Investice do analytických nástrojů se nemusí vrátit

Albert Ryba | 25.02.2013 | Analýzy, Software | 1 komentář

Ačkoliv nasazení nejrůznějších analytických nástrojů a řešení pro zvýšení efektivity podnikání se stává v současnosti velkou módou, odborníci jsou ohledně návratnosti těchto investic často skeptičtí. Podle některých je jen zhruba poloviční šance, že organizace z nástrojů pro byznys analytiku (business analytics) získají nějaký benefit.

Tento závěr zazněl v panelové diskuzi na konferenci Gartner Business Intelligence & Information Management Summit 2013 v australském Sydney. Někteří z přítomných expertů byli více optimističtí, někteří méně, ale nikdo nepodceňuje rizika spojená s těmito typy projektů. Například Timo Elliot, který je propagátorem technologií SAP, říká, že i nepovedený projekt nasazení nástrojů pro byznys analytiku je pro společnost přínosem a to z toho hlediska, že se alespoň poučí ze svých chyb. Nicméně takový přínos je podle jiných odborníků poměrně pochybný.

Například David Tanis, který pracuje jako správce bankovních informačních a analytických systémů, říká, že je jasný rozdíl mezi tím, když se projekt povede a když selže. A z jeho dosavadních zkušeností je tento poměr pravděpodobností tak 50 na 50.

Nejvíce skeptický pak byl ohledně nasazení analytických nástrojů třetí panelista na Business Intelligence & Information Management Summitu, viceprezident společnosti QlikView Henry Seddon. Podle něj totiž úroveň selhání nasazení analytických nástrojů dosahuje hranice 60 %. Podle Seddona je problém hlavně na straně dodavatelů těchto řešení a dle jeho slov neposkytují uživatelům možnost využít analýzy správným způsobem.

Problémy s analýzou velkých objemů dat

Diskuze se dotkla také stále aktuálnějšího problému práce s velkými objemy dat (big data). Ten podle Davida Tanise představuje ve finančním sektoru největší výzvu současnosti a klíčem není jen správa velkého množství uchovávaných informací, ale dokázat z nich vytěžit správné a skutečně smysluplné vzorce, které pomohou podnikání. Při nesprávné interpretaci se totiž firma může snadno dostat na špatnou cestu a udělat chybná rozhodnutí, i když je bude mít podložena výsledky z analytických nástrojů.

Big data jsou obvykle definována důrazem na variabilitu, rychlost a objem. Firmy se tato data snaží využívat pro různé účely, ale je potřeba mít na vědomí skutečnost, že jde opravdu o velká kvanta nestrukturovaných dat z mnoha zdrojů, které je velmi těžké interpretovat jediným možným způsobem. Právě možnost více interpretací je hlavním problémem, zvlášť pokud se nepodaří identifikovat všechny možné trendy a firma má k dispozici jen některé. S tím pak logicky rostou rizika, že analýzy nebudou správné.

Podle Tanise jsme zatím v začátcích analýz velkých dat a s tím je spojena určitá syrovost a nevyzrálost celého přístupu. Jedná se o novou disciplínu, které chybí zkušení experti a vyžaduje jiný typ myšlení než dosud. Pustit se do práce s velkými objemy dat má smysl jen v případě, že si budete skutečně jisti v kramflecích a bude mít tuto oblast dostatečně technologicky i personálně zajištěnou. Ale i pak je vhodné na výsledky analytických nástrojů pohlížet spíše kriticky, než je brát za jasný návod, jakým směrem se vydat.

1 komentář u článku “Investice do analytických nástrojů se nemusí vrátit”

  1. nene napsal:

    to samozřejmě záleží, zda proces zaváděl víceméně člověk znalý dat, statistik, který může celý proces posunout opravdu na jinou úrovneň, systém nemůže tvořit IT člověk, což se mnohokrát vymstilo

Napsat komentář k nene Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


− sedm = jedna

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz