje stále více modelů a ceny lehce klesají.

Ultrabooky se již od svého představení setkávají nejen s nadšením, ale i s určitými pochybnostmi ze strany komentátorů a podle některých z nich je čeká podobný osud jako již téměř zapomenuté netbooky.

Zájem o ultrabooky je velmi slabý

Analytici IHS iSuppli nyní drasticky snížili svoje odhady prodejů ultrabooků pro letošní rok a to o více než polovinu. Konkrétně ještě na začátku letošního roku počítali s 22 miliony prodaných ultrabooků po celém světě, což ani tak nebylo nijak fantastické číslo. Nyní hovoří již jen o 10,3 milionech. Pro srovnání, například výzkumná agentura ABI Research předpokládá, že jen tabletů iPad by se letos mohlo prodat celkem 100 milionů kusů. Ve srovnání s tím vypadají ultrabooky i přes veškerou snahu Intelu glorifikovat tuto kategorii počítačů jako velmi chudí příbuzní.

Ačkoliv IHS si ještě nechává otevřené dveře k tomu, že předpověď nakonec trochu zlepší, protože zhruba polovina prodaných ultrabooků by měla být dodána až ve čtvrtém kvartálu (který začal právě nyní), s příliš dramatickou změnou nelze ani počítat.

Ultrabook – pohrobek v post-PC éře

Craig Stice, vedoucí analytik pro výpočetní platformy v IHS, říká, že důvody nepříznivých prodejů ultrabooků jsou dva – ceny a marketing. Obojí není zvládnuto příliš dobře a uživatelé nechtějí platit velké sumy za počítače, od kterých neočekávají vlastně nic jiného, než tenčí profil. Svoji roli hraje i trvale nepříznivá ekonomická situace a nejistota. Podle Stice počítačový průmysl jednoznačně selhal ve snaze vytvořit nadšení a rozruch nad novou kategorií počítačů a Intel je v propagaci ultrabooků prakticky sám, což k jejich prosazení v mainstreamu nestačí.

Naopak diskuze ve světě IT se stále častěji přesouvají na tablety a smartphony, které se drží v centru pozornosti. V takové situaci ani nelze očekávat, že by se drahé ultrabooky nějak výjimečně dobře prodávaly.

Výrobce počítačových dílů růžové zítřky nečekají

Intel navíc podle IHS iSuppli nečekají ani tak příliš dobré vyhlídky a podle analytiků této agentury bude jeho podíl z hlediska širšího trhu s IT nadále klesat. Stejný osud pak čeká i dalšího velikána dřívější doby, Microsoft, protože ani jeden z těch hráčů se nedokázal úspěšně přeorientovat na nový trend vytýčený právě smartphony a tablety. Více najdete v článku  Dominance „Wintelu“ ve světě IT definitivně končí.

Situace se pro ultrabooky nezlepší navíc ani v následujícím roce. IHS i zde snížilo svůj dřívější odhad ze 61 milionů prodaných kusů na 44 milionů kusů. Neúspěch ultrabooků navíc ohrožuje i celý dodavatelský řetězec včetně výrobců disků a operačních pamětí, kteří naopak potřebují, aby odbyt o jimi dodávané komponenty byl stále vyšší. Do krize se tak díky ústupu počítačů postavených na tradiční architektuře může v budoucnu dostat celá řada renomovaných výrobců, kteří svůj byznys orientovali primárně na díly a periferie určené čistě pro segment PC.

2 komentáře u článku “Ultrabooky nelákají, analytici snižují odhady prodejů”

  1. anywherehome napsal:

    to se mohli zeptat mě……už před rokem můžete najít moje příspěvky, jak se Intel jen snaží o marketing „drahý notebook=utrabook“……zbytečné značení, lidi prostě drahotu nechtějí…..na to přijdou jistě jen géniové :)

  2. Mr. Smith napsal:

    A co jiného je iPad, než předražený tablet? A přesto po tom lidi skáčou jako šílení…

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


sedm − tři =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz