Přichází cenová válka cloudových úložišť?

Albert Ryba | 12.03.2013 | Cloud | 4 komentáře

Řada poskytovatelů služeb na ukládání dat v cloudu (cloud storage) vám jako samozřejmost poskytne několik gigabajtů prostoru zdarma. Jakmile potřebujete více, musíte si připlatit. Nicméně Google v této oblasti spolu s uvedením přístrojů Chromebook Pixel udělal zásadní posun – nabízí rovný terabajt úložného prostoru ve služby Google Drive, což je zatím nevídaná hodnota odpovídající běžným pevným diskům.

Dosavadním rekordmanem v poskytování úložného prostoru zdarma byla pravděpodobně služba Mega s limitem 50 GB. Nabídka Googlu je tak zcela přelomová, nicméně je potřeba doplnit, že onen slibovaný terabajt zdarma je vázán na koupi Chromebooku a na období tří let. Přitom cena tohoto přístroje má být v USA 1 299 dolarů, což evokuje skutečnost, že uživatel si za cloudové úložiště nakonec pěkně zaplatí. A to i v případě, že stanovenou kapacitu vůbec nevyužije. Normálně Google 1 TB kapacity ve služby Drive nabízí za 49,99 dolarů na měsíc, takže za uvedené tři roky by uživatel dal v součtu 1 800 dolarů. Pokud si koupí Chromebook Pixel, může tak teoreticky ušetřit zhruba 500 dolarů. Nicméně komentátoři jsou poměrně skeptičtí k tomu, zda je tato cesta správná.

Nové modely prodeje prostoru v cloudu

Hlavní důvod byl již naznačen – jen málokdo skutečně potřebuje terabajt cloudového prostoru. Pokud patříte mezi ty uživatele, kteří by jej dokázali hravě využít, pak pro vás jde o výbornou nabídku. Jestli ale spadáte do skupiny, pro níž se jedná o naprostou zbytečnost, pak Chromebooku Pixel ruce pryč.

Nicméně analytici i přesto hovoří o zajímavém strategickém tahu nevylučují, že krok Googlu by mohli následovat i další významní hráči na trhu. Dobrou pozici má například Apple, jehož produkty jsou úzce svázány se službou iCloud. Také Microsoft se snaží stále více orientovat na nabídku služeb v cloudu a na propagaci jeho úložiště SkyDrive. Oba tito hráči zatím nabízí v základní bezplatné nabídce jen několik GB prostoru (v případě SkyDrive od Microsoftu je to 7 GB a u iCloudu 5 GB), ale nelze vyloučit, že by mohli na tah Googlu reagovat podobnou nabídkou.

Ta by přitom mohla přinést pokračování revoluce, ke které v oblasti computingu dochází – tedy urychlit přesun od tzv. tlustých klientů (tedy klasických PC) ke cloudu, jenž bude dostupný z libovolného zařízení a kde bude mít uživatel uložena všechny svoje data. Právě nabídka velkokapacitních úložných prostorů v tomto posunu může hrát klíčovou roli. Tomu napomáhá i dlouhodobý pokles cen a to nejen pro koncové uživatele, ale i pro podniky.

Ceny cloudových úložišť padají

Například Amazon nedávno snížil cenu svojí služby EC2 o zhruba 27 %. Jedná se navíc již o druhý výraznější pokles po zlevňování v loňském listopadu, kdy snížil ceny za cloudové úložné služby i Google. Jedním z významných kroků Amazonu bylo i loňské uvedení vysokokapacitního datového archivu Glacier s cenou 1 GB prostoru za cent měsíčně. Také Microsoft (ač jistě neochotně) v prosinci snížil cenu za Azure storage a Rackspace se k podobnému kroku odhodlal letos v únoru.

Tento výčet by mohl pokračovat dále a situace, kdy velcí hráči konstantně snižují ceny a nabízejí nové služby, jasně ukazuje na probíhající konkurenční válku a komentátoři tvrdí, že může i nadále pokračovat. Poskytovatelé mají totiž stále prostor ke snižování cen, který se jim zvyšuje spolu s nárůstem uživatelů a s úsporami z rozsahu. Letošní rok proto bude provázen řadou soubojů velkých hráčů a profitovat z toho budou jak koncoví uživatelé, tak i firmy, které mají o cloudová úložiště zájem.

Špatná zpráva pro malé hráče

První fáze, která byla charakterizována soubojem na poli podnikových cloudových úložných služeb je tedy nyní následována druhou fází, jež je spojená s nabídkou pro koncové uživatele. Lze proto spekulovat, že možnost využívat zdarma větší cloudová úložiště budou mít kromě majitelů Chromebooků i uživatelů iPadů či přístrojů Surface Pro a Surface RT od Microsoftu. Tyto nabídky sice nebudou úplně zdarma, jako v případě zmíněném v úvodu, ale lze předpokládat, že dosáhnou dříve nepředstavitelně nízkých cen.

Jak již bylo řečeno, jedná se o dobrou zprávu pro uživatele a firmy, ale již ne tolik pro malé poskytovatele cloudového úložného prostoru, kteří velkým hráčům jako jsou Apple, Google, Microsoft nebo Amazon nebudou moci svými cenami konkurovat. Jedná se o logický vývoj a k podobnému pročištění dochází na trhu pravidelně. Jedná se o jednoduchou matematiku, kdy giganti ještě posílí, zatímco malí hráči budou ztrácet a lze očekávat, že jich tento trh celá řada postupně opustí. Cenová válka totiž často bývá válkou vyhlazovací, v níž přežijí jen ti nejsilnější.

4 komentáře u článku “Přichází cenová válka cloudových úložišť?”

  1. František Štědrý napsal:

    Ta „akce“ Googlu je naprosto nesmyslná a postavená na hlavu, bude to jen další hřebíček do rakve chromebooků a žádný začátek války.

  2. bobo8 napsal:

    Koukám, že autor patří do kategorie milion/bilion (moje definice autora, který nerozlišuje tyto 2 číslice :-)). Ty uváděné částky jsou za co – za den, měsíc, rok, jednorázově? Takovými drobnostmi se bohužel řada autorů neobtěžuje zabývat.

    • Albert Ryba napsal:

      Dobrý den, ceny za pronájem cloudových úložišť se platí standardně vždy měsíčně. Je to takový zažitý standard. Považoval jsem to za samozřejmost a nemyslel jsem, že je to tam nutné psát (stejně jako třeba že u svého mobilního operátora máte paušál za 300 Kč a automaticky každého také napadne, že je to za měsíc). Nicméně máte pravdu, že mohou existovat i čtenáři, kteří si myslí, že cloudové služby se nakupují jednorázově jako krabicový software, takže pro ně jsem to tam tedy dopsal. Díky ;-)

  3. Leoš Houser napsal:

    Dobrý den. Souhlasím s názorem, že malí hráči to mohou mít oproti velkým společnostem na poli cloudů těžké. Na druhou stranu, nepodceňoval bych flexibilitu, míru inovace a schopnost za dostupnou cenu poskytovat doplňkové služby malých hráčů. Vsadím se, že pokud se objeví převratná inovace těchto služeb, tak ze strany nějaké malé společnosti. (Kterou potom nějaký velký hráč koupí …)

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


sedm + dva =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz