Android se stává „novými Windows“ post-PC éry

Albert Ryba | 16.11.2012 | Mobilita, Software | Žádné komentáře

Android na trhu mobilních zařízení stále posiluje a v současnosti je již téměř na třech čtvrtinách všech prodaných mobilních přístrojů. Podle komentátorů se tak tento operační systém dostává do podobné pozice, v jaké byly dříve Windows. Nicméně oproti nim má jednu obrovskou výhodu, kterou Microsoft podcenil – otevřenost.

Údaje o prodejích mobilních přístrojů s Androidem za 3Q přinesla tento týden agentura Gartner a zveřejněné výsledky potvrzují, že se Googlu podařilo kompletně zastínit všechny další hráče včetně Microsoftu. A to během několika krátkých let.

Android posílil na úkor všech

Konkrétně došlo podle Gartneru meziročně ke zdvojnásobení prodejů přístrojů s OS Android na 122,5 milionů po celém světě a jejich podíl meziročně stoupl z 52,5 % na 72,4 %. V takovém případě pak lze již hovořit o jasné dominanci na trhu, proti které bude pro ostatní hráče velmi těžké obstát. Důvodem je i fakt, že Android nemá de facto konkurenci a pokud si uživatel nechce pořídit přístroj s iOS, nemá ani příliš na výběr.

To potvrzují i další čísla – zařízení s iOS se sice prodalo 23,5 milionů oproti 17,3 milionům před rokem, ale díky růstu celého trhu to znamená pokles podílu z 15 % na 13,8 %. Mnohem hůře pak dopadli další konkurenti, kdy RIM má již podíl jen 5,3 % a Microsoft pak i přes veškerou snahu pouhých 2,4 %. Mobilní přístroje také jasně ubírají z tržního koláče běžným PC, jejichž prodeje meziročně klesly o 8,3 % na 87,5 milionů dodaných kusů ve třetím kvartálu 2012. Jinými slovy – na každé dva počítače jsou prodány tři přístroje s Androidem. A tento poměr bude pravděpodobně dále růst v prospěch Androidu.

O „nových Windows“ je rozhodnuto

Komentátoři o situaci hovoří jako o nezadržitelném trendu, který nezmění ani nedávné uvedení „revolučních“ Windows 8. Googlu se podařilo nabrat rychlost, která naopak bude nevýhodou pro všechny další hráče, kteří si budou chtít z mobilního trhu také ukousnout svůj díl. Pro výrobce mobilních přístrojů je pak přidání se k „táboru Androidu“ téměř zárukou úspěchu, naopak postavit se proti němu znamená obrovské riziko prohry (viz současná situace Nokie). Pokud ještě před dvěma roky analytici hovořili o tom, že právě nyní se rozhoduje o tom, kdo se stane „příštím Microsoftem“, již lze nyní téměř s jistotou odpovědět, že jím je Google.

Androidu přitom nahrává více faktorů – otevřenost, bezplatnost a také nesvázanost s jedinou či několika málo značkami, respektive výrobci. Velkou výhodou je jeho dostupnost na opravdu levných přístrojích, což je něco, v čem konkurenti do jednoho selhali. Nicméně právě otevřenost se zdá být zcela klíčová a je to faktor, který Microsoft, Apple, RIM a možná i HP / Palm se svým WebOS (v počátečních fázích) podcenily.

Recept na úspěch Androidu

Otevřenost je spojena s tím, že existuje hned celá řada různých internetových obchodů s aplikacemi pro Android a aplikace mohou být do mobilních přístrojů nahrávány dokonce i bez nutnosti nějaký app store použít. Tyto alternativní app story jsou populární hlavně v takových zemích, jako je Rusko nebo Čína. Otevřenost Androidu souvisí i s možností změn v rozhraní a ne v přístupu ve stylu Microsoftu, kdy všem vnutí dlaždicové rozhraní, odebere tlačítko Start a pokud se vám to nelíbí, nemáte prostě na výběr.

Zatím žádný další hráč nenabídl uživatelům tolik volnosti, jako Google s Androidem a ani neustálá varování bezpečnostních expertů ohledně rizik spojených s Androidem na situaci pravděpodobně nic nezmění. Každý majoritně využívaný operační systém se stává terčem hrozeb, ale vystavení této situaci obvykle jen vede k jeho dalšímu rozvoji, zlepšování a zkvalitnění.

Ačkoliv desktopy z našeho světa nezmizí a stále jsou nenahraditelné pro tvorbu obsahu, již nyní můžeme říci, že je to právě Android, který vtiskuje novou tvář dnešnímu IT světu a který se stává novým standardem a trendem, jenž bude charakterizovat naši dobu, stejně tak, jako MS-DOS vládl v 80. letech a Windows v uplynulých dvou dekádách.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


sedm + jedna =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz