Hromadné rozesílání e-mailů: Na co si dát pozor

Tomáš Kurtha | 25.01.2013 | Internet a služby | Žádné komentáře

Přes 80 % všech odeslaných e-mailů ještě donedávna tvořil spam. Pro tento negativní jev bylo nezbytné vybudovat ochranné mechanizmy, které brání jeho přijímání. Stále přísnější monitorování nevyžádané pošty ale často zabrání i korektním a požadovaným marketingovým zprávám, aby se dostaly až do doručené pošty.

Systémy poskytovatelů internetových služeb (ISP) a firemních IT oddělení neumožňují přijmutí všech e-mailů přímo do schránky příjemce, ale provádějí několik kontrol, které rozhodnou, zda bude zpráva odmítnuta jako spam nebo zařazena do doručené pošty. Existuje několik způsobů filtrování pošty a určování reputace odesílatele.

Faktor reputace: aktualizace seznamů

ISP očekávají od odesílatelů, že budou udržovat své e-mailové seznamy aktuální – očištěné od neexistujících nebo nefunkčních adres, obsahující pouze skutečné a aktivní adresy příjemců. Spammeři narozdíl od odpovědných odesílatelů své seznamy pravidelně neaktualizují. Proto čím větší počet e-mailů odešlete na nefunkční adresy, tím více klesá vaše reputace.

Někteří ISP využívají deaktivované adresy (například uzavřené účty) a po určitém čase je použijí jako pasti na spam. Pokud na takovou adresu – past na odhalování spamů – přijde jakýkoliv e-mail, je velmi pravděpodobné, že jde o spam. Proto byste měli mrtvé adresy vyloučit ještě dříve, než se stanou pastmi na spam.

Faktor reputace: černé listiny

Černá listina (blacklist) je seznam „špatných“ odesílatelů, jejichž e-maily bývají automaticky blokovány. Černá listina obvykle obsahuje seznam IP adres nebo domén, které se využívají na spamování. ISP spravují vlastní černé listiny, ale využívají i listiny třetích stran. Zařazení do takového seznamu je výsledkem častých stížností na spamování nebo dalších ukazatelů, které snižují reputaci (například rozesílání e-mailů na spamové pasti). Zařazení může být dočasné nebo může být potřeba dohodnout nápravná opatření s majitelem příslušné černé listiny.

Filtrování na základě obsahu

Aby se zjistilo, zda má zpráva charakteristické rysy spamu, kontroluje se obsah, kód a struktura e-mailu. Rozšířeným spamovým filtrem je SpamAssassin. U každé příchozí zprávy provede stovky různých testů, které kontrolují zejména její obsah.

Reputační filtrování klade důraz více na původ zprávy než na jednotlivé e-maily. U hlavních poskytovatelů webmailu a internetových služeb je reputace odesílatele nejvýznamnější faktor, který ovlivňuje úspěšnost doručení e-mailu.

Sdílená a dedikovaná IP adresa

Reputace úzce souvisí s IP adresou, která představuje zdroj odesílání e-mailu. E-mailové marketingové služby dostupné jako služba na webu (ESP – Email Service Provider) používají množství IP adres, z nichž rozesílají zprávy klientů. Obvykle umožňují odesílání prostřednictvím sdílených nebo dedikovaných IP adres.

Dedikovanou IP adresu využívá výhradně jeden odesílatel. V tomto případě reputace odesílatele závisí pouze na jeho vlastních e-mailech a postupech při jejich odesílání. Sdílenou IP adresu využívají i další odesílatelé (klienti ESP). Proto reputaci odesílatele ovlivňují nejen vaše, ale i jejich odesílací metody.

Při volbě dedikované nebo sdílené IP adresy je třeba brát v úvahu dva základní problémy:
1. Množství zasílaných zpráv – na vybudování reputace je nutno odesílat velké množství zpráv. Málo využívané IP adresy posuzují ISP spíše negativně.
2. Správné časování – u nových IP adres je potřeba pečlivěji regulovat a zvyšovat objemy odchozích e-mailů. Takovou „zahřívací fázi“ by měli řídit odborníci.

Proto bývá efektivnější využívat spíše sdílené IP adresy svých ESP. Poskytovatelé e-mailových služeb adresy obvykle odborně spravují a kladou důraz na jejich dobrou reputaci. ESP také zařazují zodpovědné odesílatele seskupováním do segmentu se stejnou skupinou IP adres a tím jim zajišťují vysokou reputaci. Disciplinovaní odesílatelé tak odesílají kampaně přes IP adresy s výbornou reputací a s tím spjatou výbornou doručitelností. prezentace. Tím se vyhnou spojení s odesílateli, kteří by snižovali jejich reputaci.

Jak může ESP zvýšit doručitelnost?

Doručitelnost je ovlivněna nejen tím, co posíláte, ale i tím, jak to posíláte. ESP nabízí řešení provozované jako webová služba s výkonnou infrastrukturou k odesílání hromadných e-mailů. Dobrý ESP vám může pomoci zvýšit doručitelnost například:

- automatickou údržbou nedoručitelných zpráv, aby byly vaše seznamy aktualizovány,
- prostřednictvím standardního testování spamového skóre před odesláním a dalších nástrojů pro monitorování a optimalizaci obsahu,
- správou a optimalizací IP adres na získání vyšší reputace i pro menší a odpovědné odesílatele,
- podporou e-mailové autorizace (SPF / Sender ID a DomainKeys / DKIM)
- funkcemi, které vyhodnocují zpětnou vazbu (FBL) a zpracovávají stížnosti,
- profesionální infrastrukturou odesílání v souladu s požadovanými standardy,
- odbornými znalostmi o požadavcích ISP a o řešeních problémů s doručitelností.

Při výběru způsobu realizace e-mailového marketingu a hromadného mailingu si v prvé řadě položte základní otázku: Budou moje e-maily doručené? Ujistěte se, že jste si vybrali takové řešení, které dbá o reputaci odesílatele, nabízí antispamovou kontrolu, má white-listingové dohody, má výkonnou infrastrukturu pro odesílání, dbá o správu a monitoring reputace IP adres, netoleruje spam a má dobré vztahy s poskytovateli internetových služeb. Odesíláním prostřednictvím specializovaných služeb především ušetříte spoustu energie a času, protože o technologii odesílání se nemusíte starat a je v rukou odborníků. (Počítejte ale s tím, že to nebude zadarmo – pozn. redakce).

Autor pracuje jako Country Manager pro ČR, Slovensko a Rumunsko ve společnosti GraphicMail.

Zdroj: Infoware.sk

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


− jedna = pět

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz