Apple potřebuje pro dlouhodobý úspěch změnu strategie

Albert Ryba | 06.02.2013 | Analýzy, Ostatní | Žádné komentáře

Ačkoliv se zdá, že Apple i po smrti Steva Jobse drží nastolený směr, víceméně jde jen o rozvíjení existujících nápadů a strategií a nepodařilo se mu přijít s ničím vyloženě revolučním.

To jde ale dělat jen omezenou dobu a podle analytiků musí Apple začít „přemýšlet jinak“, aby si dokázal v budoucnu udržet stávající pozici. Protože jinak mu hrozí, že splyne s mainstreamem a jeho specifika, která mu získala slávu, nenávratně zmizí. Ostatně právě toho se komentátoři spolu s odchodem Steva Jobse nejvíce obávali.

Apple ztrácí svoje kouzlo

Analytik Shaw Wu ze společnosti Sterne Agee je přesvědčen, že Apple ztrácí svoji inovativnost a že  musí nutně změnit strategii, aby si udržel směr, kterým se vydal v minulosti. Podle Wua se musí Apple zaměřit na dvě oblasti – zaprvé si uvědomit, že jeho přístroje iPhone 5 již nejsou vnímány jako high-endové produkty, ale de facto jako bežný standard. A že náskok, který měl iPhone před konkurencí s Androidem je definitivně pryč. A dále musí Apple dokázat lépe oslovit střední vrstvy a nabídnout jim něco, čím je zaujme.

Shaw Wu uznává, že určité indicie napovídají, že se Apple snaží dělat v těchto oblastech posuny. Jedním z kroků je zvětšení displeje iPhonu ze 3,5“ na 4“, což bylo vynuceno zejména silnou konkurencí ze strany Samsungu. Nicméně i tak je stále iPhone 5 třeba oproti 4,8“ modelu Galaxy S III vnímán jako přístroj střední třídy, ale za cenu nejvyšších modelů. Wu je přesvědčený, že Apple se zbytečně ochuzuje tím, že se nesnaží nabídnout přístroje s většími displeji, jako to udělal Samsung se svým 5,55“ modelem Galaxy Note II.

Jakou cestou se vydat?

Vzhledem k tomu, že Apple se snaží úmyslně vyhýbat segmentu low-endu a již ztrácí pozice v oblasti high-endu, je nutné, aby dokázal vytěžit maximum se střední části trhu, kde musí být mnohem agresivnější a přijít s novými produkty, které by zde posílily jeho pozici. Z tohoto pohledu bylo dobrým krokem například uvedení iPadu mini, který byl ale víceméně očekáván již dlouhou dobu.

Wu také upozorňuje na to, že je zde stále poměrně velká skupina uživatelů, kteří nepotřebují iPhone 5, ale dali by přednost cenově dostupnějším modelům iPhone 4 a iPhone 4S. Nicméně Apple, který se již delší dobu potýká s nedostačující výrobní kapacitou, upřednostňuje výrobu modelů iPhone 5. Výsledkem je skutečnost, že levnější modely iPhonu s menším displejem nejsou v současnosti tak široce dostupné, jak by mohly bát. Tyto přístroje jsou zajímavé zejména vzhledem k tomu, že náklady na jejich výrobu od doby jejich uvedení výrazně klesly a mohly by tak úspěšně zaplnit mezeru na trhu, kterou nyní Apple přenechává svým konkurentům.

Wu je přesvědčený, že investoři Applu budou ochotni akceptovat menší marže než dosud, pokud uvidí, že další rozvoj společnosti je trvale udržitelný a že dokáže přicházet s novými nápady, kterými si získá nové uživatele a ne jen udrží ty stávající. K tomu bude nutné, aby pro následující roky změnil Apple svoje myšlení a strategii.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


dva + = jedenáct

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz