Windows 8 prodejům PC nepomáhají, spíš naopak

Martin Noska | 01.12.2012 | Analýzy, Software | Žádné komentáře

Pokud někdo čekal, že po uvedení nového operačního systému Microsoftu stoupne zájem o PC a notebooky, velmi se zmýlil. Alespoň první data z amerického trhu od agentury NPD Group ukazují, že prodeje počítačů naopak za první měsíc po uvedení Windows 8 propadly o 21 %.

Za hlavního tahouna propadu označuje NPD notebooky, jejichž prodeje meziročně klesly v USA po uvedení Windows 8 o neuvěřitelných 24 %. U stolních počítačů pak šlo o pokles jen o 9 %, ale jejich prodeje jsou výrazně menší, než u přenosných přístrojů. Ani Intel se svojí propagaci ultrabooků jakožto nové a revoluční kategorie počítačů viditelně nedokázal trend poklesu zvrátit.

Jedinou změnou je nárůst průměrné ceny prodaných počítačů ze 433 dolarů na 477 dolarů. To indikuje, že stoupl zájem o dražší modely vybavené dotykovými displeji. Notebooky s dotykovou obrazovkou pak činily 6 % ze všech prodejů a průměrná cena u nich byla 867 dolarů.

Windows 8: Další hřebíček do rakve PC?

Steven Baker, analytik NPD Group, říká, že prodeje PC za letošní rok stagnovaly nebo lehce klesaly, ale je trochu překvapením, že Windows 8 vůbec poptávku nakupujících o nové počítače nezvýšily. Protože historicky to bylo vždy tak, že nový OS Microsoftu po svém uvedení vždy způsobil nárůst zájmu o PC, což se nyní nestalo.

Baker říká, že důvodů může být několik. Podobně jako hlavním rivalem Visty byly úspěšné Windows XP, nyní uživatelé, kteří mají počítače sWindows 7 a jsou s nimi spokojeni, nemají důvod chtít nové s mírně kontroverzními„osmičkami“. Naplňují se tak vize analytiků IDC, kteří od začátku byli vůči Windows 8 skeptičtí a tvrdili, že stávajícím uživatelům PC nepřináší žádnou podstatnou výhodu.

Microsoft ale již podle svého zvyku prodeje nových Windows glorifikuje (ostatně i nevydařená Vista byla ve své době podle zástupců Microsoftu „nejprodávanější OS“) a v pondělí Microsoft oznámil, že již prodal 40 milionů licencí Windows 8. Do tohoto počtu jsou zahrnuty i OEM licence, ačkoliv i o ně zájem klesá.

Úspěch Windows 7 se již nedaří zopakovat

Zajímavou skutečností je i fakt, že z počítačů prodaných za poslední měsíc v USA jich má nové Windows 8 jen 58 %, zatímco po uvedení Windows 7 byl tento podíl 83 %. Také o tablety s Windows 8 nebyl prakticky žádný zájem, což je podle Bakera dáno jejich vysokou cenou a novým dlaždicovým rozhraním, vůči němuž mají uživatelé stále nedůvěru a které nevzbuzuje dojem kontinuity s předchozími generacemi Windows.

Baker říká, že situace se pro Windows 8 začne vyvíjet lépe až už nebudou na trhu počítače s Windows 7. Nicméně v tomto případě nepůjde o vítězství nového OS, ale uživatelé si jej budou pořizovat na nových PC prostě z nutnosti a z chybějící možnosti výběru. Nelze dokonce vyloučit, že podobně jako v případě Visty se časem začnou výrobci ve velkém uchylovat k praktikám masových downgradů na Windows 7, aby uspokojili požadavky nakupujících, kteří Windows 8 chtít nebudou.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


jedna + sedm =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz