Jak využít čárové kódy pro zlepšení prodejů?

Albert Ryba | 13.02.2013 | Analýzy, Ostatní | Žádné komentáře

Sdílení informací o potravinách se spotřebiteli se stává velkým tématem, které zesiluje nejen se změnou chování zákazníků a rozvojem technologií, ale také s novými povinnostmi výrobců a prodejců s přijetím nové evropské směrnice 2011/1169/EU o poskytování informací o potravinách koncovým spotřebitelům.

Díky využití lineárního čárového kódu, který obsahuje standardní GTIN, na obalu zboží a pomocí aplikace v chytrém telefonu lze zákazníkům sdělit vše potřebné. Přitom téměř dvě třetiny obchodníků a výrobců dnes vnímají čárový kód na obalu jen jako nosič informací pro logistiku.

GTIN nejsou jen informace o ceně produktu
Pro identifikaci zboží v rámci celého dodavatelsko-odběratelského řetězce se využívá tzv. GTIN (Global Trade Item Number) dříve známý pod zkratkou EAN. Přestože pro výrobce, obchodníky i logistické firmy práce s ním představuje každodenní rutinu, běžným spotřebitelům, kteří se s ním setkávají v podobě čárového kódu na většině rychloobrátkového zboží, doposud nepřinášel žádný praktický užitek.

„Zkušenost z trhu potvrzuje, že současný trend používání QR kódů na obalech často zavádí spotřebitele do zcela nevyžádaných informací. Výrobci přitom deklarují nedostatek prostoru na etiketě k poskytování informací, které chtějí nebo musí sdělovat zákazníkům. Úspěšné modely ukazují, že QR kód může posloužit spíše ke stažení aplikace pro telefon zákazníka, zatímco GTIN nese jednoznačné ID produktu a další na ně navázané informace,“ říká Petr Ondrášek, ředitel pro strategický rozvoj ze společnosti CCV Informační systémy.

Jak ukázal aktuální průzkum, realizovaný ze strany GS1 Czech Republic a CCV Informační systémy na pražském Retail Summitu, samotní manažeři firem působících v retailovém prostředí chápou GTIN na obalu převážně jako logistickou informaci. Pouze třetina si uvědomuje, že čárový kód může být klíčem k celé řadě pro spotřebitele zajímavých informací o produktu. To se však s nástupem chytrých telefonů a uživatelsky zaměřených aplikací může velmi rychle změnit.

Nový rozměr využití čárových kódů
Za správnou a jedinečnou identifikaci každého produktu pomocí GTIN (EAN) zodpovídá vždy ten subjekt, který zboží dodává na trh. Příslušný číselný rozsah pro vygenerování GTIN přiděluje sdružení GS1 Czech Republic, která je v ČR oprávněna k registraci subjektů do Systému GS1.

Velkého potenciálu pro využití čárových kódů konečnými spotřebiteli si je Pavla Cihlářová, ředitelka GS1 Czech Republic, vědoma: „Zákazník požaduje stále více informací o nabízených produktech a využití čárových kódů k tomuto účelu se díky masivnímu rozšíření chytrých mobilních telefonů přímo nabízí. Staré dobré skenování čárového kódu tak je díky moderním technologiím postaveno do zcela nové, atraktívní role – zákazník naskenováním kódu prostřednictvím mobilu zjistí vše, co aplikace o zboží umožňuje dohledat,“ a dodává: „Průzkum globální organizace GS1 navíc ukázal, že zákazníci jsou vůči mobilním aplikacím velmi kritičtí. Chtějí pouze důvěryhodné a kvalitní informace.“

Správné informace ve správný čas
Většímu využití kombinace čárového kódu na obalu a mobilního telefonu nahrává také přijetí Nařízení Evropského parlamentu a Rady EU č. 1169/2011 a připravovaná novela zákona o potravinách. Nová legislativní úprava, která u nás začne platit od prosince 2014, přináší vyšší nároky na poskytování informací o potravinářských výrobcích konečnému spotřebiteli. „S ohledem na omezený prostor na obalech lze očekávat, že výrobci a obchodníci pro splnění těchto náležitostí využijí právě mobilní aplikace,“ dodává Ondrášek.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


sedm + = třináct

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz