Nová generace business intelligence přichází

Jiří Chovanec | 18.01.2013 | Software | 1 komentář

Business intelligence je pro firmy již řadu let nepostradatelnou součástí jejich informačních systémů. V současnosti v této oblasti dochází k prolínání tří výrazných trendů – in-memory computingu, mobility a práce s velkými objemy dat (big data). Ty připravují půdu pro nové projekty, které výrazně rozšíří dosavadní možnosti BI. V této souvislosti lze hovořit o nové generaci business intelligence. Čím se tato generace odlišuje a co firmám přinese?

Od začátku měla řešení pro business intelligence za úkol nabídnout hlubší vhled do dat, přesahující možnosti grafů vytvořených v tabulkových procesorech a dát nashromážděným datům přidanou hodnotu. Nicméně i přes tyto výhody často narážela BI ve firmách na problémy vysokých nákladů, nutnosti asistence lidí z IT oddělení a někdy i na nejasnosti z hlediska výstupů. Navíc v této oblasti docházelo jen k minimu inovací a po dlouhé roky vše fungovalo stále jako v době zrodu BI. Grafy byly sice barevnější a úhlednější, ale základní principy zůstávaly stejné.

Nicméně právě práce s velkými objemy dat a in-memory computing, schopný provádět operace v reálném čase nad obrovskými datovými soubory, přinášejí výrazný zlom, které se projeví i v nových způsobech využití BI. Firmy budou schopny rychleji vyhodnocovat svoje procesy, pracovat s velmi detailními informacemi a okamžitě se jim přizpůsobovat. Navíc se neomezí jen na analýzu dat z interních systému, ale i z veřejných zdrojů, jako jsou sociální sítě.

Základní pilíře BI v roce 2013

BI expert Mico Yuk pak tvrdí, že lidé spojení s technologiemi business intelligence (BI experti), budou letos ovlivněni následujícími faktory:

1. Nutnost dokonalých komunikačních dovedností – pokud tato oblast dříve patřila mezi něco, co u BI expertů bylo významným plus, ale nikoliv požadavkem, nyní je tomu právě naopak.

2. Myslet na mobilní přístup na prvním místě – v opačném případě je lepší se do nových projektů ani nepouštět, pokud nebudou optimalizovány pro mobilní využití. Základem efektivní BI je dnes přístup k datům odkudkoliv a kdekoliv.

3. Velmi rychlé nasazování novinek – dlouho se táhnoucí projekty BI jsou v prostředí rychlých změn již minulostí. Pokud firma nebude schopna nové funkce či systémy nasadit skutečně rychle, je  lepší je ani vůbec nenasazovat, protože je to ztráta času.

4. Přijetí nových technologií uživateli je hlavním indikátorem úspěchu – sebedokonalejší systém je k ničemu v případě, že si jej uživatelé neoblíbí a nevyužívají jej naplno. Pro BI experty by tak právě uživatelská spokojenost měla být hlavním KPI, kterým by se měli řídit.

5. BI už nelze dělat bez cloudu, analýz velkých objemů dat a důrazu na mobilitu – veškeré projekty, které nezahrnují tyto tři základní faktory, již patří do minulosti a nemá smysl do nich investovat.

Velcí hráči na poli BI, jako Oracle, IBM nebo SAP, si tyto změny uvědomují a novinky, které uvádějí na trh, se nesou v duchu uvedených trendů. Přichází tak nová generace BI nástrojů, která navíc otevírá prostor i novým hráčům, kteří možná dokáží reagovat pružněji, než velcí giganti a lépe reflektovat nutné změny. Pokud tedy v dohledné zvažujete nákup nebo inovaci business intelligence řešení, držte se výše uvedených vodítek.

Co vám nová business intelligence přinese?

Přínosy BI se liší od toho, zda jste malá nebo střední firma (SMB) nebo velký podnik s tisícovkami zaměstnanců. V prvním případě jsou výhody spíše strategické, v druhém pak taktické.

SMB společnosti mohou čekat od nové generace BI kromě schopnosti základního reportingu i pomoc při posilování svého tržního podílu, neboť budou moci využít vhledu na základě dat z soukromých i veřejných zdrojů. Dále pak lepší pochopení nákupních vzorců a přizpůsobení produkce v malých objemech potřebám zákazníků. A v neposlední řadě je to schopnost proaktivně řídit flexibilní pracovní sílu pro dosažení optimální výkonnosti podniku na základě prediktivních analýz.

Pro velké podniky je pak hlavní přínos nasazení nové generace BI nástrojů spojen s tím, že budou schopny lépe odhalit kritické taktické problémy, zkrátit čas nutný k rozhodování a zlepšit přístup k informacím pro manažery. Dokáží také lépe rozumět svému postavení ve srovnání s konkurenty a nebo sofistikovaně vybírat levnější, ale flexibilnější řešení pro zlepšení svého byznysu.

Autor pracuje jako analytik ve společnosti vyvíjející BI řešení.

1 komentář u článku “Nová generace business intelligence přichází”

  1. Tomáš napsal:

    Pěkný článek. Jen u bodu č. 5 dodám, že se již nejedná pouze o tzv. velké hráče. I menší firmy sledují trendy, nasazují nové technologie s důrazem na využití mobilních telefonů či tabletů. Byl jsem svědkem krásných reportů na iPadech, apod. Vše jde kupředu a kdo zaspí, nemá šanci. V konečném důsledku pak bude rozhodujícím faktorem jediné – cena. Spoustě malým i středním podnikům se vyplatí mít člověka, který bude reporty patlat v Excelu.. :-)))

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


sedm − = nula

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz