Jak proměnit lokální firmu v mezinárodní organizaci?

Albert Ryba | 04.02.2013 | Analýzy, Ostatní | Žádné komentáře

Každá expanze na globální úroveň s sebou přináší určitá rizika. Nicméně pokud se firma ocitne v situaci, kdy je její proměna v mezinárodní organizaci prakticky jedinou možnou cestou (a i řada původně českých podniků se již tímto směrem vydala), je potřeba se na tuto expanzi připravit. Důležitou součástí je vybudovat fungující týmy ve všech odděleních – IT nevyjímaje – které nebudou přemýšlet a jednat lokálně, ale na prvním místě globálně. Což nemusí být v praxi vždy tak snadné, jak to může vypadat.

Podle čeho vybírat a jak postupovat? Zia Daniell-Wigderová z agentury Forrester Research přináší několik tipů, na co se při budování globálního týmu a celé mezinárodní organizace zaměřit.

Přemýšlejte mezinárodně

Zia Daniell-Wigderová je přesvědčena, že organizaci si musí osvojit mezinárodní styl uvažování ještě dříve, než se rozhodně expandovat do zahraničí. Protože jinak jí hrozí, že se stane spíše slepencem většího množství lokálně působících poboček než jednou propojenou globální firmou.

Typickým příkladem je orientace marketingu a propagace na množství lokálních referencí, příliš lokálně zaměřené weby či výrazný kulturní kontext, který dosavadní strategii firmy doprovázel. Protože nikde není zaručeno, že to, co funguje v jedné zemi, bude fungovat i v další. V prvé řadě je tedy nutné oprostit se od lokání mentality a začít již od začátku přemýšlet globálně, protože jinak vaše expanze pravděpodobně nesplní očekávání.

Najímejte zaměstnance s komplexní zkušeností z nadnárodní společnosti

Celé tajemství vašeho úspěchu tkví v know how, které se skrývá v hlavách zaměstnanců vaší firmy. Je proto potřeba hledat takové, kteří mají již zkušenosti z organizace, která funguje mezinárodně, kteří dokáží porozumět cizím trhům a mají perfektní jazykové dovednosti. Globální zkušenost se tak dostává na první místo a právě tito zaměstnanci mohou být klíčem k získání pozic na nových trzích. Existují příklady řady firem, které se i přes svojí relativně malou velikost úspěšně prosadily na zahraničních trzích právě proto, že měly ve svém týmu lidi, kteří těmto trhům byli schopni porozumět a vybrat pro ně správnou strategii.

Rozvíjejte i svoje interní talenty

Samozřejmě by bylo chybou zbavit se všech dobrých pracovníků, kteří globální zkušenosti dosud nemají, a proto zvažte, jak je do této změny uvedete. Nejhorší cestou by bylo nechat na nich samotných, ať si poradí a je nutné mít na paměti, že jde o velmi náročný proces, na jehož výsledku závisí váš úspěch na mezinárodních trzích. Je vhodné připravit pro stávající zaměstnance vzdělávací programy, které jim umožní pochopit rozdíl v lokálním a globálním myšlení a překonat propast, která je spolu s transformací v mezinárodní společnost čeká. Pokud se vám nebude dařit dosáhnout očekávaných výsledků, nebojte se váš tým obměnit, ale s rozvahou.

Investujte do vzdělání nových zaměstnanců

Nutnost vzdělávání se netýká jen stávajících zaměstnanců, ale i těch nově přijímaných. Každý z nich si nese kontext ze své země, ve které žije, a je proto potřeba posílit v nich schopnost oprostit se od tohoto kontextu a přijmout globální firemní kulturu.

Nové mezinárodní týmy musí dokázat vnímat vaši firmu jako globální celek a podle toho také dokázat nastavit a rozvíjet procesy, zejména ty spojené s digitálními trendy. Hlavně u pracovníků na manažerských pozicích je nezbytné, aby si osvojili osvědčené praktiky (best practices) z vaší oblasti podnikání v mezinárodním prostředí a ne aby na ně přicházeli postupně. Protože konkurence je nemilosrdná a pokud se budou vaši zaměstnanci teprve učit, jak se v mezinárodním prostředí pohybovat, může se to stát výraznou brzdou vaší globální expanze.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


osm − sedm =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz